Jaume Masia heeft zondagmiddag de chaotische Moto3 race gewonnen op het Termas de Río Hondo circuit in Argentinië. In een grote kopgroep met inhaalacties in vrijwel iedere bocht was de Spanjaard in de slotronde het sterkst voor Darryn Binder en Tony Arbolino. 

Zondagmiddag om 12:00 uur lokale tijd, 17:00 uur Nederlandse tijd gingen de lichten uit voor de start van de Moto3 race op het Termas de Río Hondo circuit in Argentinië. Ondanks dat er aan het einde van de warm-up enkele druppels vielen kon de regen niet doorzetten en was de baan vooralsnog droog. Met een buitentemperatuur rond de 23°C waren de omstandigheden aangenaam.

Estrella Galícia 0,0 coureur Sergio Garciá verscheen in deze race niet aan de start. De Spanjaard kwam in de warm-up hard ten val waardoor hij samen met het team besloot de race over te slaan.

Ronde 1
Aron Canet kwam het beste van zijn plaats en ging als leider de eerste bocht in voor polesitter Jaume Masia en Niccolò Antonelli. Kort daarachter reden Lorenzo Dalla Porta, Andrea Migno en Raúl Fernández. Aan het einde van de eerste ronde leek het erop dat de eerste acht coureurs al een klein gat hadden geslagen naar de achtervolging.

Ronde 2
Aan het einde van het lange rechte stuk wist Antonelli later te remmen en daardoor voorbij te gaan aan Canet. De Spanjaard probeerde in de eerstvolgende bocht meteen terug te slaan maar kwam bijna ten val.

Ronde 3
Met name dankzij de slipstream op het lange rechte stuk bleef het veld dichtbij elkaar en konden de voorste coureurs vooralsnog geen marge opbouwen. Hierdoor bestond de kopgroep uit zo’n twintig coureurs. Jakub Kornfeil kwam ten val ter hoogte van bocht 13. De Tsjech kon de KTM weer oppakken en zijn weg vervolgen.

Ronde 5
De eerste 22 coureurs waren slechts drie seconden van elkaar verwijderd. De vanaf pole vertrokken Jaume Masia had de leiding overgenomen van Canet met Ayumu Sasaki daaar kort achter. Daarachter was het constant stuivertje wisselen tussen thuisfavoriet Gabriel Rodrigo, John McPhee, Tony Arbolino, Niccolò Antonelli, Ai Ogura, Lorenzo Dalla Porta en Tatsuki Suzuki in de top tien.

Ronde 6 
Aan het einde van het rechte stuk ging thuisrijder Rodrigo voorbij aan Canet en nam zodoende de leiding over: dit tot grote vreugde van het Argentijnse publiek. Door alle inhaalacties die in de groep werden uitgevoerd bleef het veld zeer dicht bij elkaar zitten.

Ronde 7
Can Öncü en Kazuki Masaki kwamen ten val bij het insturen voor bocht 1. De beide KTM coureurs verloren de voorkant van hun machines en gleden de grindbak in. Wel konden ze hun weg vervolgen.

Ronde 8
Suzuki had de koppositie overgenomen met Arbolino kort achter zich waardoor Rodrigo naar de derde plaats werd verwezen. Echter werd de hele volgorde weer verwisseld aan het einde van het rechte stuk, met recht kon er dus worden gesproken van een klassieke hectische Moto3 race.

Ronde 11
In vrijwel iedere bocht werden inhaalacties ingezet en geen enkel moment kregen de coureurs rust. De kopgroep bestond nog steeds uit maar liefst achttien coureurs die minder dan twee seconden van elkaar verwijderd waren. Met name Suzuki, Binder en Canet waren constant in de voorste regionen te vinden.

Ronde 12
Bij het ingaan van bocht 13, vlak voor start / finish, ging het mis voor Alonso López en John McPhee. De Schotse coureur ging te laat in de remmen en tikte de Spanjaard daardoor aan. Beide coureurs kwamen ten val waarna alleen McPhee zijn weg kon vervolgen. Ook was de racewinnaar in Qatar, Kaito Toba, hierbij betrokken maar hij kon het tweetal ternauwernood ontwijken.

Ronde 14
Deze crash zorgde ervoor dat de kopgroep nu nog uit vijftien coureurs bestond maar nog steeds waren de verschillen minimaal. De leider veranderde vrijwel iedere bocht en het was onmogelijk om te voorspellen wie er met de winst vandoor zou gaan.

Ronde 15
Ook voor Vicente Perez kwam de race ten einde. De Spanjaard was onderdeel van de kopgroep maar ging te hard op het gas bij het uitkomen van de voorlaatste bocht. Het was een flinke crash maar de Reale Avintia coureur bleef ongedeerd.

Ronde 19
De eerste zestien coureurs waren slechts 1,6 seconde van elkaar verwijderd. Binder had de leiding overgenomen van Dalla Porta maar nog altijd was het volledig onvoorspelbaar wie de overwinning op zijn naam zou morgen schrijven. Door middel van het slipstream effect en uitremacties waren er constant inhaalacties te zien.

Ronde 21
Bij het ingaan van de laatste ronde was Binder de koploper voor Dalla Porta en Arbolino. Dalla Porta aarzelde niet en ging meteen in de aanval bij het insturen voor bocht 1. Door zeer goede slipstream op het lange rechte stuk nam Rodrigo de leiding over wat zorgde voor een oorverdovend lawaai van de Argentijnse fans. Masia wist een bocht later Rodrigo weer te passeren en dit bleek later cruciaal voor de uitkomst van de race. Het zou aankomen tot de laatste bocht waarbij Masia zijn lijn goed verdedigde en er niemand aan de binnenkant aan hem voorbij kon steken. Binder wist thuisfavoriet Rodrigo uit te remmen waarbij de Argentijn meteen terug probeerde te slaan. De Kömmerling Gresini coureur raakte hierbij het achterwiel van Binder en kon ternauwernood een crash voorkomen.

Tussen al deze chaos was het dus Masia die als winnaar over de finishlijn kwam en zo zijn eerste Grand Prix zege behaalde. De jonge Spanjaard was zeer geëmotioneerd bij het arriveren in parc fermé. In de winter test raakte de Bester Dubai Capital coureur behoorlijk geblesseerd en brak hij drie tenen, ook raakte hij vanochtend tijdens de warm-up betrokken bij de zware crash van Sergio García. Binder werd tweede met kort achter zich Arbolino die mee mocht naar het podium. Antonelli kwam als vierde over de streep met achter zich Sasaki en de ietwat ongelukkige Rodrigo. Daarachter finishten Dalla Porta, Foggia, Ramirez en Toba in de top tien. Uiteindelijk kwamen de eerste zeventien coureur in minder dan 2,5 seconden van elkaar over de streep.

Handige links Gran Premio Motul de la República Argentina:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Replicahelmen 15% korting | Tenkateshop.com

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App