De Italiaanse onderdelenfabrikant Marelli, voorheen bekend als Magneti Marelli, heeft in de Verenigde Staten faillissementsbescherming aangevraagd onder Chapter 11. De onderneming, leverancier van onder meer elektronica in de MotoGP en WorldSBK, kampt met een schuldenlast van meer dan 4 miljard dollar en probeert via een herstructurering het hoofd boven water te houden.
Opgericht in 1919 in Milaan groeide Magneti Marelli uit tot een toonaangevende producent van hightech componenten voor onder meer FIAT en de internationale motorsport. In de MotoGP is het bedrijf exclusief ECU-leverancier; in de WorldSBK maken alle teams gebruik van Marelli-elektronica, met uitzondering van BMW Motorrad. Nu dreigt een eeuw aan technische erfenis verloren te gaan. In Italië staan 6.000 banen op de tocht, wereldwijd gaat het om ruim 40.000 werknemers.
De huidige crisis is grotendeels terug te voeren op de overname in 2019, toen Fiat Chrysler Automobiles het bedrijf verkocht aan Calsonic Kansei, gecontroleerd door het Amerikaanse investeringsfonds KKR. De aankoop werd uitgevoerd via een zogeheten leveraged buyout (LBO): de overnamesom werd vrijwel volledig gefinancierd met externe leningen, ondergebracht in een speciaal opgerichte vennootschap. Na de fusie met Marelli kwam deze volledige schuld op de balans van de Italiaanse onderneming terecht.
De LBO-constructie betekende dat niet KKR, maar Marelli zelf verantwoordelijk werd voor de miljardenlening. In combinatie met een terugvallende vraag, stijgende kosten en structurele druk op de marges leidde dit tot een onhoudbare situatie.
Met Chapter 11 hoopt Marelli de schulden te herstructureren en de productie draaiende te houden. Of het bedrijf in de huidige vorm kan overleven, is echter hoogst onzeker. Een faillissement zou niet alleen een groot industrieel merk treffen, maar ook een belangrijke speler binnen de mondiale motorsport.