Marc Márquez heeft zaterdagmiddag in een chaotische tweede kwalificatiesessie op Le Mans in Frankrijk pole position behaald. Onder half regenachtige omstandigheden reed de Spanjaard al vroeg de snelste rondetijd voor Danilo Petrucci en Jack Miller waarna hij ten val kwam. 

Zaterdagmiddag om 13:30 uur gingen de lichten op groen voor de vierde vrije training van de MotoGP klasse op het Le Mans Bugatti Circuit in Frankrijk. Zoals al de hele dag het geval was, waren de omstandigheden zeer wisselvallig met zo nu en dan een lichte regenbui. Ook zorgde de relatief lage buitentemperatuur van ongeveer 12°C ervoor dat het asfalt niet warmer werd dan zo’n 15°C.

FP4
Bij aanvang van deze vierde vrije training was het droog maar al in de eerste ronde uit de pitbox vielen er een aantal druppels. Marc Márquez ondervond vervolgens aan den lijve hoe verraderlijk de omstandigheden waren en de Spanjaard verloor de voorkant van zijn Honda RC213V bij het ingaan van bocht 9 (Chemin Aux Beoufs). Hijzelf hield hier niets aan over maar voor de andere coureurs was dit een teken om de pitbox weer op te zoeken.

Omdat de regen niet doorzette was de baan niet nat genoeg voor regenbanden maar wel te nat voor slicks. Slechts enkele coureurs, waaronder Valentino Rossi, Alex Rins en Jorge Lorenzo bleven in deze omstandigheden nog een aantal ronden rijden.

Tegen het einde van de sessie besloten vrijwel alle coureurs de baan nog eens op te gaan, weliswaar op de medium-compound regenbanden, om een gevoel voor de baan te krijgen voorafgaand aan de kwalificatiesessies.

Marc Márquez reed uiteindelijk met een 1’39.777 de snelste rondetijd voor Danilo Petrucci en Maverick Viñales. De vierde tijd werd gereden door Franco Morbidelli voor Alex Rins en Cal Crutchlow met verder Andrea Dovizioso, Pol Espargaró, Fabio Quartararó en Valentino Rossi in de top tien.

Q1
De coureurs die vrijdag na de twee verreden vrije trainingen buiten de top tien geklasseerd stonden kregen in deze eerste kwalificatiesessie een laatste kans om door te stromen naar Qualifying 2. Met name Valentino Rossi, Alex Rins, Cal Crutchlow en Alex Rins waren de vooraanstaande coureurs waarvan normaal gesproken kan worden verwacht dat ze rechtstreeks naar Q2 zullen gaan. Echter zou het deze keer zelfs een voordeel kunnen zijn om deel te moeten nemen aan Q1 aangezien de coureurs een kwartier extra rijtijd hebben in de lastige en verraderlijke omstandigheden.

Dat Valentino Rossi graag door wilde naar Q2 bleek wel aan zijn bandenkeuze. De veertigjarige Italiaan besloot als enige om meteen met slicks de baan op te gaan terwijl de rest van de coureurs regenbanden onder hun machines liet monteren.

Dit bleek een zeer goede strategische zet te zijn van de negenvoudig wereldkampioen en zijn team aangezien Rossi al meteen sneller was dan de rest van de coureurs op regenbanden. Na een aantal voorzichtige ronden ging de Italiaan er eens goed voor zitten en reed hij ruim anderhalve seconde sneller dan de rest van de concurrentie.

Vervolgens werden uiteraard alle coureurs naar binnen geroepen om over te stappen naar hun tweede machine op slicks. Echter keerde een aantal coureurs, waaronder Alex Rins en Johann Zarco, meteen weer terug naar de pitbox aangezien ze niet comfortabel waren op slicks en gingen ze weer de baan op met regenbanden.

Niemand wist de 1’37.667 van Rossi uiteindelijk nog te evenaren waardoor de Italiaan samen met landgenoot Franco Morbidelli door mocht naar Q2. Pecco Bagnaia eindigde als derde wat hem een dertiende startplaats oplevert voor de race van morgen. Daarachter eindigden Zarco, Crutchlow, Oliveira, Abraham, Mir, Rins en Rabat in de top tien.

Miguel Oliveira kwam aan het einde van de sessie nog wel ten val, de Portugees bleef ongedeerd.

Q2
De twaalf snelste MotoGP coureurs gingen vervolgens de baan op om in vijftien minuten te beslissen wie er zondagmiddag vanaf pole position mag starten. Valentino Rossi besloot zijn strategie van Q1 te herhalen en ging wederom met slicks de baan op. De twintigjarige Fabio Quartararó volgde deze strategie terwijl de rest van de coureurs met regenbanden gingen rijden.

Ditmaal leek dit niet de juiste keuze te zijn aangezien het wat heviger begon te regenen en de baan steeds natter werd. De twee Yamaha coureurs kwamen daardoor naar binnen voor regenbanden terwijl de rest van de coureurs voorzichtig probeerde te wennen aan het gladde Franse asfalt.

Na vijf minuten had Marc Márquez de voorlopige pole position in handen voor Danilo Petrucci en Jack Miller maar vervolgens ging het flink mis voor de Spanjaard. Bij het ingaan van bocht 6, La Chapelle, maakte de Honda RC213V een aantal onrustige bewegingen en week de zevenvoudig wereldkampioen enigszins van de ideale lijn af. Hierdoor verloor hij de voorkant van de machine en schoof hij de grindbak in. Na veel pogingen kreeg Márquez zijn Honda uiteindelijk weer aan de praat en keerde hij niet terug naar de pitbox maar bleef hij gewoon rijden in de hoop dat hij zijn tijd nog eens kon aanscherpen.

Het leek erop dat de omstandigheden verslechterden aangezien de rondetijden niet meer in de buurt kwamen van de 1’40.952 van Márquez. De Spanjaard behaalde uiteindelijk pole position ondanks zijn valpartij met Danilo Petrucci daar 0.360 seconde achter op de tweede plaats. Jack Miller crashte ook bij het ingaan van de Dunlop chicane maar de ronde die hij daarvoor had gereden was genoeg voor de derde tijd. Andrea Dovizioso kwalificeerde zich als vierde voor zijn door Q1 gekomen landgenoten Valentino Rossi en Franco Morbidelli. De zevende tijd werd gereden door Takaaki Nakagami voor Jorge Lorenzo, Aleix Espargaró en publiekslieveling Fabio Quartararó in de top tien. Maverick Viñales stelde teleur met de elfde rondetijd.

Verder waren er nog crashes voor Pol Espargaró (bocht 6, La Chapelle) en Takaaki Nakagami (bocht 4, Dunlop chicane). Beide coureurs bleven ongedeerd.

De MotoGP race over 27 ronden op het Le Mans Bugatti Circuit gaat zondagmiddag om 14:00 uur van start.

 

Handige links SHARK Helmets Grand Prix de France:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App