Marc Marquez probeerde het tot op de finish maar moest zondagavond in Qatar voor het tweede opeenvolgende jaar op het Losail International Circuit zijn meerdere herkennen in Andrea Dovizioso. De regerend wereldkampioen kwam 0,023 seconde tekort op de Ducati coureur en moest hierdoor net als in 2018 opnieuw genoegen nemen met de tweede plaats.

Als de eerste MotoGP wedstrijd van het seizoen, zondagavond verreden op het Losail International Circuit in Qatar, een voorteken is voor de rest van het 2019 MotoGP seizoen dan staan er ons nog 18 prachtige Grand Prix weekenden te wachten.

In een wedstrijd waarin opnieuw de banden een grote rol speelden, het tempo in de eerste ronden bewust laag gehouden werd waardoor er een grote groep ontstond onder regie van Andrea Dovizioso en Marc Marquez – het tweetal was in de beginfase alleen maar bezig om het tempo te drukken en de boel bij elkaar te houden – ging het spel pas in de slotfase echt op de wagen.

Kon Alex Rins in eerste instantie nog lang mee in de finale, sloop Valentino Rossi op zijn vertrouwde en sluwe manier steeds dichterbij en maakte Cal Crutchlow een sterk indruk in zijn eerste race na zijn vervelende enkelblessure…….toen het er echt om ging bleven er in de laatste twee ronden twee coureurs over die in aanmerking kwamen voor de winst. Ondanks dat Dovizioso de beste papieren had, en in deze race duidelijk beschikte over de beste snelheid moest de Italiaan er tot op de finish voor blijven knokken om Marquez van het lijf te houden.

Ondanks dat hij het wel wist, ondanks dat iedereen het kon zien dat het bijna een onbegonnen opgave was probeerde hij het wel, zette hij zijn Honda een paar keer naast en langs de Ducati om op de finishlijn uiteindelijk 0,023 seconde te kort te komen voor de winst.

Na afloop gaf Marquez aan dat zijn krachtigere 2019 Honda-motor de sleutel was om te strijden voor de overwinning, dit ondanks dat hij nagenoeg de gehele wedstrijd te kampen had met een onwillige voorband.

Marc Marquez: “De motor gaf me deze tweede plaats. Want, geloof me, vorig jaar had ik een beter tempo en vorig jaar voelde ik me beter wat betreft het chassis, maar dat was alleen omdat Michelin voorbanden anders waren en ik toen de harde band kon gebruiken. Dit is iets waar ik niet over klaagt, omdat in sommige races de banden toewijzing beter zal zijn voor ons en in sommige races zal het beter zijn voor een andere fabrikant. Maar zoals we zagen, werkte de harde voorband hier de eerste dag zeer goed omdat de temperatuur toen hoger was. Maar zaterdag en zondag was het erg koud en ik kon de harde voorband niet gebruiken. Om die reden heb ik de medium gebruikt en de laatste keer dat ik hier de medium band gebruikte (de middelste) eindigde ik als vijfde. De motor gaf me dus dat extraatje om dit keer op de tweede plaats te eindigen. Ik weet dat ik dit er alles aan gedaan heb en ik was er ook echt heel dichtbij. Het was een replay van vorig jaar, maar vorig jaar had ik voor mijn gevoel meer kans. Dit jaar heb ik het geprobeerd omdat ik het moest proberen! Maar eigenlijk wist ik het al. Ik remde te laat en met de mediumband kon ik de motor niet stoppen zoals ik wilde. Dus ik moest iets anders proberen, en dat was om te proberen een zo goed mogelijke exit te vinden in de laatste bocht en dan te kijken hoe ver ik zou komen met de nieuwe motor. We kwamen vier duizendste van een seconde dichterbij bij dan vorig jaar, maar nog steeds niet genoeg. Maar hoe dan ook, we hebben het geprobeerd. Dus ik ben blij.”


Handige links VisitQatar Grand Prix:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag – donderdag
Fotoverslag – vrijdag
Fotoverslag – zaterdag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App