Marco Bezzecchi (P15): “Tevreden?, nee voorlopig nog verre van dat zelfs”

3147
marco-bezzecchi
Marco Bezzecchi | foto© VR46 Racing

Marco Bezzecchi heeft tijdens de eerste MotoGP test van 2024 in Sepang vooralsnog geen potten kunnen breken. De Pertamina Enduro VR46 Racing Team coureur moest na drie dagen testen genoegen nemen met de vijftiende plaats op de tijdlijst en meer dan een seconde toegeven op de snelste rondetijd gereden door Francesco Bagnaia.

Was Marco Bezzecchi in 2023 op de Ducati GP22 een groot deel van het seizoen nog kanshebber op de wereldtitel. De GP22 is inmiddels ingeruild voor een GP23 versie van de Italiaanse motorenfabrikant, maar de aanpassing op deze voor hem nieuwe machine verloopt tot op heden nog allesbehalve naar wens. Bezzecchi is dan ook niet blij met hoe de afgelopen drie testdagen op het Maleisische circuit zijn verlopen.

Van de zeven aanwezige vaste Ducati MotoGP coureurs zag Bezzecchi na afloop zijn naam als langzaamste van het stel terug op de gecombineerde tijdlijst, alleen Ducati MotoGP testcoureur Michele Pirro was iets langzamer. Niet de plaats waar je de coureur verwacht die het afgelopen seizoen drie MotoGP races wist te winnen en tijdens de Dutch TT zaterdags de Sprint op zijn naam schreef.

De Pertamina Enduro VR46 Racing Team coureur heeft volgens eigen zeggen tot nu toe nog geen moment hetzelfde gevoel gehad met de motor uit 2023, niet in Valencia – waar hij het nog wist te verbloemen door er één snelle ronde uit te persen – en ook de afgelopen drie dagen in Sepang niet. Tevreden was hij donderdag aan het einde van de derde en afsluitende testdag in Sepang dan ook zeker niet.

Marco Bezzecchi: “Tevreden?, nee voorlopig nog verre van dat zelfs. Tijdens de tweede dag hier voelde ik me weliswaar iets beter, maar tijdens de derde en afsluitende dag was het opnieuw niet goed. We hebben donderdag veel dingen geprobeerd maar we kwamen er gewoon niet uit, we raakten steeds opnieuw de weg kwijt zeg maar. Op een gegeven moment hebben we besloten om terug te gaan naar de basis, maar ondanks dat voel ik me nog steeds niet heel erg goed op de motor. De GP23 is een hele andere motor en voelt heel anders aan bij het remmen. Ik heb veel meer moeite om hem gestopt te krijgen in vergelijking met mijn oude fiets en ik heb gewoon geen vertrouwen in de voorkant. Ook de vermogensafgifte is totaal anders, maar goed dit was pas de eerste test van het jaar. Hoe dan ook, het moge duidelijk zijn dat we tijdens de volgende test in Qatar een manier moeten zien te vinden om ons te kunnen verbeteren.”

Met name de derde dag in Sepang was een lastige voor Bezzecchi, terwijl alle overige coureurs sneller rondgingen wist de Italiaan als enige zijn eigen snelste rondetijd van de tweede dag niet te verbeteren. Met de snelste rondetijd van de tweede dag eindigde hij dan wel als vijftiende op de gecombineerde tijdlijst, zijn snelste ronde van donderdag was echter slechts goed voor de zeventiende rondetijd van de dag en maar liefst 1,3 seconde langzamer dan die van Bagnaia. Een heel groot verschil in vergelijking met de MotoGP test in november op Circuit Ricardo Tormo in Valencia waar Bezzecchi de dag afsloot met de derde rondetijd achter zijn naam en hij slechts 0,093 seconde prijs hoefde te geven op de snelste rondetijd van de dag gereden door Aprilia Racing coureur Maverick Viñales.

Marco Bezzecchi: “In Valencia was ik inderdaad behoorlijk competitief. Doordat ik er daar nog wel één snelle ronde uit wist te persen viel het niet zo op. Maar zelf merkte ik het daar al, al zag je het daar nog niet terug op de tijdlijst. Hier in Sepang heb ik veel meer moeite gehad. De baan had tijdens de derde dag veel grip en de baancondities waren ongelooflijk. Omdat je zoveel grip hebt, probeer je steeds meer en meer om sneller te gaan, maar het is normaal dat je op een punt komt waarop je nog meer wilt, maar niet kunt. En dat punt zaten we vandaag steeds tegen aan te boxen. Heel frustrerend allemaal.”

Terwijl Bezzecchi de afgelopen drie dagen de nodige problemen had kende zijn nieuwe teamgenoot Fabio Di Giannantonio deze niet. Di Giannantonio noteerde de achtste rondetijd op 0,661 seconde van de snelste rondetijd van de dag. Dat kan beter zal de doorsnee fan zeggen, maar de insiders zagen de nieuwkomer binnen Pertamina Enduro VR46 Racing een aantal zeer indrukwekkende lange runs maken, optredens die de rest van het veld zeker angst in zullen boezemen. Zelfs bij Bagnaia, Jorge Martin en Enea Bastianini die na afloop van de dag de eerste drie plaatsen op de tijdlijst innamen en dit seizoen alle drie onderweg zijn met het nieuwste Ducati prototype, de GP24.

 

Handige links 2024 MotoGP Sepang Official Test:

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.