Maverick Viñales: ‘Dit heb ik nog nooit eerder meegemaakt in mijn MotoGP carrière’

295
maverick-vinales
Maverick Viñales zijn machine na de crash | foto© Twitter

Voor Maverick Viñales zijn de twee Grand Prix weekenden op de Oostenrijkse Red Bull Ring alles behalve na wens verlopen. Ontsnapte de Spanjaard een week geleden op het nippertje aan een ernstige blessure toen hij op een haar na geraakt werd door rondvliegende brokstukken, zondag ontsnapte de Spanjaard opnieuw toen hij vanwege een geëxplodeerd remsysyteem bij een snelheid van ruim boven de 200 km per uur van zijn motor sprong om erger te voorkomen. 

Dat de remmen het op de Red Bull Ring het zwaar te verduren hebben is algemeen bekend. Met name als de temperaturen hoog zijn worden er door de teams speciale voorzieningen getroffen aangaande de remmen. Zo zagen we de afgelopen twee Grand Prix weekenden op het Oostenrijkse circuit verschillende coureurs met aangepaste remmen, grotere en andere remschijven en speciale ontworpen luchthappers op en rondom de remschijven om zo de motoren op de cruciale rempunten van het circuit goed te kunnen ‘stoppen’.

Ook bij Yamaha kreeg men sinds het eerste Grand Prix weekend op de Red Bull Ring te maken met dit bekende probleem. Valentino Rossi, Fabio Quartararo en Franco Morbidelli klaagden vanaf het begin over remproblemen waardoor Yamaha samen met Brembo besloot om over te stappen naar nieuw en speciaal Brembo remsysteem.

Rossi, Quartararo en Morbidelli besloten er afgelopen weekend gebruik van te maken aangezien men tijdens het eerste weekend in Oostenrijk veelvuldig te kampen kreeg een oververhit ‘standaard’ remsysteem. Maverick Viñales daarentegen kende gedurende het eerste weekend op de Red Bull Ring geen problemen en zag afgelopen weekend af van het gebruik van het nieuwe door Brembo meegebrachte remsysteem. Met alle gevolgen van dien zo bleek zondagmiddag tijdens de race.

Bij een snelheid van ruim boven de 200 km per uur explodeerde het remsysteem van de Spanjaard en zag hij zich genoodzaakt om bij een snelheid van ongeveer 215 km per uur van zijn Yamaha M1 te springen om erger te voorkomen. Het resultaat is bekend, Viñales kwam er goed vanaf maar zijn Yamaha vloog vol in de airfences, vloog vervolgens in brand met een rode vlag situatie tot gevolg.

 

Terwijl de overige MotoGP coureurs na de herstart een verbeten strijd uitvochten tijdens de tot 12 ronden ingekorte MotoGP race zat Viñales als toeschouwer in de pitbox en vroegen de Yamaha engineers af hoe dit heeft kunnen gebeuren.

Maverick Viñales: “Ik merkte dat mijn remmen snel minder werden, op een gegeven moment had ik helemaal geen remdruk meer en kon ik niets anders doen dan van de motor te springen omdat ik simpelweg geen kans meer had om de motor te stoppen. Ik was tot op dat moment vrij snel en ik voelde me de eerste ronden gewoon goed op de motor. Ik zat achter Dovizioso te pushen maar omdat we hier simpelweg topsnelheid missen kwam ik er niet langs. Ik was het één keer voorbij maar vervolgens haalde hij mij op het rechte stuk weer in. Ik zat af te wachten maar toen ineens begon de remdruk minder te worden. Ik reed drie ronden van in de 1’26, kon vervolgens weer een 1’24 er rijden waarna Quartararo, Valentino en Petrucci me voorbijgingen. Vervolgens werkten de remmen weer goed en reed ik zelfs weer een ronde van in de 1’22. Ik kwam zelfs weer dichterbij Valentino en Fabio, maar toen explodeerden de remmen op het rechte stuk na start en finish. Het is iets wat ik nog nooit eerder heb meegemaakt in mijn MotoGP-carrière. Natuurlijk maak je weleens mee dat de remdruk iets minder wordt maar dat los je op door onderweg de remhendel steeds iets af te stellen. Dit is wel heel bizar, maar het belangrijkste is dat ik ongedeerd ben maar zoiets hoop je nooit meer mee te maken. Bang was ik niet, je doet zoiets in een ‘split second’ boos en teleurgesteld ben ik daarentegen wel.”

Natuurlijk was na afloop de vraag hoe dit heeft kunnen gebeuren, waarom maakte Viñales als enige van de vier Yamaha coureurs geen gebruik van het nieuwe en speciale remsysteem. Yamaha MotoGP teambaas Massimo Meregalli moest het antwoord schuldig blijven.

Massimo Meregalli: “Hetgeen er met Maverick gebeurde was niet iets wat we konden verwachten. We kozen voor het, laten we het maar zeggen, standaard remsysteem. Omdat Brembo een nieuw remsysteem meebracht welke Valentino, Fabio en Franco dit weekend gebruikten. Maverick besloot om er geen gebruik van te maken, dit omdat hij geen problemen kende bij het remmen. Hij heeft het nieuwe systeem wel uitgeprobeerd maar hij had er niet het gevoel bij wat hij zocht. Dus om deze twee redenen hebben we besloten om het conventionele systeem te gebruiken. Waarschijnlijk zijn Maverick’s remmen in de race te warm geworden omdat hij veel achter andere coureurs reed en het systeem daardoor niet af kon koelen. Na vijf ronden voelde hij iets maar hij probeerde het onder het rijden op te lossen. We hebben allemaal gezien wat er gebeurde, maar gelukkig is hij in orde en dat is het belangrijkste. Nu zullen we proberen te begrijpen wat er precies is gebeurd, maar het zal niet gemakkelijk zijn omdat de motor niet in goede staat is. Maar ik verwacht dat we in Misano meer informatie krijgen van onze Japanse ingenieurs.”

Maar zelfs het ‘nieuwe’-remsysteem was geen perfecte oplossing voor de oververhitting van de remmen, de andere Yamaha coureurs kenden in de race namelijk ook veel problemen. Het was zondag duidelijk niet het weekend van Yamaha, terwijl KTM maar liefst met vier coureurs vertegenwoordigd was in de top tien moest Yamaha het doen met slechts één coureur binnen de top tien, en dat was op de negende plaats good old Valentino Rossi.

 

Handige links BMW M Grand Prix of Styria 2020:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag




Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u ons werk mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Middels een vrijwillige bijdrage van minimaal € 15,00 mag u zich met recht een trouwe Racesport.nl supporter* noemen. Als Racesport.nl supporter ondersteunt u niet alleen het werk van de Racesport.nl redactie maar dingt u ook nog eens regelmatig mee naar fantastische prijzen. De acties hiervoor en uitslagen hiervan worden vanaf nu uitsluitend en exclusief middels een speciale Racesport.nl supporters nieuwsbrief gepubliceerd en bekend gemaakt.
Ook Racesport.nl supporter worden? Dat kan via de volgende betaallink:  ING – Betaalverzoek 

* Racesport.nl bezoekers betalen minimaal € 15,00 en zijn daarmee een seizoen lang als Racesport.nl supporter verbonden aan de site. In januari ontvangt u automatisch een e-mail met de vraag of u zich opnieuw voor een seizoen wilt aanmelden.
Bij betaling graag uw e-mailadres vermelden waarop u de nieuwsbrief wenst te ontvangen. Een e-mail sturen naar [email protected] kan ook.

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App