Marc Márquez heeft zondag op uiterst dominante wijze de MotoGP race gewonnen op het Termas de Río Hondo circuit in Argentinië. De Spanjaard was vanaf begin tot eind onhoudbaar en won met grote marge voor de Italianen Valentino Rossi en Andrea Dovizioso.

Zondag om 15:00 uur lokale tijd, 20:00 uur Nederlandse tijd gingen de rode lichten uit voor de racestart van de MotoGP klasse op het Termas de Río Hondo circuit in Argentinië. Terwijl aanvankelijk de weersvoorspellingen waren dat het rond de starttijd van de race zou gaan regenen leek dat niet het geval. Een kwartier voor de race scheen de zon fel en was het warm met een buitentemperatuur zo’n 28°C. Volgens Michelin was de asfalttemperatuur het hoogst van het hele weekend met zo’n 43°C.

Dat de bandenkeuze opnieuw cruciaal zou zijn werd voorafgaand aan deze race nog maar eens benadrukt. Wat betreft de voorband waren de meeste coureurs het eens en lieten ze de harde compound monteren. Wat betreft de achterband was er veel verdeeldheid tussen de soft- en medium compound. Veel monteurs, en in het geval van Maverick Viñales zelfs teammanager Massimo Meregalli, renden tussen de grid en pit-lane met een achterband in de bandenwarmers en werden er tot op het laatste moment nog verschillende keuzes werden gemaakt.

Polesitter Marc Márquez liet uiteindelijk een harde voorband en zachte achterband monteren, Maverick Viñales koos voor een compleet verschillende strategie met een soft-compound voor- en achterband terwijl Dovizioso dezelfde twee banden onder zijn Ducati had als Márquez. Valentino Rossi ging voor de harde voorband met medium achterband, Jack Miller met medium voorband en zachte achterband terwijl Franco Morbidelli dezelfde twee banden had laten monteren als merkgenoot Rossi.

Ronde 1
De vanaf pole vertrekkende Marc Márquez kende een zeer goede start en ging als leider de eerste bocht in voor Andrea Dovizioso en Jack Miller. Valentino Rossi had de vierde plaats in handen terwijl Maverick Viñales meteen al terugviel naar de vijfde plaats. Daarachter waren het Cal Crutchlow, Franco Morbidelli, Danilo Petrucci, Takaaki Nakagami en Fabio Quartararó in de top tien.

Dat Márquez meteen al de koppositie in handen had was hetgeen waar vrijwel alle coureurs bang voor waren aangezien de Spanjaard in de trainingen de beste racesnelheid liet zien. Rossi liet zien wat zijn plannen waren aangezien hij Ducati coureurs Miller en Dovizioso in de openingsronde wist te passeren.

Ronde 2
Dovizioso sloeg echter meteen terug op het rechte start / finish stuk en kon dankzij de topsnelheid van zijn Ducati de tweede plaats weer overnemen. Halverwege de tweede ronde had Márquez al een voorsprong van zo’n twee seconde terwijl Rossi het aan de stok kreeg met Miller.

Ronde 3
Márquez leek volledig vertrokken te zijn en had een marge van zo’n drie seconden opgebouwd. Dovizioso had de tweede plaats in handen maar kon niet wegrijden bij de achtervolging. Miller wist Rossi dankzij de topsnelheid op het lange rechte stuk in te halen waarna de Italiaan ook bezoek kreeg van landgenoot en goede vriend Franco Morbidelli.

Ronde 4
Rossi had zijn plaats weer ingenomen achter de twee Ducati’s en was een aanval aan het voorbereiden terwijl daarachter Morbidelli en Crutchlow nu in een gevecht om de vijfde positie waren verzeild. Voor de Brit zou het allemaal weinig uitmaken want het bleek dat hij een jump-start had gemaakt en daardoor een ride-through penalty zou moeten voldoen.

Ronde 6 
Márquez had inmiddels al een voorsprong van ruim vier seconden en was per ronde een halve seconde sneller. Rossi wist middels een keurige en messcherpe inhaalactie ter hoogte van bocht 7 voorbij te gaan aan Miller en de derde positie weer in te nemen achter landgenoot Dovizioso. De 40-jarige Italiaan liet het hier niet bij zitten en viel vervolgens ter hoogte van bocht 13 aan waarmee hij de tweede plaats overnam.

Ronde 7
Op het ruim één kilometer lange rechte stuk kon Dovizioso echter opnieuw gebruik maken van de hoge topsnelheid van de Ducati en probeerde hij de tweede positie weer over te nemen. Rossi ging zeer laat in de remmen maar dat zorgde ervoor dat hij wijd ging en Dovizioso zonder moeite weer op de tweede positie lag. Morbidelli was daarachter op agressieve wijze voorbijgegaan aan Miller en had nu de vierde plaats in handen.

Ronde 9
Opnieuw had Rossi een scherpe inhaalactie ingezet op Dovizioso en nam hij de tweede plaats over. De Ducati coureur probeerde het wederom om te counteren op het lange rechte stuk maar ditmaal kon de Yamaha coureur laat genoeg remmen en behield hij zijn positie.

Ronde 11
Márquez was volledig verdwenen en had een voorsprong van zo’n acht seconden. Rossi had nog steeds de tweede positie in handen maar kon Dovizioso nog niet afschudden. Morbidelli reed kort achter zijn twee landgenoten maar kon nog geen inhaalactie inzetten op de Ducati coureur. Petrucci was inmiddels voorbijgegaan aan Miller voor de vijfde positie terwijl Viñales nog weinig indruk kon wekken op de zevende plaats. Rins maakte na een teleurstellende kwalificatie een sterke comeback en was opgeklommen naar de achtste plaats met Nakagami en Quartararó daarachter in de top tien.

Ronde 14
Dovizioso had de tweede positie weer overgenomen van Rossi na opnieuw een inhaalactie op het lange rechte stuk dankzij het vermogen van de Ducati. Achter de Italiaan was het gat tot Rins op de achtste positie minder dan anderhalve seconde. Voor Karel Abraham kwam de race vroegtijdig ten einde, de Tsjech crashte maar bleef ongedeerd.

Ronde 16 
Het gevecht in de groep achter Márquez werd heviger met verschillend inhaalacties van Morbidelli, Petrucci, Rins en Miller. Dit zorgde ervoor dat Dovizioso en Rossi een klein gaatje konden slaan richting de strijdende coureurs. Viñales maakte een fout bij het ingaan van bocht 5 en viel terug naar de negende plaats. Het leek erop dat zijn zachte banden hun beste tijd gehad hadden.

Ook Tito Rabat kon de race niet uitrijden. De Spanjaard crashte bij het ingaan van bocht 1 waardoor beide Reale Avintia Ducati’s uitgeschakeld waren. 

Ronde 18
Doordat Miller en Morbidelli elkaar flink in de weg reden en wijd gingen kon Rins aan het tweetal voorbij en zodoende de vierde plaats overnemen kort achter Petrucci. Dovizioso werd nog altijd kort achtervolgd door Rossi in de strijd om de tweede plaats terwijl de voorsprong van Márquez inmiddels ruim twaalf seconden bedroeg.

Ronde 21
Dovizioso reed nog steeds op de tweede plaats maar had Rossi aan zijn achterwiel zitten. Het leek erop dat Rossi aan het afwachten was tot de slotfase aangezien de Ducati op het rechte stuk een maatje te groot is. Een kleine seconde daarachter duelleerden Petrucci en Rins voor de vierde plaats met Miller daar enkele tienden achter. Morbidelli leek wat terug te vallen en moest een seconde toegeven op de Australiër terwijl merkgenoot Viñales op de achtste positie het achterwiel van de Petronas Yamaha SRT coureur weer had gevonden.

Ronde 22
Joan Mir zocht de pitbox op, de Suzuki GSX-RR van de Spanjaard leek een technisch probleem te hebben.

Ronde 24
Dovizioso en Rossi reden nog steeds zeer dicht bij elkaar en het was wachten op de aanval van de 40-jarige Italiaan. Miller had inmiddels de vierde plaats overgenomen van Rins terwijl Petrucci was teruggevallen naar de zesde plaats. Viñales had merkgenoot Morbidelli weten te passeren voor de zevende positie.

Ronde 25
Er was nog genoeg drama bespaard voor de laatste ronde. Márquez bleef foutloos en kwam zonder problemen met een straatlengte als winnaar over de streep. De strijd om de tweede plaats tussen Dovizioso en Rossi bleef spannend tot de laatste ronde en het was uiteindelijk Rossi die met een klinische inhaalactie voorbij ging aan zijn landgenoot. De Yamaha coureur zorgde ervoor dat de Ducatist niet kon counteren en kwam uiteindelijk als tweede over de streep. Dit was de eerste podiumfinish voor de 40-jarige coureur sinds de MotoGP race op de Sachsenring in juli 2018.

Dovizioso maakte dus het podium compleet met de derde plaats maar ook daarachter was het nog niet gedaan. Miller sloot een keurig gereden race af op de vierde positie met Rins daarachter die vanaf de zestiende plaats op de grid naar de vijfde plaats over de finish was opgeklommen. Het echte drama vond daarachter plaats tussen Petrucci, Viñales en Morbidelli. De Ducati coureur had de zesde plaats in handen maar werd onder druk gezet door beide Yamaha’s. Morbidelli probeerde merkgenoot Viñales te passeren ter hoogte van bocht 7 maar raakte hierbij het achterwiel van de Spanjaard. Beide coureurs kwamen hierbij ten val waardoor er twee Yamaha’s in de grindbak lagen. Nakagami, Quartararó, Aleix Espargaró en Pol Espargaró maakten de top tien compleet waardoor wederom alle tien fabrikanten in de top tien eindigden.

Toen de top drie coureurs in parc fermé waren aangekomen was er ondertussen een zeer boze Cal Crutchlow te zien. De Brit vond dat hij geen jump-start had gemaakt en liep kwaad door de pit-lane heen op zoek naar Race Direction. De LCR Honda Castrol coureur liep zelfs dwars door de pitbox van het Monster Yamaha team heen om zo aan de andere kant van het pitgebouw te komen en ongetwijfeld een stevig gesprek aan te gaan met de wedstrijdleiding. Crutchlow finishte de race als dertiende.

Handige links Gran Premio Motul de la República Argentina:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Replicahelmen 15% korting | Tenkateshop.com

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App