Miguel Oliveira (P1): “Dit was een extreem moeilijke race”

1907
Miguel Oliveira - Circuit de Barcelona-Catalunya | foto© KTM Images / Polarity Photo

Miguel Oliveira wist zondagmiddag de Catalaanse Grand Prix te winnen op het Circuit de Barcelona-Catalunya. De Portugees reed voor het grootste deel van de MotoGP race aan de leiding maar werd in de slotfase nog flink opgejaagd door Johann Zarco.

Dat KTM in twee weken tijd hun seizoen volledig op de kop heeft gezet is wel duidelijk. Vorige week in Mugello bracht de Oostenrijkse fabrikant voor het eerst het nieuwe chassis mee dat begin mei werd getest in Jerez na de Grand Prix aldaar. Dit bleek meteen een flinke stap te zijn want, in combinatie met nieuwe brandstofleverancier ETS, finishte Miguel Oliveira meteen op het podium als tweede achter winnaar Fabio Quartararó.







Op zaterdagmiddag kwam de Portugees slechts 0,050 seconde tekort op een plaats op de eerste startrij en begon hij zondagmiddag vanaf de vierde plaats aan de race over 24 ronden. Nadat Jack Miller de leiding in handen nam in de eerste ronde dook Oliveira in de tweede ronde op het lange rechte stuk meteen in de slipstream van de Australiër en nam hij de koppositie over.

Het duurde vervolgens tot de twaalfde ronde voordat iemand hem een wiel liet zien. Fabio Quartararó nam twee ronden lang de leiding over maar Oliveira bezweek niet onder de druk en sloeg koelbloedig terug. In de laatste tien ronden bleef hij foutloos, ook al kwam Johann Zarco in de laatste ronde toch wel heel dichtbij.

Het is de derde MotoGP zege van Oliveira na zijn overwinningen vorig jaar in Oostenrijk en Portugal, toen nog rijdend voor het Tech 3 KTM team. Brad Binder heeft afgelopen week zijn contract met KTM verlengd, na deze klinkende zege lijkt het slechts een kwestie van tijd te zijn dat bekendgemaakt wordt dat Oliveira ook de komende jaren nog voor de Oostenrijkse fabrikant in de koningsklasse actief is.

Miguel Oliveira: “Het is lastig om te beschrijven, dit was één van mijn beste races ooit. Het was allemaal heel moeilijk vandaag: het bandenmanagement en het koel blijven onder de hoge druk van Fabio [Quartararó].

Vanuit mijn oogpunt was het lastig om te begrijpen wat er achter mij precies gebeurde, in het begin waren er de nodige positieverschuivingen. Ik reed op de tweede plaats maar kon al gauw de leiding overnemen. Vervolgens sloeg ik een gaatje en voelde alles comfortabel aan. Ik kon mijn eigen lijnen rijden en proberen foutloos te blijven rijden.

Het was voor iedereen een lastige race denk ik. In mijn geval was het ook zeker niet gemakkelijk want ik had de harde voorband en in de laatste acht ronden was het lastig om niet te crashen.

Mijn pace in het begin van de race was wel zoals verwacht. Ook hadden we verwacht dat Fabio [Quartararó] in het begin sneller zou zijn, als hij al vroeg aan de leiding zou rijden dan zou het een lastige klus worden. Toch had hij vandaag niet zoveel over en wanneer hij mij inhaalde zag ik kansen. Ik bleef dichtbij hem en probeerde hem een beetje dwars te zitten.

Dat lukte maar vervolgens bleef hij weer kort achter mij zitten, helaas voor hem kreeg hij problemen met zijn motorpak. Gelukkig kon ik ook Johann [Zarco] in de laatste ronden achter mij houden.”

De MotoGP coureurs komen maandag nog een hele dag in actie op het Circuit de Barcelona-Catalunya voor een test. Het volgende raceweekend vindt van 18 t/m 20 juni plaats op de Sachsenring in Duitsland.

Handige links Gran Premi Monster Energy de Catalunya:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter