Marc Márquez hekelt huidige aerodynamica regels binnen MotoGP: “We lijken wel Formule 1”

4079
marc-marquez
Marc Márquez | foto© Gresini Racing

Marc Márquez stond maandag aan de vooravond van de driedaagse Official MotoGP Test in Sepang de media te woord. De achtvoudig wereldkampioen staat volgens eigen zeggen te popelen om de komende dagen op het Maleisische circuit weer aan de slag te gaan voor zijn nieuwe werkgever Gresini Racing, maar was tevens kritisch toe hem gevraagd werd naar de weg die de MotoGP is ingeslagen met de aerodynamica op de huidige prototype motoren.

Na een zeer succesvol verlopen eerste testdag, in november op Circuit Ricardo Tormo in Valencia, begint Marc Márquez dinsdag in Sepang aan zijn eerste officiële MotoGP test op de voor hem nieuwe Ducati GP23 machine van Gresini Racing MotoGP.







De reis naar Maleisië ging in twee delen, hij en zijn jongere broer en teamgenoot Alex maakten namelijk een tussenstop in Jakarta om een promotie evenement van hun werkgever Gresini Racing bij te wonen. Inmiddels zijn beide broers op het Sepang International Circuit gearriveerd, het circuit waar hen drie drukke en intensieve testdagen te wachten staat in voorbereiding op het komende seizoen.

Voor met name Marc Márquez worden het drie belangrijke dagen nu hij na elf seizoenen op een Honda te hebben gereden voor het eerst op een Ducati zal deelnemen aan het kampioenschap. De zeer positieve verlopen testdag in Valencia hebben er echter voor gezorgd dat hij niet kan wachten om in Maleisië weer op de Ducati te stappen en het testwerk met zijn Gresini Racing MotoGP crew voor te zetten in aanloop naar het naderende 2024 MotoGP seizoen.

Marc Márquez: “Ik kan niet wachten om na Valencia weer op de Ducati te stappen, dit keer op een circuit waar ik in het verleden de nodige moeite mee heb gehad… Ik hou weliswaar van Circuit Ricardo Tormo in Valencia – een circuit dat goed bij mijn rijstijl past – maar heel eerlijk, ik ben meer nieuwsgierig hoe het hier en in Qatar zal gaan, twee circuits waar ik in het verleden meer moeite mee had. Het zal voor mij persoonlijk een andere voorbereiding zijn dan in de voorgaande jaren toen ik deel uitmaakte van een fabrieksteam. In een fabrieksteam heb je normaalgesproken veel dingen om uit te proberen, maar nu zal dit het tegenovergestelde zijn. Dit keer zal de test voor mij met name in het teken staan om aan mezelf te werken, me aan te passen aan de voor mij nieuwe motor en te leren begrijpen hoe mannen als Pecco, Martin en de anderen op de Ducati rijden. Ik zal proberen om tijdens deze test zoveel als mogelijk van hun te leren.”

Uiteraard heeft de achtvoudig wereldkampioen de afgelopen dagen de driedaagse Shakedown Test met belangstelling gevolgd. Naast prestaties op de baan is de Spanjaard ook opgevallen dat de aerodynamica ook komend seizoen opnieuw een belangrijke rol gaat spelen, een ontwikkeling die hem allerminst bevalt.

Marc Márquez: “Toen ik de foto’s van de Shakedown Test bekeek vielen mij ook enkele nieuwe aerodynamische onderdelen op. We beginnen steeds meer op de Formule 1 te lijken, en dat is in mijn ogen geen goede ontwikkeling, sterker nog ik haat deze richting en de regels die die dit soort zaken toestaan. We zien steeds meer aerodynamica en dat vind ik niet leuk, maar goed, de huidige regels staan ze toe en dus moeten we ons er naar aanpassen.”

Op dit moment lijkt Márquez zich neer te moeten leggen bij deze ontwikkelingen aangezien de regels hieromtrent in 2027 pas op zijn vroegst aangepast zullen worden. Maar dat er in 2027 een einde komt aan deze ontwikkeling en er veel beperkingen zullen komen wat het betreft van de Aero delen is inmiddels wel al duidelijk, net als het zo goed als zeker is dat vanaf dat seizoen de MotoGP machines geen 1000cc maar 850cc zullen zijn.

Hoewel Márquez uitkijkt naar de driedaagse test in Sepang zullen hij en zijn broer Alex het moeten doen zonder de steun van hun allergrootste fan. Het tweetal maakte zondag op social media namelijk bekend dat hun beider opa en trouwste fan onlangs is overleden.

 

Handige links 2024 MotoGP Sepang Official Test:

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.