Masià wint spannende Moto3 race op Motorland Aragón

408
Het Moto3 podium na de race op Motorland Aragón | foto© motogp.com

Jaume Masià heeft zondagmiddag de Moto3 race gewonnen op Motorland Aragón. De Spanjaard wist dankzij een uitgekiende slipstream in de laatste ronde als winnaar over de streep te komen voor Darryn Binder en Raúl Fernández.

Zondag om 12:00 uur ging de Moto3 race van start op Motorland Aragón over 19 ronden. Vanwege een aangepast tijdschema ging deze pas een uur later van start dan gebruikelijk. Met een buitentemperatuur van 17°C en een asfalttemperatuur van zo’n 22°C waren de omstandigheden behoorlijk gunstig voor de Moto3 coureurs.







Een aantal coureurs maakte een interessante bandenkeuze. Iedereen ging van start met de medium-compound voorband, Celestino Vietti, Ai Ogura, Gabriel Rodrigo, Andrea Migno, Sergio García en Jeremy Alcoba lieten ook de medium-compound achterband monteren terwijl de rest van start ging met de soft-compound achterband.

Polesitter Raúl Fernández deed meteen datgene waar zijn concurrentie voor vreesde. De Spanjaard nam de leiding vanaf de start in handen en deed er meteen alles aan om een gaatje te slaan. In de openingsfase van de race wist Fernández dan ook genoeg marge op te bouwen om ervoor te zorgen dat niemand aan hem voorbij ging op het lange rechte stuk door middel van een slipstream maar echt wegrijden kon hij niet. Tatsuki Suzuki, Albert Aarenas, Darryn Binder en Romano Fenati reden kort achter de Red Bull KTM Ajo coureur en leken het in de beginfase wel prima te vinden om erachter te rijden.

Voor Gabriel Rodrigo ging het al vroeg mis. Door middel van een flinke high-sider werd de Argentijn in bocht 13 van zijn machine geworpen en kwam zijn race ten einde. Het was al zijn tweede crash van de dag.

John McPhee en Alonso López moesten een Long Lap Penalty uitvoeren vanwege eerder gemaakte overtredingen en het was duidelijk dat de twee coureurs daarop geoefend hadden. De Schot en de Spanjaard wisten zo min mogelijk te verliezen met deze penalty waardoor ze nog steeds mee konden doen in de top tien.

Halverwege de race was Darryn Binder de eerste coureur die het voor elkaar kreeg om Raúl Fernández te passeren. De kopgroep bestond nog steeds uit dezelfde vijf coureurs die elkaar het vuur aan de schenen zouden leggen. Fernández sloeg dan ook meteen weer terug maar wegrijden van het groepje kon hij niet.

Ondanks dat Fernández constant aan kop reed leek zijn tempo niet bijzonder hoog te liggen. Naarmate de race vorderde voegden Jeremy Alcoba, John McPhee en Jaume Masià zich toe aan de kopgroep waardoor deze uit acht coureurs bestond.

Het zou uiteindelijk allemaal aankomen op de laatste ronde. Dankzij een succesvolle slipstream in de ronde daarvoor ging Jaume Masià als leider de laatste ronde in maar Raúl Fernández viel meteen aan bij het aanremmen voor de eerste bocht. De Spanjaard nam de leiding over van zijn landgenoot maar Masià liet het daar niet bij zitten. Het tweetal voerde een intense strijd uit in de laatste ronde van de race waarbij Masià opnieuw dankzij een slipstream op het lange rechte stuk voorbij ging aan Fernández. Ondanks dat de Leopard Racing coureur in de laatste ronde de track limits overschreed kwam hij uiteindelijk als winnaar over de streep. Darryn Binder sloeg ook nog toe op het lange rechte stuk waardoor hij achter Masià als tweede wist te finishen, Fernández werd derde.