Marc Márquez: “Ik kan een halve seconde langzamer gaan net als de andere Honda coureurs, maar zo ben ik niet”

6598
Marc Márquez - Circuit Bugatti, Le Mans | © Randy van Maasdijk

Marc Márquez was er vrijdag in Le Mans weer voor het eerst bij sinds de crash in de MotoGP race in Portimão. De Spanjaard kwam twee keer ten val maar plaatste zich wel rechtstreeks voor Q2, iets wat de drie andere Honda coureurs niet voor elkaar kregen. 

Na alle ophef rondom zijn blessure en de dubbele Long Lap penalty kon Marc Márquez op vrijdag in Le Mans eindelijk weer op zijn Honda RC213V stappen. Hij werd meteen aan het werk gezet want onder andere het nieuwe Kalex chassis moest door hem aan de tand gevoeld worden. Dat gebeurde eerder dan verwacht want in de eerste sessie kwam hij ten val met zijn eerste machine waardoor hij noodgedwongen met het Kalex materiaal de baan op moest gaan.

‘s Middags gingen alle coureurs aan het einde van de sessie op jacht naar een snelle rondetijd waarbij Márquez een 1’31.432 reed, minder dan een halve seconde achter Jack Miller en goed voor de achtste plaats waarmee hij deelname aan Q2 veiligstelde. Vervolgens ging hij hard onderuit met het Kalex chassis terwijl hij bezig was met een betere rondetijd, kortom een typische dag van Marc Márquez als MotoGP coureur.

Marc Márquez: “Ik ben heel blij met hoe de eerste dag is gegaan. Ik had weliswaar twee crashes, waarbij de tweede gewoon een crash is die erbij hoort. Het doel was om rechtstreeks naar Q2 te gaan, dus ik kan niet echt teleurgesteld zijn over die valpartij. De eerste was misschien een beetje onnodig en eentje die ik had kunnen voorkomen. Maar na anderhalve maand thuis is het moeilijk om de snelheid meteen weer op te pakken en de banden goed aan te voelen. Daarnaast zijn de banden die we hier dit weekend tot onze beschikking hebben ook niet ideaal.

‘s Ochtends ging ik de baan op met de medium-compound voorband en dat was ook de oorzaak van de crash. De reden dat ik met die band de baan op ging was zodat we vanaf nu genoeg soft-compound voorbanden hebben voor de rest van het weekend. ‘s Middags kon ik dus een nieuwe soft-compound voorband inzetten die we in de ochtend niet hadden gebruikt, daarmee kon ik een snelle rondetijd neerzetten en een plaats in Q2 bemachtigen. Het was een strategie samen met het team en ze hebben het goed gedaan, dit is waarom ik de enige Honda coureur ben in Q2. Ik ben blij voor mezelf maar niet voor het team omdat er niet meer Honda’s in Q2 staan. We hebben het goed gedaan.”

Zoals gezegd kreeg Márquez weinig tijd om weer te wennen aan de MotoGP machine. Hij moest meteen het nieuwe Kalex chassis evalueren en andere zaken testen waarvan HRC graag feedback wilde hebben.

Marc Márquez: “Het was een drukke dag want we hebben ook beide chassis gebruikt. Iedere keer dat ik de baan op ging reed ik met een andere machine, ik moest telkens mijn rijstijl aanpassen en op een andere manier de bocht aansnijden. Dit maakte het lastig maar het was wel het moment om het te doen. Onze bevindingen waren goed maar we moeten het morgen nog verder evalueren. Ik denk dat we verdergaan met het Kalex chassis en proberen te begrijpen wat de verschillen precies zijn. Hoe dan ook zijn we nog wel ver van de top verwijderd.

Het Kalex chassis is op sommige gedeelten van dit circuit een stap in de goede richting maar we hebben nog meer stappen nodig. We proberen nog steeds teveel goed te maken bij het remmen. Omdat we tijd verliezen tijdens acceleratie en op het rechte stuk proberen we dat goed te maken in de remzones. Daarom eisen we veel van de voorkant en crashen we te vaak. Maar ik ben een coureur en ik blijf pushen, ik probeer erachter te komen welke kant we op moeten in de toekomst.”

In zijn media debrief werd gevraagd of de achtvoudig wereldkampioen het niet liever wat rustiger aan zou willen doen tijdens zijn eerste dag terug in het zadel. De blessure was immers ernstig genoeg om er zes weken uit te liggen en op vrijdag valt er, behalve een plaats in Q2, nog weinig te winnen. Daarop had de dertigjarige Spanjaard een duidelijk antwoord.

Marc Márquez: “Ik weet dat 90% van de rijders het wat rustiger aan zouden doen maar zo ben ik niet. Als ik terugkom is dat omdat ik klaar ben om te racen, te pushen en te werken voor het team. Mijn werk voor het team is om de motor op de limiet te rijden. Ik kan natuurlijk een halve seconde langzamer rijden net als de andere Honda’s, en daardoor niet in Q2 staan, maar dat is niet mijn manier.”

De MotoGP coureurs komen om 10:10 uur weer in actie op het Bugatti Circuit in Le Mans voor de vrije training en aansluitend beide kwalificatiesessies.



Handige links SHARK Grand Prix de France:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

  • MotoGP Sprint
  • MotoGP Sprint
  • MotoGP Sprint
  • MotoGP Sprint
  • MotoGP Sprint
  • Maverick Viñales
  • MotoGP Sprint
  • Collin Veijer
  • Joan Mir
  • Zonta van den Goorbergh
  • Barry Baltus & Zonta van den Goorbergh
  • Bo Bendsneyder
  • Bo Bendsneyder
  • Barry Baltus
  • Sam Lowes
  • Zonta van den Goorbergh
  • Alex Rins
  • Collin Veijer
  • Brad Binder
  • Jorge Martin
  • Joan Mir
  • Jack Miller
  • Augusto Fernandez
  • Proefstarts
  • Francesco Bagnaia & Marc Marquez
  • Fabio Quartararo
  • Johann Zarco
  • Danilo Petrucci
  • Marc Marquez
  • Marco Bezzecchi
  • Francesco Bagnaia
  • Zonta van den Goorbergh
  • Barry Baltus
  • Collin Veijer
  • Bo Bendsneyder
  • Marco Bezzecchi
  • Johann Zarco & Fabio Quartararo
  • Fabio Quartararo
  • Jack Miller
  • Marc Marquez
  • Johann Zarco
  • Brad Binder
  • Shark Grand Prix de France
  • Francesco Bagnaia
  • Pitwalk - donderdag
  • Shark Grand Prix de France
  • Johann Zarco & Fabio Quartararo

Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.