HomeMotoGPMotoGPMarc Marquez’s blessure legt opnieuw veiligheidsvraag bloot in MotoGP

Marc Marquez’s blessure legt opnieuw veiligheidsvraag bloot in MotoGP

Nieuwe beelden van de zware crash tussen Marco Bezzecchi en Marc Marquez tijdens de MotoGP-race op Mandalika hebben geleid tot hernieuwde zorgen over de veiligheid van het Indonesische circuit. De kersverse wereldkampioen brak bij het incident zijn sleutelbeen en zal de komende twee Grand Prix-weekenden missen.

Uit nieuwe – en aanvullende videobeelden blijkt dat niet alleen de actie van Marc Bezzecchi de valpartij veroorzaakte, maar dat het hoogteverschil tussen de asfalt en de aangrenzende grindbak de ernst van de blessure vergrootte. Dat hoogteverschil was voor het weekend nog deels aangepast, dit nadat coureurs na de trackwalk op donderdag de organisatie al hadden gewaarschuwd voor mogelijke gevaren.

Toch bleef de situatie volgens verschillende coureurs risicovol. Joan Mir, die het incident van dichtbij zag, sprak duidelijke taal: “Ik reed ten tijde van de crash net achter hen. Het was daar erg gevaarlijk. Marc raakte een rand in het gravel – waarschijnlijk brak hij daardoor zijn sleutelbeen. Ook Bezzecchi had geluk dat het niet slechter afliep. Waarom hebben we daar überhaupt nog een grindbak? Met asfalt zou het veel veiliger zijn. Dit moeten we nogmaals en opnieuw bespreken.”

Opvallend was ook de discussie meteen na afloop van de race tussen de drie podiumfinishers. In de wachtruimte voorafgaand aan de huldiging was duidelijk te horen dat Alex Márquez na het zien van de beelden ook meteen wees op het gevaar van de verhoging en constateerde dat de oorzaak van de schouderblessure hier zo goed als zeker te wijten was. Frappant, niet veel later bleek de organisatie in de gemonteerde video de uitspraken van de jongste Márquez eruit geknipt te hebben hetgeen inmiddels tot de nodige discussie heeft geleid.

Een woordvoerder van Dorna liet vervolgens echter wel weten dat het probleem inderdaad vooraf was gesignaleerd en dat de gravelstroken waren aangepast om te voldoen aan de geldende standaard (2 à 3 centimeter lager dan het asfalt). Volgens de organisatie zou het probleem verholpen zijn zonder inbreng van de coureurs en nadien voldoen aan de gestelde eisen.

De organisatie van het Mandalika-circuit ziet voorlopig dan ook geen reden tot actie. Circuitpresident Priandhi Satria verklaarde tegenover lokale media dat men wacht op een officieel rapport van de FIM:

“Zolang de FIM niet zegt dat het gravel ongeschikt is, zie ik geen reden om iets te veranderen. De FIM heeft het circuit na inspectie zelfs een A-classificatie gegeven. Als men asfalt had gewild, had dat eerder al besloten kunnen worden.”

De crash en blessure van Marc Marquez brengt de discussie over gravel versus asfalt opnieuw onder de aandacht. De meeste moderne circuits kiezen bij hoge snelheid gedeeltes voor een asfalt-runoff , waardoor de kans op breuken of zware impacts kleiner wordt. Mandalika, relatief nieuw op de MotoGP kalender, wordt door coureurs vaker genoemd als baan met inconsistentie in veiligheidszones.

Of de FIM de ‘grindbakken’ volgend jaar alsnog laat aanpassen, zal afhangen van het officiële onderzoeksrapport dat op korte termijn verwacht wordt. Eén ding is inmiddels zeker, Marc Márquez staat de komende twee Grand Prix weekenden langs de kant, en dat nadat hij zich een week voor het ongeval in Japan tot wereldkampioen had laten kronen.

Het is echter niet alleen een flinke tegenslag voor de kersverse wereldkampioen zelf, wat te denken van de Grand Prix organisatoren in Australië en Maleisië. Zij moesten het al doen zonder de deelname van de 2024 MotoGP wereldkampioen Jorge Martin en Maverick Viñales en daar komt nu ook nog eens de afwezigheid bij van de op dit moment grootste publiekstrekker van het veld en nieuwe wereldkampioen. En dat alles door iets wat misschien wel voorkomen had kunnen worden als de organisatoren een iets meer een luisterend oor hadden gehad.



cv-merchandise





18 – MotoGP Indonesië 2025
02:40 - 03:10
Moto3
Tweede vrije training
03:25 - 03:55
Moto2
Tweede vrije training
04:10 - 04:40
MotoGP
Tweede vrije training
04:50 - 05:05
MotoGP
Eerste kwalificatie
05:15 - 05:30
MotoGP
Tweede kwalificatie
06:45 - 07:00
Moto3
Eerste kwalificatie
07:10 - 07:25
Moto3
Tweede kwalificatie
07:40 - 07:55
Moto2
Eerste kwalificatie
08:05 - 08:20
Moto2
Tweede kwalificatie
09:00 - 09:30
MotoGP
Sprint




Handige links Pertamina Grand Prix of Indonesia:

Volledig tijdschema en uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag



  • Sprint Start 1
  • Fermin Aldeguer
  • Raul Fernandez
  • Sprint Start
  • Sprint-finish
  • Luca Marini (10) - Marco Bezzecchi (72)
  • Sprint Podium
  • Collin Veijer
  • Collin Veijer
  • Marco Bezzecchi
  • Zonta van den Goorbergh
  • Zonta van den Goorbergh
  • Fermin Aldeguer
  • Raul Fernandez
  • Raul Fernandez
  • Q2_Top3
  • Marco Bezzecchi
  • Collin Veijer
  • Zonta van den Goorbergh
  • Zonta van den Goorbergh
  • Marc Márquez
  • Raul Fernandez
  • Collin Veijer
  • Marc Bezzecchi
  • Luca Marini
  • Manuel Gonzalez
  • Francesco Bagnaia
  • Fermin Aldeguer
  • Pre event persconferentie
  • Pre event persconferentie
  • Pre event persconferentie
  • Fabio Quartararo
  • Marc Marquez
  • Franco Morbidelli
  • Joan Mir
  • Francesco Bagnaia



   Vrijwillige bijdrage Racesport.nl  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer: NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



 

Gerelateerde berichten
Gerelateerd