Marc Márquez opnieuw van P13 naar P2: “Voor titelstrijd missen we iets, ik ben heel blij om met topcoureurs van Ducati te kunnen vechten”

3412
Marc Márquez en het Gresini Racing MotoGP team - Le Mans | © Randy van Maasdijk

Marc Márquez werd zondagmiddag tweede in de MotoGP race op het Bugatti Circuit in Le Mans. Net als tijdens de Sprint race kwam de Spanjaard vanaf de dertiende plaats op de grid naar de tweede positie, toch is hij naar eigen zeggen nog niet klaar om voor het wereldkampioen mee te strijden.

Zaterdagochtend na de kwalificatie zag het er allemaal niet zo heel rooskleurig uit voor Marc Márquez en Gresini Racing nadat de achtvoudig wereldkampioen zich als dertiende had gekwalificeerd. In de huidige MotoGP klasse is de kwalificatie van zeer groot belang en een goede of slechte kwalificatie kan een raceweekend maken of breken.







Zo dacht Márquez er niet over en de Spanjaard was vastberaden om weer sterk terug te komen. In de Sprint race lukte hem dat dankzij een geweldige openingsronde waarna hij als tweede over de finish kwam achter Jorge Martin. Het probleem was echter dat hij dit nu nog een keer moest doen in de Grand Prix, iets dat Márquez zelf ook zag als een zeer zware en zo niet haast onmogelijke opgave.

Lees: Marc Marquez van P13 naar P2 in Sprint race: “Dit was mijn beste MotoGP start ooit”

Zondagmiddag kwam Márquez opnieuw goed weg en aan het eind van de eerste ronde reed hij al op de achtste positie. In de derde ronde ging hij voorbij aan Enea Bastianini en vanwege de crash van Pedro Acosta boekte hij nog een plaats winst. Voor lange tijd reed de Gresini Racing coureur op de zesde positie totdat Aleix Espargaró terugviel en Márquez niet veel later ook voorbijging aan diens Aprilia teamgenoot Maverick Viñales.

Een duel met Fabio di Giannantonio volgde en na wat stuivertje wisselen was Márquez opgeklommen naar de derde plaats. Hij had nog een aanzienlijk gat te overbruggen naar raceleider Jorge Martin en Pecco Bagnaia maar hij werd geholpen toen de regerend wereldkampioen en vicewereldkampioen te duelleren voor de koppositie. Hierdoor had Márquez de aansluiting te pakken en zat hij vlak achter Bagnaia die nu naar de tweede positie was verwezen.

Genoegen nemen met de derde plaats staat niet in het woordenboek van Márquez en dat zou ook nu niet het geval zijn. Met een geweldige uitremactie in bocht 9 (Chemin Aux Beoufs) van de laatste ronde zette hij zijn machine naast die van Bagnaia en nam de 31-jarige coureur de tweede positie over. Er werd nog gedacht aan een manoeuvre op Martin maar de Prima Pramac Racing coureur was net te ver weg. Hoe dan ook was de tweede positie een zeer indrukwekkend resultaat, vooral gezien de startpositie en de moeilijkheden van eerder in het weekend.

Marc Márquez: “Ik had niet verwacht dat ik nog een keer kon doen wat ik in de Sprint race deed. In de Sprint race was het vooral te danken aan een geweldige start maar in de Grand Prix bouwde ik het langzaam op, stap voor stap wist ik de rijders voor mij te passeren. Ik bleef kalm want de race was erg lang. De top vijf was mijn doel maar ik zag dat ik het tempo had om meer te doen.

Toen ik op de derde plaats reed verloor ik even tijd in een duel met Fabio di Giannantonio, en toen dacht ik dat een derde plaats wel goed genoeg zou zijn. Het was een beetje een raar duel. Soms moet je begrijpen wanneer het verstandig is om een gevecht aan te gaan. We verloren daar zo’n twee seconden en dat is in zo’n fase van de race heel kostbaar.

Vervolgens merkte ik dat ik een beter tempo had en ik begon aan te vallen. Toen ik er eenmaal achter reed had ik verwacht dat Pecco een aanval op Jorge zou inzetten maar dat gebeurde niet, daarom besloot ik om Pecco aan te vallen. Als ik dat gevecht met Di Giannantonio niet had dan had ik waarschijnlijk iets meer kans gehad, dan was ik al eerder bij Pecco en Jorge aangekomen. Hoe dan ook was deze tweede plaats meer dan goed.”


Márquez twijfelde of hij Bagnaia nou wel moest aanvallen maar doordat de Italiaan zelf geen aanstalten maakte om Martin te passeren besloot de 31-jarige Spanjaard het toch te doen.

Marc Márquez: “Ik was niet volledig overtuigd van mijn inhaalactie. Toen ik naar Pecco en Jorge had gereden was ik volledig gesloopt omdat ik zo hard had gepusht, ik had geen tijd om te ontspannen. Ik keek een paar keer naar een mogelijkheid om in te halen maar ik durfde het nog niet aan. Ik voelde me niet goed genoeg en Pecco had een hele goede acceleratie. Het was moeilijk om een plaats te vinden waar ik kon aanvallen want hij verdedigde goed. In de laatste ronde zei ik tegen mezelf dat ik er maar zo dicht mogelijk bij moest zitten om te profiteren als er iets zou gebeuren. Hij viel Jorge niet aan dus ik nam veel snelheid mee uit bocht 8 en in bocht 9 probeerde ik het maar gewoon. Gelukkig kon ik de machine goed afstoppen.”

Na de moeizame jaren bij het Repsol Honda Team is het duidelijk te zien dat Márquez zijn plezier in het racen weer helemaal heeft teruggevonden. De samenwerking met crew chief Frankie Carchedi en alle andere technici verloopt goed maar er is nog wel ruimte voor verbetering.

Marc Márquez: “Hoe het nu gaat is geweldig, en zoals je kunt zien heb ik het ontzettend naar m’n zin. De sfeer in de pitbox is relaxed, we moesten starten vanaf P13 maar er was geen paniek. We weten dat, als je voor een kampioenschap wil vechten, je op het niveau van Jorge Martin en Pecco Bagnaia moet zijn. Zij behoren in alle sessies tot de snelsten. Voor ons is dat op dit moment nog niet zo, bijvoorbeeld afgelopen vrijdag tijdens de officiële training toen we de verkeerde kant op gingen maar daar vervolgens wel van geleerd hebben. We missen nog steeds iets om te vechten voor het kampioenschap maar ik ben al heel blij om te kunnen strijden met de twee topcoureurs van Ducati.”

De MotoGP coureurs komen in het weekend van 24 t/m 26 mei weer in actie tijdens de zesde Grand Prix van 2024 die wordt verreden op het Circuit de Barcelona-Catalunya.



zs-728x90



Handige links Michelin Grand Prix de France:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag



collin-veijer



  • #93 Marc Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP23
  • podium MotoGP (vlnr) M.Marquez - Martin - Bagnaia
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Prima Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP24
  • #93 Marc Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP23
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP24
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP24
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Prima Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP24
  • #93 Marc Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP23
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Prima Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP24
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Prima Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP24
  • #93 Marc Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP23
  • #93 Marc Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP23
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Prima Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP24
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP24
  • #93 Marc Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP23 & #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP24
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP24
  • Start MotoGP
  • podium Moto3 race (vlnr) Ogura - Garcia - Lopez
  • #3 Sergio Garcia - (SPA) - MT Helmets - MSI - Boscoscuro
  • #79 Ai Ogura - (JPN) - MT Helmets - MSI - Boscoscuro
  • #21 Alonso Lopez - (SPA) - SpeedUp Racing - Boscoscuro
  • #3 Sergio Garcia - (SPA) - MT Helmets - MSI - Boscoscuro
  • #79 Ai Ogura - (JPN) - MT Helmets - MSI - Boscoscuro
  • #21 Alonso Lopez - (SPA) - SpeedUp Racing - Boscoscuro
  • #79 Ai Ogura - (JPN) - MT Helmets - MSI - Boscoscuro - #3 Sergio Garcia - (SPA) - MT Helmets - MSI - Boscoscuro
  • #21 Alonso Lopez - (SPA) - SpeedUp Racing - Boscoscuro
  • #79 Ai Ogura - (JPN) - MT Helmets - MSI - Boscoscuro
  • #3 Sergio Garcia - (SPA) - MT Helmets - MSI - Boscoscuro
  • #21 Alonso Lopez - (SPA) - SpeedUp Racing - Boscoscuro
  • #79 Ai Ogura - (JPN) - MT Helmets - MSI - Boscoscuro
  • #3 Sergio Garcia - (SPA) - MT Helmets - MSI - Boscoscuro
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • Le-Mans 2024
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #80 David Alonso - (SPA) - GASGAS Aspar Team - GasGas RC 250 GP
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #96 Daniel Holgado - (SPA) - Red Bull KTM Tech3 - KTM RC 250 GP
  • #80 David Alonso - (SPA) - GASGAS Aspar Team - GasGas RC 250 GP
  • #96 Daniel Holgado - (SPA) - Red Bull KTM Tech3 - KTM RC 250 GP
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #96 Daniel Holgado - (SPA) - Red Bull KTM Tech3 - KTM RC 250 GP
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #80 David Alonso - (SPA) - GASGAS Aspar Team - GasGas RC 250 GP
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Prima Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP24
  • podium MotoGP Sprint (vlnr) M.Marquez - Martin - Vinales
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Prima Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP24
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP #93 Marc Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP23
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #93 Marc Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP23
  • #5 Johann Zarco - (FRA) - Castrol Honda LCR - Honda RC213V
  • #23 Enea Bastianini - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP24
  • #25 Raul Fernandez - (SPA) - Aprilia Racing Independent Team - Aprilia RSGP
  • #93 Marc Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP23
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Prima Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP24
  • Start MotoGP Sprint
  • #44 Aron Canet - (SPA) - Fantic Racing - Kalex
  • uitslag QP Moto2 (vlnr) Roberts - Canet - Garcia
  • #16 Joe Roberts - (USA) - OnlyFans American Racing Team - Kalex
  • QP Moto3 (vlnr) Holgado, Alonso, Rueda
  • #80 David Alonso - (SPA) - GASGAS Aspar Team - GasGas RC 250 GP
  • #96 Daniel Holgado - (SPA) - Red Bull KTM Tech3 - KTM RC 250 GP
  • #99 Jose Antonio Rueda - (SPA) - Red Bull KTM Ajo - KTM RC 250 GP
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP24
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Prima Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP24
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Prima Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP24
  • #31 Pedro Acosta - (SPA) - GASGAS Factory Racing Tech3 - KTM RC16
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW-Idrofoglia Racing GP - Kalex
  • #7 Barry Baltus - (BEL) - RW-Idrofoglia Racing GP - Kalex
  • #14 Tony Arbolino - (ITA) - ELF Marc VDS Racing Team - Kalex
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #80 David Alonso - (SPA) - GASGAS Aspar Team - GasGas RC 250 GP
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Prima Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP24
  • #41 Aleix Espargaro - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #31 Pedro Acosta - (SPA) - GASGAS Factory Racing Tech3 - KTM RC16
  • Dani Muñoz #17 Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #44 Aron Canet - (SPA) - Fantic Racing - Kalex
  • #96 Jake Dixon - (GBR) - GASGAS Aspar Team - Kalex
  • #80 David Alonso - (SPA) - GASGAS Aspar Team - GasGas RC 250 GP
  • #99 Jose Antonio Rueda - (SPA) - Red Bull KTM Ajo - KTM RC 250 GP
  • #66 Joel Kelso - (AUS) - BOÈ Motorsports - KTM RC 250 GP
  • #64 David Munoz - (SPA) - BOÈ Motorsports - KTM RC 250 GP
  • #24 Tatsuki Suzuki - (JPN) - LIQUI MOLY Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • Persconferentie FIM IRTA DORNA 2027 reglement wijzigingen
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #42 Alex Rins - (SPA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ Team - Yamaha YZR-M1
  • #25 Raul Fernandez - (SPA) - Aprilia Racing Independent Team - Aprilia RSGP
  • #5 Johann Zarco - (FRA) - Castrol Honda LCR - Honda RC213V
  • #33 Brad Binder - (ZAF) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #93 Marc Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP23
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP24
  • #12 Filip Salac - (CZE) - Elf Marc VDS Racing Team - Kalex
  • #16 Joe Roberts - (USA) - OnlyFans American Racing Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW-Idrofoglia Racing GP - Kalex
  • #54 Fermin Aldeguer - (SPA) - SpeedUp Racing - Boscoscuro
  • #21 Alonso Lopez - (SPA) - SpeedUp Racing - Boscoscuro
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW-Idrofoglia Racing GP - Kalex
  • #80 David Alonso - (SPA) - GASGAS Aspar Team - GasGas RC 250 GP
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #96 Daniel Holgado - (SPA) - Red Bull KTM Tech3 - KTM RC 250 GP
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • paddock
  • paddock
  • paddock
  • fans
  • fans
  • Fabio Quartararo & Johann Zarco


Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  — X — | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.