Marc Márquez: “Het was mijn fout, het spijt me voor Miguel”

2940
Marc Márquez biedt zijn excuses aan de Portugese fans aan | © HRC

Marc Márquez zorgde zondagmiddag weer voor een hoop ophef na het incident in de MotoGP race op het Autódromo Internacional do Algarve. De Spanjaard accepteerde zijn penalty en erkende meteen dat de crash met Jorge Martin en Miguel Oliveira zijn fout was.

Na alle hectiek van de eerste Sprint race op zaterdagmiddag in Portimão ging daar zondagmiddag nog een schepje bovenop. Vanaf pole position verloor Marc Márquez een aantal plaatsen in de openingsronde en reed hij op de vierde positie achter Miguel Oliviera, Jorge Martin en Pecco Bagnaia. De regerend wereldkampioen maakte er echter meteen werk van en rekende af met Martin en Oliveira waardoor hij aan het eind van de tweede ronde de leiding in handen had.







Dat was een goede zet van Bagnaia want in de derde ronde sloeg het noodlot toe. Bij het ingaan van bocht 3 blokkeerde Marc Márquez zijn voorwiel en kreeg hij de Honda RC213V niet op tijd gestopt. Hij raakte het rechterbeen van Martin waarna hij met hoge snelheid doorschoot richting Oliveira en de Portugees van zijn Aprilia torpedeerde.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door MotoGP™ (@motogp)

Márquez was zich van het kwaad bewust en stond meteen op om te kijken hoe het met de thuisrijder ging. Die leek er naderhand relatief goed van afgekomen te zijn en hield geen letsel over aan het incident. Inmiddels is bekend geworden dat Márquez zijn eerste middenhandsbeen heeft gebroken en niet deel kan nemen aan de Grand Prix van Argentinië.

Lees: Marc Marquez niet van start tijdens Argentijnse Grand Prix

Op zondagmiddag na afloop van de race was er natuurlijk veel belangstelling bij de media debrief van Marc Márquez. De Spanjaard was schuldbewust en vertelde het verhaal van zijn kant.

Marc Márquez: “Ik wil niet kijken naar de race in Argentinië, het belangrijkste is dat Miguel [Oliveira] oké is. Ik maakte een grote fout in het eerste gedeelte van bocht 3, dit creëerde het probleem. Bij het aanremmen blokkeerde mijn voorwiel en daardoor moest ik de voorrem loslaten. Ik probeerde naar links uit te wijken maar de motor hield de hellingshoek en ik kon het niet voorkomen dat deze naar rechts ging. Ik kon [Jorge] Martin ontwijken maar Miguel niet, en ik maak me grote zorgen om hem want het was een harde klap.

Ik heb het hem persoonlijk al gezegd maar ik wil me verontschuldigen tegenover hem, zijn team en alle Portugese fans. Ik ben bestraft met een dubbele Long Lap penalty in Argentinië en daar ben ik het volledig mee eens. Daarnaast heb ik zelf een aantal blessures aan mijn hand en knie, we moeten dit even checken maar op dit moment is dat niet het belangrijkste.”

Het is geen geheim dat de Honda de laatste jaren niet de beste machine is geweest in de MotoGP klasse. Márquez heeft de tekortkomingen van de RC213V dan ook altijd moeten compenseren bij het remmen, iets dat op zondagmiddag voor het veelbesproken incident zorgde.

Marc Márquez: “Je wilt natuurlijk nooit dit soort incidenten hebben maar het is zo dat als je een kleine fout maakt bij het remmen, bijvoorbeeld met een blokkerend voorwiel of dat de machine wat uitbreekt, de snelheid meteen toeneemt. Recentelijk zagen we dat bijvoorbeeld in Phillip Island met Fabio Quartararó en mijn broertje die toen Jack Miller helaas niet kon ontwijken.

We remmen ontzettend laat, maar zaterdag had ik dat allemaal onder controle. Je wilt nooit crashen en een race op deze manier finishen. Misschien was de hard-compound voorband nog niet helemaal op temperatuur. Je kunt ook zien dat ik bij het uitkomen van bocht 1 heel ver achter hen [Martin en Oliveira] zat, ik dacht niet eens aan een inhaalactie. Toen ik het voorwiel blokkeerde bleef de motor in een hellingshoek en ging ik naar de binnenkant. Dit veroorzaakte de crash van Miguel en je kunt er van alles van zeggen, maar uiteindelijk is het mijn fout. Ik heb een incident met een andere rijder veroorzaakt dus ik verdien de penalty.”

Op zaterdag was de manier van remmen van Márquez juist de reden dat hij ‘s ochtends pole position behaalde en ‘s middags op het podium stond in de Sprint race. Nu was dat, in combinatie met de bandenkeuze, juist de achilleshiel.

Marc Márquez: “Zoals je gisteren kon zien is heel laat remmen voor ons de enige manier om aan de rondetijd te komen. Als je niet zo laat remt dan eindig je buiten de top tien. Maar ik was niet aan het aanvallen in dit geval, ons tempo lag niet heel hoog en ik wist dat de race nog heel lang was. Ik had ook gekozen voor de medium-compound achterband om daar langer mee te kunnen doen, zelfs al dacht ik eerst aan de soft-compound achterband om in het begin te kunnen aanvallen. Ik reed kalm, zelfs na het contact met Martin in de eerste ronde. Het was een fout die mij misschien tijdens een test ook had kunnen overkomen, maar dan rijd je alleen en dan is er niets aan de hand.”

Vanuit meerdere hoeken, onder andere die van Aleix Espargaró en Jorge Martin, werd geroepen om een zwaardere straf dan de dubbele Long Lap penalty. Op donderdagmiddag kregen de coureurs tijdens de rijdersbriefing te horen hoe het in elkaar steekt wat betreft straffen en volgens de Spanjaard hebben ze die regel gevolgd.

Marc Márquez: “In de briefing op donderdag hebben ze ons uitgelegd dat dit de penalty was die erbij hoort. Als je inhaalt en een gevaarlijke situatie creëert, en daarmee een crash van een andere rijder veroorzaakt, krijg je een dubbele Long Lap penalty. De tweede keer is het een start vanuit pit lane en de derde keer krijg je een ride-through. In de briefing hebben ze dus uitgelegd dat er in dit geval een dubbele Long Lap bij hoort. Als de regels staat dat er zwaardere straf bij hoort dan accepteer ik dat, want het was mijn fout, maar dit is zoals het nu is.”

Nu het bekend is dat Marc Márquez niet deel zal nemen aan de Grand Prix van Argentinië vervalt daarmee ook zijn dubbele Long Lap penalty. Daarover later meer …



Handige links Grande Prémio Tissot de Portugal:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • Sprint
  • Sprint
  • Sprint
  • Sprint
  • Sprint
  • Sprint
  • Sprint
  • Sprint
  • Bo Bendsneyder
  • Barry Baltus
  • Collin Veijer
  • Zonta van den Goorbergh
  • Fabio Quartararo
  • Jack Miller
  • Alex Marquez
  • Maverick Viñales
  • Miguel Oliveira
  • Marc Marquez
  • Jorge Martin
  • MotoGP FP1 Portugal-27
  • Aleix Esparagaró
  • MotoGP FP1 Portugal-26
  • Francesco Bagnaia
  • Augusto Fernandez
  • Brad Binder
  • Alex Rins
  • Enea Bastianini
  • Fabio Di Giannantonio
  • Raul Fernandez
  • Fabio Di Giannantonio
  • Fabio Di Giannantonio
  • Joan Mir
  • Fabio Di Giannantonio
  • Johann Zarco
  • Augusto Fernandez
  • Luca Marini  & Marco Bezzecchi
  • Zonta van den Goorbergh
  • Barry Baltus
  • Franco Morbidelli
  • Jake Dixon
  • Bo Bendsneyder
  • Collin Veijer
  • Daniel Holgado
  • Francesco Bagnaia
  • Marc Marquez
  • Fabio Quartararo
  • Francesco Bagnaia & Marc Marquez
  • Luca Marini, Fabio Di Giannantonio en Enea Bastianini
  • Marc Marquez
  • VR46 Riders Academy coureurs
  • 2023 MotoGP bikes
  • 2023 MotoGP startveld
  • Marc Marquez, Joan Mir en Francesco Bagnaia
  • Bo Bendsneyder & Zonta van den Goorbergh
  • Zonta van den Goorbergh
  • 2023 Moto2 startveld
  • Zonta van den Goorbergh & Barry Baltus
  • Collin Veijer - helm
  • Guido Fenneman
  • Collin Veijer
  • 2023 Moto3 startveld
  • BMW cars
  • Formule 1 demo car