Márquez wint op Misano, Bagnaia crasht, Quartararó 2021 MotoGP wereldkampioen

4746
Fabio Quartararó - Misano World Circuit Marco Simoncelli | foto© Randy van Maasdijk

Marc Márquez heeft zondagmiddag de MotoGP race gewonnen op het Misano World Circuit Marco Simoncelli voor Pol Espargaró en Enea Bastianini. Pecco Bagnaia reed lang aan de leiding en zou daarmee het kampioenschap open houden, echter crashte de Italiaan en is Fabio Quartararó daarmee de nieuwe MotoGP wereldkampioen.

Zondagmiddag om 14:00 uur gingen de lichten uit voor de start van de MotoGP race op het Misano World Circuit Marco Simoncelli. Nadat de vrijdag en zaterdag grotendeels in het water vielen waren de weersomstandigheden op zondag vele malen beter. Echter was de baan tijdens de warm-up sessie nog niet helemaal opgedroogd waardoor de coureurs voorafgaand aan de race nagenoeg geen ronden hadden gereden op een droge baan.







Op zondagmiddag scheen de zon fel, echter was het met een buitentemperatuur van 18°C en een asfalttemperatuur van zo’n 23°C nog redelijk fris. Dat voorzichtigheid geboden was ondervond Brad Binder al tijdens de sighting lap, de eerste ronde uit de pits richting de startgrid. De Zuid-Afrikaan schoof zijn KTM onderuit in bocht 10 (Tramonto) waardoor hij zijn tweede machine moest pakken en daardoor vanaf de laatste plaats op de grid startte.

De bandenkeuze zou daardoor zeer belangrijk worden voor het verloop van de race. Aanvankelijk stond de meerderheid van de coureurs op de medium-compound voorband en soft-compound achterband, en was Fabio Quartararó één van de uitzonderingen door de medium-compound achterband te laten monteren. Echter zorgden de twee Ducati Lenovo coureurs op het laatste moment voor een verrassing door voor de hard-compound voorband en medium-compound achterband te kiezen.

Uiteraard was er voorafgaand aan de race ook nog veel aandacht voor Valentino Rossi. Het was de laatste race op Italiaanse bodem voor de negenvoudig wereldkampioen.

Het was Jack Miller die het beste van zijn plaats kwam maar de Australiër liet teamgenoot en polesitter Pecco Bagnaia voorgaan bij het insturen voor bocht 1. Miguel Oliveira was ook zeer goed gestart vanaf de vijfde plaats en klom op naar de tweede plaats voor Miller met daarachter Marc Márquez, Pol Espargaró, Franco Morbidelli, Luca Marini, Iker Lecuona, Aleix Espargaró en Alex Rins in de top tien.

Miller ging meteen weer voorbij aan Oliveira en nam daarmee de tweede plaats over. Ook Marc Márquez was wakker en ging op zijn beurt voorbij aan Oliveira om zo de derde plaats over te nemen. Voor WK leider Fabio Quartararó was het geen geweldige openingsronde, de Fransman reed op de veertiende plaats.

Joan Mir had een jump-start gemaakt, hij kreeg daarvoor twee Long Lap Penalty’s. Echter ging het kort daarna al volledig mis voor de Spanjaard, in bocht 2 van de derde ronde raakte hij de jarige Danilo Petrucci en gingen ze beiden onderuit.

Het was duidelijk dat de top drie in deze race een maatje groter was dan de rest van het veld. Bagnaia, Miller en Marc Márquez hadden na drie ronden al een marge van ruim anderhalve seconde richting Pol Espargaró op de vierde plaats.

Aan het eind van de vierde ging het volledig mis voor Jack Miller. Bij het ingaan van de snelle bocht 15 verloor hij de voorkant van zijn machine en schoof hij met hoge snelheid onderuit. Het zou aannemelijk zijn dat de keuze voor de hard-compound voorband een rol van betekenis speelde, in ieder geval was zijn race hiermee ten einde gekomen. Dit betekende dat het voor Bagnaia ook oppassen geblazen werd aangezien hij dezelfde banden onder zijn machine had zitten en hij Marc Márquez kort achter zich had zitten.

Quartararó kwam langzaam maar zeker naar voren, na zeven ronden was de Monster Energy Yamaha coureur opgeklommen naar de tiende positie.

Marc Márquez begon de druk stevig op te voeren bij Bagnaia maar de Repsol Honda coureur kreeg het vooralsnog niet voor elkaar om een aanval in te zetten. De Ducati was sterker bij het accelereren waardoor Márquez er net niet dichtbij genoeg kon komen. Zo’n drie seconden daarachter reed Pol Espargaró op de derde plaats met Oliveira daar niet ver achter. Morbidelli reed op een knappe vijfde plaats ondanks zijn nog steeds slepende blessure met Aleix Espargaró en Marini daarachter. Rins, Quartararó en Martin maakten de top tien compleet na negen ronden.

Takaaki Nakagami ging op dat moment onderuit in bocht 14, wel kon hij de Honda RC213V oppakken en zijn weg vervolgen. Ook voor LCR Honda teamgenoot Alex Márquez waren er problemen, hij leek te kampen met technische problemen.

Een ronde later kwam de race ten einde voor Iker Lecuona na een crash in bocht 1.

Vooraan leek het een herhaling te worden van de race op Motorland Aragón, met Bagnaia en Marc Márquez zeer dicht bij elkaar. Ze leken halverwege de race nog niets geks te willen doen en waren voornamelijk op hun banden aan het letten. Bagnaia moest winnen om zijn kansen op het kampioenschap nog zo groot mogelijk te houden terwijl Márquez niets liever zou willen dan winnen voor alle Valentino Rossi fans, die voorafgaand aan de race al lieten merken dat de Spanjaard nog steeds niet erg geliefd is.

Het werd een ware slijtageslag, in de veertiende ronde ging ook Jorge Martin hard onderuit in bocht 1 en was zijn race daarmee ten einde gekomen.

Terwijl Bagnaia en Márquez elkaar nauwlettend in de gaten hielden, Pol Espargaró een eenzame race reed op de derde plaats en Oliveira eveneens op een eenzame vierde plaats onderweg was vond er daarachter een spectaculair duel plaats voor de vijfde positie tussen Aleix Espargaró, Rins, Marini en Quartararó. De WK leider had duidelijk het betere racetempo dan de coureurs voor hem maar ze allemaal zomaar passeren was niet eenvoudig.

Terwijl Bagnaia een aantal ronden op rij de snelste wedstrijd ronde reed, en langzaam maar zeker enkele tienden wegreed van Márquez, wist Quartararó ook naar voren te komen. De Fransman had afgerekend met teamgenoot Morbidelli, Marini, Rins en Aleix Espargaró en schoof daardoor op naar de vijfde plaats. Hiermee zou hij cruciale punten scoren, vooral gezien het feit dat zijn directe concurrent aan de leiding reed.

Het werd echter allemaal op z’n kop gegooid met nog vier ronden te gaan. In de 24e ronde van de race ging het volledig mis voor Bagnaia die de voorkant van zijn Ducati verloor bij het ingaan van bocht 15 en daardoor hard onderuit ging. Het was exact dezelfde crash als die van Miller in de beginfase van de race.

Dit betekende automatisch dat Quartararó de nieuwe MotoGP wereldkampioen werd, ongeacht of hij de race zou uitrijden of niet. Het werd echter nog beter voor de Fransman omdat Miguel Oliveira ook ten val kwam in dezelfde ronde en hij zo opschoof naar de de derde plaats.

Ook betekende dit dat Marc Márquez nu de nieuwe leider in de race was voor Repsol Honda teamgenoot Pol Espargaró. De twee Spanjaarden maakten in de laatste ronden geen fouten meer waardoor Márquez voor de tweede keer op rij en voor de derde keer dit seizoen als winnaar over de streep kwam. Voor Espargaró was het zijn eerste podium op de Honda. Het is de eerste 1-2 voor het Repsol Honda team sinds Aragón 2017.

Daarachter leek Quartararó zijn kampioenschap te kunnen gaan vieren op het podium maar Bastianini dacht daar anders over. De Italiaan sloeg in de laatste ronde toe bij het ingaan van bocht 14 (Carro) en nam de derde plaats af van Quartararó. Toch was het grootste feest bij de Fransman want hij kwam als vierde over de finish en is de nieuwe MotoGP wereldkampioen.

Johann Zarco kwam als vijfde over de streep voor Alex Rins en Aprilia coureurs Aleix Espargaró en Maverick Viñales, daarachter maakten de broertjes Luca Marini en de van zijn Italiaanse fans afscheid nemende Valentino Rossi de top tien compleet.

Het was een chaotische uitloopronde met de winst van Marc Márquez, het vieren van het kampioenschap van Quartararó en het vaarwel van Rossi. De 42-jarige Italiaan gooide zelfs nog zijn helm de tribune op, één gelukkige fan heeft wel een héél bijzonder aandenken aan deze laatste race van Rossi op zijn eigen Misano World Circuit Marco Simoncelli.

Later meer van deze sensationele race …

 



Handige links Gran Premio Nolan del Made in Italy e dell’Emilia-Romagna:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter