Marc Marquez: ‘Racing incident, maar Zarco en ik hebben echt geluk gehad’

270
marc-marquez
Marc Marquez | foto© Honda Racing

De reeds tot 2018 MotoGP wereldkampioen Marc Marquez zag zondag op Phillip Island vroegtijdig een einde komen aan de race. De Repsol Honda coureur werd in de beginfase van de race van achteren aangetikt door Johann Zarco, zijn machine raakte daarbij dusdanig beschadigd dat verder rijden geen optie was en hij deze teleurgesteld in de pitbox moest parkeren.

Marc Marquez en Johann Zarco maakten zondag in de beginfase van de MotoGP race deel uit van de omvangrijke kopgroep. Bij het ingaan van de zesde ronde ging het echter vreselijk mis toen Zarco op zeer hoge snelheid (ruim boven de 300 km p/u) bij het aanremmen van de snelle eerste bocht de achterkant van Marquez’s machine raakte en letterlijk over de kop sloeg. De Yamaha stuiterde van de baan zonder nog iemand anders te raken terwijl de Fransman zelf tientallen meters over het asfalt gleed, vervolgens door het gras rolde om uiteindelijk in het gravel van de eerste schrik te bekomen. Marquez daarentegen wist zijn machine godzijdank overeind te houden – we hadden er niet aan moeten denken dat zijn machine ook nog eens geraakt zou worden door een aantal andere coureurs. De gigantische klap bleek echter wel dusdanig schade aangericht te hebben dat verder rijden niet mogelijk was en er voor Marquez niets anders opzat dan deze de pits binnen te rijden.







Wonder boven wonder ontsnapten beide coureurs aan een blessure. Eenmaal terug in de pitbox keek Marquez het voorval nog eens terug om vervolgens een tweetal conclusies te trekken: een racing incident en dat zowel Zarco als ook hij zelf bij het voorval een engeltje op hun schouders hebben gehad.

Marc Marquez: “Toen ik reed, begreep ik niet wat er gebeurde en eerlijk gezegd was ik in eerste instantie boos, want ik voelde dat ik van achteren werd aangetikt. Ik kon niet verder omdat mijn zitje helemaal kapot was en veel bewoog. Het was onmogelijk om op een goede manier verder te rijden, als het helemaal kapot zou gaan dan zou het wel heel gevaarlijk worden. Toen ik aankwam in de pitbox en even later de videobeelden terugkeek, begreep ik pas wat er werkelijk gebeurde. Dit was volledig een race-incident.

“Op die plaats op het circuit gaat het heel erg hard. Miller reed voor me, ik zat dicht achter  hem in zijn slipstream (boven de 300 km p/u).  Ik remde, zelfs een beetje te laat, en ik probeerde vervolgens extra bij te remmen, maar toen voelde ik een tik aan de achterkant, Zarco kwam namelijk uit de slipstream van een tweetal fietsen. Dat is misschien een dingetje, daar had hij misschien op kunnen anticiperen, maar in mijn ogen is dit een race-incident, ik heb al met hem gesproken. Ik ben blij dat het zo afgelopen is, zowel ikzelf als ook hij zijn OK en dat is het belangrijkste.”

Het andere goede nieuws voor Marquez is dat het voorval gebeurde terwijl hij een race eerder al de 2018 wereldtitel had veilig weten te stellen en deze DNF niet meer van invloed is op de titelstrijd.

“Vandaag had ik het tempo om hier te kunnen winnen, ik had alles tot op dat moment volledig onder controle, met de hogere temperatuur vandaag werkt de Honda normaal gesproken beter, dus ik voelde me alsof we konden vechten voor de overwinning. Ik reed twee of drie ronden aan de leiding waarna ik het tijd vond om me iets terug te laten zakken in de groep. In bocht 4 ging ik bewust wijd om een aantal mannen voorbij te laten omdat ik zelf even niet meer op kop wilde rijden. En toen kwam de botsing en moest ik opgeven. Maar goed, we hebben hier opnieuw pech, maar ik kan je wel vertellen als ik volgend jaar in Motegi weer de titel kan winnen en hier weer uit moet vallen, dan zou ik daar direct voor tekenen. No problem, no problem!!

Ondanks dat de DNF niet van betekenis is voor Marquez wat betreft zijn persoonlijke wereldtitel, kan het voorval wel van invloed zijn voor het Repsol Honda Team wat betreft het binnenhalen van de team titel. Met zijn DNF – en ook teamgenoot Dani Pedrosa kwam vanwege een crash niet aan de finish – gaat het Repsol Honda Team weliswaar nog steeds aan de leiding maar zag het hun voorsprong op het Movistar Yamaha MotoGP Team wel teruglopen naar nog slechts 16 punten.

 

Handige links Michelin Australian Motorcycle Grand Prix:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag


Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App