Marc Marquez en Honda kenden onlangs in Qatar een lastige, moeilijk en verre van vlekkeloze laatste pré-season test. De regerend MotoGP wereldkampioen blijft echter optimistisch gestemd voor de eerste race van het seizoen, over een ruim een week op hetzelfde Losail International Circuit.

De afgelopen wintermaanden waren zwaar voor Marc Marquez. De Repsol Honda Team coureur werd eind november voor het tweede opeenvolgende jaar geopereerd aan één van zijn schouders. Lange tijd was het dan ook onduidelijk of de Spanjaard op tijd hersteld zou zijn om begin februari deel te kunnen nemen aan de eerste MotoGP Test van 2020, begin februari in Sepang.

De Repsol Honda Team coureur stond er echter in Sepang gewoon weer al moest hij er nog wel met de rem op en de nodige voorzichtigheid zijn ronden rijden. Het was dan ook duidelijk dat er in Sepang nog niet zoveel gezegd kon worden van zijn prestaties en dat deze grotendeels te wijten waren aan zijn eigen fysieke gesteldheid.

Anders was dit afgelopen weekend in Qatar waar de MotoGP coureurs drie dagen lang hun laatste pré-season test afwerkten. Hier werd voor iedereen duidelijk dat niet alleen de fysieke gesteldheid van Marquez een probleem was, maar dat ook Honda duidelijk met de handen in het haar zat wat betreft de prestaties van de nieuwe 2020 Honda RC213V. Niet alleen Marquez maar ook Cal Crutchlow en Marquez’s jongere broer Alex konden geen potten breken.

Na afloop van de tweede dag vond er dan ook crisisberaad plaats in de Honda pitboxen. Dit resulteerde erin dat Takaaki Nakagami tijdens de derde en afsluitende dag één van zijn 2019 RC213V machines af moest staan aan de regerend MotoGP wereldkampioen.

We zagen Marc Marquez maandag tijdens de derde dag ook met heel veel verschillende creaties zijn ronden rijden. Afwisselden op een 2019 en 2020 machines, een 2020 machine met 2019 kuipdelen en winglets, een 2019 machine met 2020 kuipdelen en winglets en dat alles in de meest bonte en vreemde kleurstellingen (Honda had de kuipdelen van Nakagami even snel bewerkt met een zwarte spuitbus verf waarbij de oplettende toeschouwers nog de Idemitsu logo’s konden zien), reed de Honda coureur 61 ronden om deze dag uiteindelijk af te sluiten met een snelste rondetijd van 1’54.149, een tijd die de derde dag goed was voor de zevende plaats op de lijst en slechts 0,291 verwijderd was van de door Maverick Viñales snelst gereden rondetijd.

Was de teleurstelling na afloop van de tweede testdag in Qatar nog af te lezen van het gezicht van de Spanjaard, maandag na afloop van de derde dag klonk er al weer het nodige optimisme. Inmiddels zijn we een paar dagen verder, hebben de Honda enigeers de verzamelde data kunnen bestuderen en is ook Marquez er inmiddels van overtuigd dat het lek boven is. Tijdens een donderdag georganiseerde persconferentie op de Repsol Campus in Madrid was de lach dan ook al weer terug bij de altijd sympathieke Spanjaard.

Marc Marquez: “Ik ben nu eenmaal een perfectionist, ik wil altijd alles graag 100% doen ondanks dat ik we een moeilijke winter hebben gehad vanwege mijn fysieke gesteldheid. In Sepang ging het allemaal niet eens zo verkeerd maar in Qatar werden we hard en pijnlijk geconfronteerd met enkele zwakke punten van de nieuwe motor. Maar hier zijn de testen voor, je moet tijdens dit soort dagen de juiste richting weten te vinden als je even het spoor bijster bent. Tijdens de tweede dag in Qatar kwam ik ten val op het moment dat ik limit van de motor op probeerde te zoeken. Maar tijdens de derde dag kwamen we erachter wat het probleem was. Ik ben blij omdat ik aan het einde van de derde en afsluitende dag weer plezier had op de motor. En laten we eerlijk zijn, uiteindelijk stonden we er toen ook niet meer zover achter.”

Marquez keerde maandagavond laat meteen na afloop van de test terug naar Spanje om zich thuis verder fysiek voor te bereiden op het eerste Grand Prix weekend van het jaar die over ruim een week op hetzelfde Losail International Circuit in Qatar verreden wordt. Inmiddels heeft de Repsol Honda Team coureur ook de tijd genomen om de prestaties van zijn collega MotoGP coureurs te bestuderen.

Marc Marquez: “Ik ken de Honda inmiddels heel erg goed, het karakter is elk seizoen nagenoeg hetzelfde. Het is een machine waarop jezelf gewoon 100% fit moet zijn omdat deze fysiek veel van een coureur vraagt. Maar wat ik gezien heb tijdens de test is dat de Yamaha op dit moment de meest complete machine is. Maar dit wil nog niet alles zeggen omdat wedstrijden altijd weer een ander verhaal zijn. De M1 heeft echter niets verloren van hun hoge en uitstekende bochtensnelheid maar heeft daarentegen wel flink progressie geboekt wat betreft de topsnelheid. De Ducati heeft opnieuw een hele hoge topsnelheid en dit zal op een aantal circuits echt in hun voordeel blijven werken. Ja, en wat Suzuki betreft, ook deze machine is sneller dan vorig seizoen. Daarnaast gaat de onderlinge rivaliteit tussen de twee teamgenoten in hun voordeel werken, zij pushen elkaar op een positieve wijze naar een hoger niveau.”

Maar waar staat Marquez zelf, dat is natuurlijk de grote vraag. Zien we hem gelijk vanaf de eerste race in Qatar meedoen voor de overwinning?

Marc Marquez: “Ik kan daar nu nog niet zoveel over zeggen, we hebben geen makkelijke winter gehad maar tijdens de allerlaatste testdag zijn we erachter gekomen waar de fout lag. De tijd en de eerste races zal ons duidelijk maken waar we staan, maar ik denk dat onze situatie niet zo slechts is als het leek tijdens de eerste twee dagen van de test in Qatar. De lach is terug in het team, ik ben dan weliswaar nog niet 100% fit, maar ondanks dit ben ik wel klaar voor de start van het seizoen.”

Vrijdag 06 maart vinden op het Losail International Circuit de eerste vrije trainingen plaats van de Grand Prix of Qatar, zaterdag staan vervolgens de kwalificaties op het programma waarna zondagmiddag 08 maart om 16:00 uur Nederlands tijd de lichten op groen gaan voor de allereerste MotoGP race van het seizoen.

 

Handige links Official MotoGP Test Qatar:

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App