Marc Márquez: “Ik rijd hetzelfde als in 2019, ik kan weer aanvallen”

2234
Marc Márquez - Chang International Circuit | © Dorna

Marc Márquez sloot de eerste dag op het Chang International Circuit in Thailand af met de vierde rondetijd. Behalve dat de Spanjaard opnieuw snel was, leek hij ook weer zijn rijstijl van vóór de blessure terug te hebben waarmee hij voor het nodige spektakel zorgde.

Dat Marc Márquez in de afgelopen weken alweer voor opschudding heeft gezorgd in de MotoGP klasse moge duidelijk zijn. Op het Motorland Aragón, in zijn eerste Grand Prix in bijna vier maanden tijd, was de Spanjaard de aanjager van chaos in de eerste ronde waarbij zowel Fabio Quartararó als Takaaki Nakagami ten val kwamen.







Een week later greep hij in regenachtige omstandigheden pole position op het Mobility Resort Motegi, maar liefst 1071 dagen na zijn laatste pole. In de race kon hij weliswaar niet met de snelsten mee maar een vierde plaats was een uiterst verdienstelijk resultaat omdat hij voor het eerst weer een volledige race reed.

Vijf dagen later en Marc Márquez was ook op het Chang International Circuit in Thailand weer een smaakmaker. De eerste vrije training werd, enigszins tegen de verwachtingen in, onder droge omstandigheden verreden waardoor er aan het einde van de sessie door bijna alle coureurs een nieuwe soft-compound achterband werd gestoken om een snelle rondetijd te kunnen rijden. In die sessie was de Repsol Honda coureur het snelst.

‘s Middags in FP2 waren de omstandigheden opnieuw droog, echter wel na een korte maar hevige regenbui in de middagpauze. Het asfalt naast de ideale lijn was daardoor nog nat en hierover ging Márquez onderuit, ook al was het maar een kleine onschuldige schuiver. Vervolgens was de achtvoudig wereldkampioen in de rest van de sessie te zien als vanouds waarbij hij de Honda RC213V naar zijn hand zette en forceerde hoe hij dat wilde. Het leek weer net als in 2019 toen hij het seizoen domineerde en dat was ook precies hoe Márquez zich voelde.

Marc Márquez: “In Motegi voelde ik me beter dan in Aragón, maar vandaag voelde ik me weer beter dan in Motegi. Dit maakt me gelukkiger, het betekent dat ik met meer tijd steeds beter zal worden. De crash in FP2 was dom maar ik denk dat ik met mijn tempo dichtbij het podium zit.”

Een aantal weken geleden was het nog lastig voor te stellen om Márquez terug te zien op  een MotoGP motor maar de stappen die hij afgelopen weken heeft gezet zijn zeer groot.

Marc Márquez: “Het belangrijkste doel was, toen ik besloot terug te keren, om de stappen van de ene race naar de andere te voelen. En dat voelde ik in Motegi, dat voelde ik vandaag en dat is het belangrijkste. Het is waar dat ik nog steeds de consistentie moet vinden, daarmee bedoel ik de [fysieke] consistentie gedurende het hele weekend. Want nu voel ik de arm al lui worden omdat ik vandaag gepusht heb. Ik was agressief vanaf FP1 tot de laatste ronde van FP2. Ik was aan het pushen, werkte aan mijn ritme en werkte aan de set-up. Ik begon te ‘spelen’ met de motor, begreep de set-up beter en begreep beter wat ik nodig had op de motor. En stap voor stap lijkt het beter en beter te gaan. Natuurlijk zullen er wat ups en downs zijn, in sommige delen van het circuit rijd ik nog steeds niet zoals ik wil. Maar we gaan vooruit en dat is het belangrijkste.”

Er is veel gesproken over huidige Honda RC213V en hoe deze machine op dit moment achterloopt op de concurrentie, ook al zijn er behoorlijk grote veranderingen doorgevoerd.

Marc Márquez: “Het is dezelfde motor, maar een verbeterde Marc. Het is dezelfde motor als waar ik mee reed in Qatar en de daaropvolgende races. Er is echter nog wel veel werk aan de winkel en ik heb in de eerste sessie de carbon achterbrug weer gebruikt terwijl we in FP2 weer met de aluminium Kalex-swingarm reden.”

En hoewel hij de dag vermoeid afsloot, na een paar opeenvolgende snelle ronden nog steeds een terugval in prestaties merkte en hoopte op een natte zaterdag, zei Márquez dat de voor hem ‘juiste’ rijstijl iedere keer natuurlijker aan begint te voelen.

Marc Márquez: “Vandaag zei ik precies tegen het team: “Vandaag heb ik veel levens gebruikt”. En was net als in 2019 [toen Márquez domineerde]. Ik was alle ronden aan het pushen tijdens de vrije trainingen. Het probleem is dat ik de afgelopen twee jaar niet alle ronden kon pushen, want anders kom ik zondag niet fit aan de start. Nu kom ik zondag misschien ook niet in de beste vorm aan de start vanwege het gebrek aan de spieren, maar niet omdat het pijnlijk is. Dus om die reden viel ik vandaag aan. Ik ging naar buiten en ik viel aan en mijn manier om de limiet te vinden was in FP1 veel fouten maken en dan alles in de juiste positie zetten. En dan in FP2 was ik al consistenter. Het is dezelfde rijstijl als in het verleden – nog steeds niet [volledig] zoals in het verleden, maar het wordt steeds beter.”

De MotoGP coureurs komen zaterdagochtend om 10:55 uur lokale tijd, 05:55 uur Nederlandse tijd weer in actie voor de derde vrije training op het Chang International Circuit. De vierde vrije training met aansluitend beide kwalificatiesessies begint begint om 09:25 uur Nederlandse tijd.




ziggo-sport




Handige links OR Thailand Grand Prix:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



  • 88 Miguel Oliveira
  • 63 Francesco Bagnaia
  • Jack Miller
  • Miguel Oliveira
  • Bagnaia & Miller
  • 43 Jack Miller, 63 Francesco Bagnaia, 88 Miguel Oliveira_DS_0187
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • 14 Tony Arbolino
  • 12 Filip Salac
  • 40 Aron Canet
  • 84 Zonta Van Den Goorbergh
  • 12 Filip Salac, 14 Tony Arbolino, 40 Aron Canet_DS_8370
  • 64 Bo Bendsneyder
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Ricardo Rossi
  • Dennis Foggia
  • Dennis Foggia
  • Moto3 podium
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Top 3 MotoGP kwalificatie
  • Bezzecchi & Bagnaia
  • Jorge Martin
  • Francesco Bagnaia
  • Marco Bezzecchi
  • Bezzecchi & Bagnaia
  • Marco Bezzecchi
  • Chantra & Ogura
  • Somkiat Chantra
  • Chantra & Ogura
  • Augusto Fernandez
  • Somkiat Chantra
  • Top 3 Moto3 kwalificatie
  • Jaume Masia
  • Ayumu Sasaki
  • Dennis Foggia
  • Dennis Foggia
  • 88 Miguel Oliveira_DS_2316
  • 89 Jorge Martin_DS_2389
  • 93 Marc Marquez_LGZ3500
  • 87 Remy Gardner_DS_4217
  • 63 Francesco Bagnaia_DS_2019
  • 72 Marco Bezzecchi_DS_4091
  • 73 Alex Marquez_DS_1972
  • 49 Fabio Di Giannantonio_DS_4951
  • 44 Pol Espargaro_DS_2083
  • 45 Tetsuta Nagashima_LGZ3841
  • 43 Jack Miller_DS_2007
  • 41 Aleix Espargaro_DS_3986
  • 42 Alex Rins_DS_2233
  • 35 Cal Crutchlow_DS_2348
  • 33 Brad Binder_DS_2250
  • 25 Raul Fernandez_DS_1954
  • 21 Franco Morbidelli_LGZ3758
  • 23 Enea Bastianini_DS_2765
  • 10 Luca Marini_DS_2206
  • 12 Maverick Vinales_DS_2180
  • 20 Fabio Quartararo_DS_2056
  • 05 Johann Zarco_DS_3026
  • 09 Danilo Petrucci_DS_2646
  • Poster




Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.

Meer info: www.racesport.nl/supporter