Marc Márquez heeft zondagmiddag op uiterst dominante wijze de MotoGP race gewonnen op MotorLand Aragón. Van start tot finish reed de Spanjaard aan de leiding en geen seconde leek het erop dat de overwinning in gevaar zou komen. Ducati coureurs Andrea Dovizioso en Jack Miller werden tweede en derde nadat ze Maverick Viñales in de slotfase van de race naar de vierde plaats verwezen.

Zondagmiddag al om 13:00 uur gingen de lichten uit voor de start van de MotoGP race op MotorLand Aragón. Dit was een uur eerder dan gebruikelijk om een clash te voorkomen met de Formule 1 race op Singapore.

Pol Espargaró was er niet bij na zijn hevige crash in FP4. De KTM coureur brak hierbij zijn pols waaraan hij inmiddels al is geopereerd waardoor hij het ongetwijfeld over twee weken in Thailand weer wil proberen.

Na veel regen gedurende de nacht en daardoor ook nog een natte warm-up sessie was de baan volledig droog. Echter pakten donkere wolken zich voor de start van de MotoGP race weer samen en had het er alle schijn van dat er regen zou vallen boven het Spaanse circuit nadat de vrijdag- en zaterdagmiddag zeer zonnig waren. Voor de spanning race zou dit wellicht gunstig zijn aangezien Marc Márquez al het hele weekend uiterst dominant is op zijn thuiscircuit.

Deze redelijk onverwachte bewolking zorgde ervoor dat veel coureurs ineens weer twijfelden over hun bandenkeuze. Op de grid werd en dan ook veel heen en weer gerend door de monteurs met verschillende soorten banden en pas op het laatste moment werd de knoop doorgehakt.

Wat betreft waren de coureurs het eens: iedereen behalve Mika Kallio liet een medium-compound voorband monteren, de Fin koos voor een hard-compound. Wat betreft de achterband was de keuze echter veel meer verdeeld. Van de leidende coureurs kozen Marc Márquez, Jack Miller en Andrea Dovizioso voor de soft-compound achterband terwijl de rest een harde achterband liet monteren.

Ronde 1
Marc Márquez startte goed en ging als leider de eerste bocht in voor Fabio Quartararó en Jack Miller. Maverick Vi’ñales moest één plaats toegeven ten opzichte van zijn startpositie met daarachter Aleix Espargaró en Valentino Rossin in de top zes. Franco Morbidelli nam de zevende positie in handen voor Alex Rins, Andrea Dovizioso en Cal Crutchlow.

Bij het ingaan van bocht 12 ging het echter volledig mis voor Morbidelli nadat hij contact maakte met Rins en ten val kwam. De Italiaan ging hard onderuit waardoor zijn race ten einde kwam, Rins verloor veel tijd en viel terug naar de achttiende positie. Later werd duidelijk dat de Suzuki coureur vanaf grote afstand een inhaalactie inzette en daardoor de achterkant van de Yamaha raakte met een crash als gevolg.

Al aan het eind van de eerste ronde was gebeurd waar iedereen voor vreesde. Márquez had al een voorsprong van een seconde opgebouwd en leek in staat te zijn om het hele MotoGP veld op te rollen.

Ronde 2
Miller was voorbijgegaan aan Quartararó en nam daarmee de tweede positie over, echter keek de Australiër al naar een achterstand van ruim 1,6 seconde richting Márquez.

Ronde 4
Márquez bouwde zijn marge uit naar meer dan twee seconden richting Miller terwijl Quartararó en Viñales daarachter moeite hadden met het bijhouden van de Pramac Racing Ducati coureur. Aleix Espargaró reed nog steeds op de vijfde plaats en had Rossi en Dovizioso in zijn nek hijgen, echter was de Spanjaard niet zomaar bereid om zijn plaats op te geven aan de twee Italianen.

Ronde 5
Rossi maakte een fout bij het ingaan van bocht 8 waardoor hij wijd ging en zijn plaats moest afstaan aan Dovizioso. De Ducati coureur sloeg vervolgens op het rechte stuk meteen toe en ging dankzij de hoge topsnelheid van zijn machine voorbij aan Espargaró op de Aprilia.

Ronde 6
Verder naar voren was Viñales voorbijgegaan aan Quartararó waarna de Spanjaard gauw richting het achterwiel van Miller wist te rijden. Echter kon de Australiër op het kilometer lange rechte stuk weer kostbare meters winst boeken vanwege de veel hogere topsnelheid van de Ducati ten opzichte van de Ducati.

Rins ontving een melding dat hij een Long Lap Penalty moest uitvoeren als gevolg van zijn aanvaring met Morbidelli. Ook had de Spanjaard één van de vleugels verloren die op de kuip van de Suzuki gemonteerd was.

Ronde 7
In het bochtige gedeelte van de eerste twee sectoren was Viñales veel sneller en reed hij gauw richting het achterwiel van Miller. Echter kon de Spanjaard geen plaats vinden om de aanval in te zetten en kwam Quartararó weer dichterbij het duel voor de overige twee podiumplaatsen. De voorsprong van Márquez bedroeg namelijk al ruim 4,5 seconden.

Ronde 8 
Viñales was erin geslaagd om Miller te passeren in de eerste sector ter hoogte van bocht 5 en probeerde meteen een aantal cruciale meters te pakken zodat de Ducati coureur niet terug kon slaan op het rechte stuk.

Ronde 9 
De strijd voor het podium zou spannender worden aangezien Dovizioso aan begon te dringen. Viñales had een marge van een halve seconde opgebouwd richting Miller terwijl Quartararó en Dovizioso daar kort achter reden. De Ducati coureur kon zonder enige moeite voorbijgaan aan de Fransman op het rechte stuk en nam daardoor de vierde positie over achter merkgenoot Miller. Dovizioso leek de snelheid te hebben om ook het gat naar Viñales nog dicht te kunnen rijden.

Espargaró reed een sterke race op de zesde positie terwijl ook Cal Crutchlow voorbij was gegaan aan Rossi waardoor de Italiaan werd terugverwezen naar een teleurstellende achtste positie.

Ronde 13
Halverwege de race bedroeg de voorsprong van Márquez zo’n 5,5 seconden en leek er geen vuiltje aan de lucht. Viñales had de tweede plaats nog steeds in handen met een marge van een halve seconde richting Miller terwijl Dovizioso aan begon te kloppen bij zijn merkgenoot. Quartararó kon het tempo niet volgen en moest meer dan een seconde toegeven op beide Ducati’s.

Ronde 15
Bij het ingaan van de eerste bocht viel Dovizioso aan en nam hij de derde positie over van Miller. Het verschil richting Viñales voor de tweede plaats bedroeg een kleine seconde wat niet onmogelijk leek voor de Italiaan.

Ronde 19
Met een voorsprong van ruim zes seconden leek Márquez rustig aan te doen en bleef hij constant zijn ronden rijden. Viñales reed nog steeds op de tweede plaats maar de marge richting Dovizioso werd kleiner. Ook had Miller weer het achterwiel gevonden van de Italiaan en leek de Australiër van plan te zijn om de laatste podiumpositie af te willen nemen van zijn merkgenoot.

Ronde 21
Dovizioso reed richting het achterwiel van Viñales en net als eerder in de race maakte hij optimaal gebruik van de topsnelheid van de Ducati waardoor hij zonder moeite de tweede plaats overnam. De Yamaha coureur was zichtbaar aan het pushen en was niet bereid om de tweede plaats zomaar op te geven, echter leek het erop dat Dovizioso over meer grip beschikte en op de rechte stukken pakte hij iedere keer een aantal meters.

Ronde 22
Het zou wellicht nog erger worden voor Viñales aangezien ook Miller het achterwiel van de Spanjaard gevonden had. De Australiër probeerde dichtbij te komen op het kilometer lange rechte stuk maar slaagde er vooralsnog niet in om zijn goede vriend naast de baan te passeren.

Ronde 23
In de laatste ronde bij het ingaan van bocht 1 sloeg Miller toe en nam hij de derde plaats over. Viñales deed er zichtbaar alles aan om aan te blijven haken bij de Australiër maar het mocht niet baten.

Márquez kwam zonder problemen als zeer overtuigende winnaar over de streep in zijn 200e Grand Prix nadat hij van start tot finish aan de leiding reed en zodoende zijn 78e Grand Prix zege behaalde. De Spanjaard declasseerde al zijn concurrenten waardoor hij nu één hand op de 2019 MotoGP wereldtitel heeft. Dovizioso reed een sterke race nadat hij moest starten vanaf de tiende plaats en kwam als tweede over de streep met daarachter een zeer blije Miller op de derde plaats.

Een perfecte 200e Grand Prix voor Marc Márquez op MotorLand Aragón | foto© Randy van Maasdijk

Nadat hij voor het grootste gedeelte van de race op de tweede plaats reed moest Viñales uiteindelijk genoegen nemen met de vierde plaats, iets waar de Spanjaard zichtbaar niet blij mee was. Quartararó behaalde weer een keurig resultaat door als vijfde te finishen voor Crutchlow en Aleix Espargaró. Rossi reed een anonieme en teleurstellende race waarbij hij als achtste over de streep kwam, achter de veertigjarige Italiaan maakten Rins en Nakagami de top tien compleet.

In het kampioenschap heeft Márquez nu in totaal 300 punten behaald voor Dovizioso met 202. De Repsol Honda coureur gaat met een voorsprong van 98 punten naar Thailand en hoeft dus maar twee punten meer te scoren dan de Italiaan om de MotoGP wereldtitel in de wacht te slepen. Rins staat derde met 156 punten voor Petrucci (155), Vñales (147), Rossi (137), Quartararó (123) en Miller (117).

Het volgende MotoGP evenement is over twee weken in het weekend van 4, 5 en 6 oktober op het Chang International Circuit in Buriram, Thailand.

 

Handige links Gran Premio Michelin de Aragon:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App