Marc Márquez heeft zaterdagmiddag de Sprint op het Automotodrom Brno gewonnen, zijn elfde Sprint zege dit seizoen. De Ducati Lenovo Team coureur kwam als eerste over de finish na een dominante race, ondanks een kort moment van onzekerheid door een waarschuwing voor een te lage bandenspanning. Pas na afloop hoorde de Spanjaard dat zijn zege nog niet zeker was, een situatie die uiteindelijk zonder sanctie werd afgesloten.
Marc Márquez vertrok vanaf de tweede startplaats, nam deze positie in eerste instantie ook in achter zijn vanaf de pole vertrokken teamgenoot Francesco Bagnaia, maar al in de eerste ronde wist de huidige leider in de tussenstand de leiding over te nemen. Zijn tempo leek ongenaakbaar, maar halverwege de race kreeg hij op zijn dashboard een waarschuwing: de druk in zijn voorband was mogelijk te laag. Uit voorzorg liet hij Pedro Acosta passeren, in de hoop via de slipstream de druk weer in het toegestane venster te krijgen.
“Ik zag op mijn dashboard dat ik binnen de marge zat,” aldus Marquez na afloop tegenover motogp.com. “Maar het kon ook de achterband zijn, die is soms lastiger in te schatten. Ik voelde me goed op de motor, maar dat moment zorgde voor wat extra spanning.”
Na zijn zege werd Marquez – naast Alex Rins en Ai Ogura – vervolgens kortstondig onderwerp van een FIM-onderzoek, wat hem bij een eventuele straf van acht seconden zijn overwinning had kunnen kosten. Uiteindelijk bleek het om een systeemfout bij de wedstrijdleiding te gaan. De stewards besloten geen verdere actie te ondernemen.
“Ik wist van niets tot ik het na het podium hoorde,” gaf Márquez toe. “Gelukkig heb ik de situatie goed beheerd. Ik vertrouw op mijn team en de engineers. Soms zijn dit soort situaties lastig in te schatten, zeker op een nieuw geasfalteerd circuit als Brno.”
Volgens Márquez was het gebrek aan droge tractie op vrijdag en de hoge grip van het nieuwe Brno-asfalt de oorzaak van de bandendruk problemen. Ducati’s inschatting dat de grip de druk sneller zou doen oplopen bleek niet te kloppen. “We hebben nu extra informatie voor de toekomst. De engineers doen uitstekend werk, maar dit was gewoon lastig te voorspellen,” aldus Marquez.
De 32-jarige Spanjaard bevestigde dat de bandenspanning na zijn tactische keuze om achter Acosta te rijden binnen de toegestane marge kwam. “Het zal niks veranderen aan hoe de motor aanvoelt, maar we moeten wel slimmer worden in het managen van zulke situaties.”
↓ Tijdschema en volledige uitslagen Tissot Grand Prix of Czechia: ↓
Handige links Tissot Grand Prix of Czechia:
Volledig tijdschema en uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Vrijwillige bijdrage Racesport.nl
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer: NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’