Marc Márquez (P9): “Valse start, vier keer langs de kant met een technisch probleem”

7458
marc-marquez
Marc Marquez - Sepang Test | foto© Red Bull Content Pool

De eerste testdag van 2024 in Sepang is voor Marc Márquez allesbehalve naar wens verlopen. De Gresini Racing MotoGP coureur kreeg dinsdag tijdens de eerste testdag van 2024 maar liefst vier keer te maken met een technisch probleem. Er ging dan ook veel belangrijke tracktime verloren tijdens een dag die vooral in het teken stond van het steeds beter leren begrijpen van de voor hem nieuwe Ducati GP23.

De verwachtingen waren hooggespannen binnen Gresini Racing MotoGP, Marc Márquez en de Ducati engineers voor aanvang van de eerste driedaagse MotoGP Test in Sepang. Márquez zelf temperde de verwachting vooraf enigszins, mede omdat het Sepang International Circuit in Sepang in tegenstelling tot Circuit Ricardo Tormo – het circuit waar hij in november indruk maakte tijdens zijn eerste optreden op de Ducati – maar dat de eerste dag dinsdag op het Maleisische circuit met zoveel hindernissen zou verlopen had zelfs de achtvoudig wereldkampioen vooraf niet kunnen vermoeden. Het werd dan ook een valse start van 2024 voor het talent dat de elf jaar in dienst was van het Repsol Honda Team.







Toen dinsdagochtend om 10:00 uur in Sepang de lichten op groen gingen en Márquez voor de eerste keer naar buiten ging op het 5,54 kilometer lange Maleisische circuit gaf zijn Ducati GP23 al na vier bochten de geest. Nadat het euvel verholpen was herhaalde het ritueel zich gedurende de acht uur durende sessie nog drie keer, en dat ook nog eens met twee verschillende machines.

Marc Márquez: “We maakten er na afloop maar grapjes over, want alle problemen die zich hadden kunnen voordoen deden zich voor, en dat ook nog eens met beide machines. Ik moest vaak de pits in om de problemen op te lossen. Dat weerhield mij er uiteraard van om in mijn ritme te komen. Op een gegeven moment zag ik dat er een crash achter mijn naam stond, dat was zelfs een misverstand want ook die keer moest ik mijn machine opnieuw langs de kant parkeren met een technisch probleem.”

Ondanks deze tegenslagen had Márquez na afloop alleen maar lovende voor zijn Gresini Racing crew en de Ducati engineers.

Marc Márquez: “Gigi Dall’Igna en de Ducati-ingenieurs waren er zodra de problemen zich voordeden. Ze hielden alle coureurs nauwlettend in de gaten. Het team reageerde ook uitstekend, ze herkenden de problemen onmiddellijk en losten ze vervolgens adequaat op. Dat is belangrijk en geeft me gemoedsrust.”

Door deze tegenslagen was Márquez gedurende de dag lange tijd in de onderste regionen op de tijdlijst te vinden. Pas aan het einde van de dag wist de voormalig Honda coureur een aantal probleemloze ronden te rijden die hem meteen naar de negende plaats op de tijdlijst deden stijgen, een halve seconde verwijderd van de snelste rondetijd van de dag gereden door merkgenoot Jorge Martin. Een acceptabele rondetijd, maar Márquez was volgens eigen zeggen de gehele dag niet bezig met rondetijden, zijn focus blijft vooralsnog liggen op het steeds beter leren begrijpen van de voor hem nieuwe Ducati GP23.

Marquez stond lange tijd aan het einde van het veld in het tijdschema. Pas tegen het einde van de dag kon de voormalige Honda-coureur naar de negende plaats opschuiven. In zijn snelste ronde was hij ruim een ​​halve seconde langzamer dan leider. De focus bleef liggen op het beter begrijpen van de rijervaring met de Ducati, zoals Marquez uitlegde.

Marc Márquez: “Voor mij is er op dit moment maar één ding het belangrijkst, en dat is het me beter en beter aanpassen aan de motorfiets. Met name de voorkant is compleet anders dan ik de afgelopen jaren gewend ben geweest. Dit is echt een groot verschil met de Honda. Ik moet de waarschuwingen van deze motor nog beter leren begrijpen. Ik had er vandaag een paar die heel onverwacht waren. Pas in het laatste uur hebben mijn team en ik geconcentreerd kunnen werken. Dat heeft mij geholpen een beetje zelfvertrouwen op te bouwen en een paar ronden achter elkaar te rijden. Maar ondanks alles hebben we mijn positie op de motorfiets wel steeds een beetje naar mijn wensen aan kunnen passen, dat wil zeggen voetsteunen, stuur en remmen. Dat hebben we nu gedaan en we kunnen morgen aan de slag met de afstelling.”

Dat het vandaag tijdens de eerste testdag in Sepang minder makkelijk zou gaan dan tijdens eerste dag in Valencia was Márquez zich vooraf van bewust, maar dat er zoveel problemen de kop op zouden steken had niemand verwacht, ook hijzelf niet.

Marc Márquez: “Natuurlijk is Sepang geen Valencia, ik was daar snel omdat het één van mijn sterke circuits is. Hier is het anders. Maar het is moeilijk om de tijden te vergelijken omdat we vandaag zoveel problemen hadden en ik geen realtime aanval kon doen. Mijn snelste ronde heb ik op gebruikte banden gereden. Donderdag zullen we zien waar we echt staan. Maar we zullen zeker niet vooraan staan, zoals altijd het geval is geweest in Maleisië. In het verleden had ik het hier best vaak moeilijk, dat zal dit keer echt niet zomaar anders zijn.”

Marc Márquez reed dinsdag tijdens de eerste testdag ondanks alle problemen in totaal 47 ronden, 22 minder dan Jack Miller die met 69 gereden ronden de meest actieve coureur was. De Gresini Racing MotoGP coureur klokte in zijn 45e ronde de snelste rondetijd van de dag, een 1’58.621 waarmee hij na afloop de negende plaats bezette op de tijdlijst.

Woensdag en donderdag wordt er in Sepang opnieuw getest. Twee keer een acht uur durende sessie die beide dagen om 03:00 uur Nederlandse tijd begint en om 11:00 uur zal eindigen. Na afloop van deze twee sessies krijgen de coureurs nog 15 minuten de tijd voor het maken van een aantal proefstarts.

 

Handige links 2024 MotoGP Sepang Official Test:

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.