McPhee wint Moto3 race in Maleisië na magistrale laatste ronde

1204
John McPhee komt als eerste over de finish voor Ayumu Sasaki, Sergio García, Jaume Masià, Diogo Moreira en Dennis Foggia - Sepang International Circuit | © Dorna

John McPhee heeft zondag de Moto3 race gewonnen op het Sepang International Circuit in Maleisië. De Schot reed een zeer intelligente laatste ronde en behaalde daarmee zijn vierde Grand Prix overwinning voor teamgenoot Ayumu Sasaki en Sergio García.

Zondag om 12:00 uur lokale tijd, 06:00 uur Nederlandse tijd gingen de lichten uit voor de start van de Moto3 race op het Sepang International Circuit. Dankzij regenval gedurende de nacht en de ochtend waren er hier en daar nog wat natte plakken te zien op het Maleisische circuit maar het was droog genoeg zodat alle coureurs op slicks stonden.







Het was wereldkampioen Izan Guevara die zeer goed startte en als leider de eerste bocht inging voor polesitter Dennis Foggia en GASGAS Aspar teamgenoot Sergio García. Jaume Masià nam de vierde plaats in handen voor Tatsuki Suzuki en David Muñoz, verder reden Stefano Nepa, Dani Holgado, Diogo Moreira en Ivan Ortolá in de top tien.


Het was een chaotische openingsronde met veel positiewisselingen waarin Dennis Foggia de leiding had overgenomen voor Sergio García en David Muñoz. In de tweede ronde ging het mis voor Stefano Nepa bij het uitkomen van bocht 9, de Italiaan werd met een flinke high-sider van zijn machine geworpen en bleef midden op de baan liggen. Gelukkig kon hij door iedereen worden ontweken en ging de race verder, wel had de Angeluss MTA Team coureur veel last van zijn enkel en werd hij op een brancard afgevoerd.

Vanwege deze crash was er een gat ontstaan tussen de kopgroep – bestaande uit García, Foggia, Muñoz, Masià en Moreira – en de achtervolgende groep. Deze vijf coureurs zaten elkaar echter flink dwars waardoor hun tempo niet bijzonder hoog lag en de achtervolgende coureurs weer dichterbij konden komen.

In de vierde ronde ging het mis voor David Muñoz, de Spanjaard kwam op bijna dezelfde wijze ten val als Stefano Nepa. Bij het uitkomen van bocht 9 werd de zestienjarige Muñoz met een flinke high-sider van zijn machine geworpen en kwam hij hard op het asfalt terecht. Gelukkig eindigde hij naast de racelijn waardoor het goed afliep. Ook Tatsuki Suzuki kwam in deze bocht ten val, de Japanner verloor de voorkant van zijn Honda en schoof op een aanzienlijk minder pijnlijke wijze onderuit.

Dit betekende dat de kopgroep nu bestond uit Masià, Moreira, García en Foggia maar daarachter hadden Holgado, Sasaki en Ortolá het gat gedicht. Ook wereldkampioen Guevara zette alle zeilen bij om zich bij deze groep te voegen.

Vanwege het vele stuivertje wisselen lag het tempo laag en werd de kopgroep groter. Na acht ronden reed Foggia aan de leiding voor Masià, Sasaki, Guevara, García, Holgado, Moreira en Ortolá terwijl ook McPhee en Rossi steeds dichterbij kwamen en de aansluiting zochten.

Aan het eind van de elfde ronde nam Guevara de koppositie over en net als een week geleden in Australië probeerde de wereldkampioen zijn slag te slaan en weg te rijden van de concurrentie. In plaats van dat de coureurs daarachter samenwerkten om de Spanjaard niet te laten gaan zaten met name Sasaki, Foggia en García elkaar flink dwars waardoor ze kostbare tijd verloren op Guevara.

In de dertiende ronde ging het mis voor Riccardo Rossi in bocht 1, de Italiaan schoof onderuit waardoor zijn race ten einde kwam. Carlos Tatay besloot op dit moment om zijn machine naar binnen te sturen.

Guevara leek toch niet echt het tempo te hebben om weg te rijden van de achtervolgende groep want Sasaki had het gaatje al vrij gauw weer dicht weten te rijden. De Japanner nam Masià, García en Foggia mee in zijn slipstream en aan het eind van de dertiende ronde nam hij met behulp van een slipstream de leiding over van Guevara. Bij het uitkomen van de laatste bocht ging het vervolgens bijna mis voor de wereldkampioen want hij raakte het achterwiel van Sasaki en kwam daardoor in het gras terecht. Gelukkig kon de Spanjaard zijn machine overeind houden en zijn weg vervolgen, echter was hij hierdoor wel teruggevallen naar P10.

Het kwam uiteindelijk allemaal aan op de laatste ronde. García was de leider voor Masià, Sasaki, Foggia, Moreira en McPhee. Sasaki nam de tweede plaats over van Masià in bocht 2 waarna hij de achtervolging inzette op García. Bij het ingaan van bocht 9 had Foggia optimaal gebruikgemaakt van de slipstream en zette hij zijn machine naast die van García.

De Italiaan nam de leiding over maar de andere vijf coureurs hadden andere ideeën. Bij het insturen voor bocht 14 reden de meeste coureurs een wijde lijn om zo meer snelheid het rechte stuk op te nemen waardoor McPhee zijn kans zag en in één keer opschoof naar de leiding. De Schot probeerde vervolgens te verdedigen waarna teamgenoot Sasaki bij het ingaan van de laatste bocht aanviel. De Japanner ging echter wijd waardoor McPhee kon counteren en hij als eerste het rechte stuk op ging.

McPhee maakte zich zo klein mogelijk en kwam uiteindelijk als winnaar over de streep, slechts 0,048 seconde voor teamgenoot Sasaki die er daarmee een 1-2 voor het Sterilgarda Husqvarna Max team van maakte. García werd derde met kort daarachter Masià, Moreira en Foggia, verder eindigden Holgado, Yamanaka, Ortolá in de top tien.

Het is de vierde Grand Prix overwinning, zijn eerste sinds Misano 2020. Na een zeer teleurstellend seizoen, tevens zijn laatste vanwege zijn leeftijd, heeft hij zijn eerste podiumfinish sinds Austin 2021 behaald. Het feit dat McPhee vanaf de 22e startplaats moest komen maakt deze overwinning des te indrukwekkender.

In de slotfase kwam Taiyo Furusato nog hard ten val in bocht 1, de Japanner was gelukkig ongedeerd.

In het kampioenschap heeft García nu weer de tweede plaats overgenomen achter GASGAS Aspar teamgenoot Guevara ten koste van Foggia. Sasaki staat vierde, deze drie coureurs zullen in Valencia gaan uitmaken wie er tweede wordt in het kampioenschap.

De volgende en tevens laatste Grand Prix van 2022 vindt over twee weken plaats op het Circuit Ricardo Tormo in Valencia in het weekend van 4 t/m 6 november.



ziggo-sport




Handige links Petronas Grand Prix of Malaysia:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



  • Effe Apeldoorn belluh....
  • Effe Apeldoorn belluh....
  • Francesco Baganaia
  • Francesco Bagnaia
  • Fabio Quartararo
  • Enea Bastianini
  • Francesco Bagnaia
  • Francesco Bagnaia
  • Francesco Bagnaia
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • 20 Fabio Quartararó
  • Safetycar
  • 1 minuut applaus
  • Tony Arbolino
  • Tony Arbolino
  • Tony Arbolino
  • Jake Dixon
  • Alonso Lopez
  • Sergio Garcia
  • Moto3 podium
  • Moto3 race
  • Husqvarna 1-2
  • John McPhee
  • Peter Öttl
  • Jorge Martin
  • Top 3 MotoGP kwalicatie
  • Enea Bastianini
  • Marc Marquez
  • Marc Marquez
  • Enea Bastianini
  • Jorge Martin
  • Top3 Moto2 kwalificatie
  • Aron Caent
  • Augusto Fernandez
  • Ai Ogura
  • Ai Ogura
  • Sergio Garcia en Izan Guevara
  • Dennis Foggia
  • Top drie Moto3 kwalificatie
  • Top drie Moto3 kwalificatie
  • Dennis Foggia
  • 20 Azroy Hakeem
  • 07 Barry Baltus
  • 64 Bo Bendsneyder
  • 93 Marc Marquez
  • 89 Jorge Martin
  • 88 Miguel Oliveira
  • 73 Alex Marquez
  • 87 Remy Gardner
  • 72 Marco Bezzecchi
  • 49 Fabio Di Giannantonio
  • 63 Francesco Bagnaia
  • 44 Pol Espargaro
  • 45 Tetsuta Nagashima
  • 43 Jack Miller
  • 42 Alex Rins
  • 36 Joan Mir
  • 40 Darryn Binder
  • 25 Raul Fernandez
  • 33 Brad Binder
  • 35 Cal Crutchlow
  • 21 Franco Morbidelli
  • 23 Enea Bastianini
  • 20 Fabio Quartararo
  • 05 Johann Zarco
  • 10 Luca Marini
  • 12 Maverick Vinales
  • Pre-event




Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.

Meer info: www.racesport.nl/supporter