De eerste dag van de Grand Prix van Tsjechië op het Automotodrom Brno was niet waarop Ducati gehoopt had. Pecco Bagnaia raakte zwaar geblesseerd terwijl de overige drie fabriekscoureurs niet binnen de top tien geklasseerd stonden.

Het was een enerverende dag voor de Ducati coureurs en teams op het Automotodrom Brno in Tsjechië. Tijdens de eerste vrije training in de ochtend ging het al gauw mis voor Pecco Bagnaia. De Pramac Racing coureur kwam hard ten val bij het ingaan van bocht 1 waarbij zijn Desmocedici GP20 zelfs de bandenstapel bereikte. Aanvankelijk leek er nog niet zo heel veel aan de hand aangezien de Italiaan meteen opstond.

Later werd Bagnaia toch naar het ziekenhuis gebracht ter controle omdat hij veel last had van zijn knie. Later bleek de diagnose te zijn dat de Pramac Racing coureur het bovenste gedeelte van zijn scheenbeen (tibia) heeft gebroken en daaraan geopereerd moet worden. Bagnaia zal hierdoor sowieso dit weekend in Tsjechië en volgend weekend in Oostenrijk moeten missen, met hoogstwaarschijnlijk ook het tweede raceweekend in Oostenrijk. Hoe dit een rol gaat spelen in wie de tweede fabrieks Ducati naast Jack Miller in 2021 gaat spelen is ook nog een groot vraagteken.

Een groot drama voor Bagnaia en Ducati, vooral omdat de voormalig Moto2 coureur zo sterk onderweg was in Jerez en daar zijn eerste MotoGP leek te gaan pakken. Ook voor de wereldtitel zou Bagnaia een grote rol hebben kunnen gespeeld, al dan niet om punten af te snoepen van de Yamaha coureurs op circuits waar de Ducati het goed doet. Dit weekend zal er waarschijnlijk geen vervanger zijn voor Bagnaia, ook al is de naam Karel Abraham al voorbijgekomen en de Tsjech is ook aanwezig op het circuit (geen grote verrassing, zijn vader is de eigenaar). Volgend weekend op de Red Bull Ring zal Ducati testcoureur Michele Pirro sowieso plaatsnemen op de Ducati Desmocedici GP20 in het Pramac Racing team.

Gedurende zowel de eerste als tweede vrije training ging het niet vanzelf voor de overige fabrieks Ducati coureurs (Andrea Dovizioso, Danilo Petrucci en Jack Miller) en was de uitslag aan het eind van de dag ook zeker niet iets waarvan ze blij worden in het Italiaanse kamp. De grip van het asfalt van het Automotodrom Brno liet veel te wensen over en met het oplopen van de asfalttemperatuur in de middag werd dit alleen maar erger. Ook de vele hobbels op het ruim twaalf jaar oude asfalt heeft niet echt een positieve bijdrage aan de situatie. Als laatste blijkt ook het feit dat het circuit in de afgelopen maanden nauwelijks gebruikt is mee te spelen. Normaal gesproken is er dankzij trackdays en allerlei andere activiteiten op het circuit op z’n minst een racelijn met veel grip te vinden, nu bleek dit er vanwege het uitblijven van evenementen vanwege het coronavirus niet te zijn.

Jack Miller klokte in FP2 uiteindelijk de tiende rondetijd terwijl Danilo Petrucci en Andrea Dovizioso niet verder kwamen dan de veertiende rondetijd. Opvallend genoeg was Johann Zarco op de Desmocedici GP19 de snelste Ducati coureur op de vierde plaats.

Na afloop van de twee trainingen spraken we Dovizioso tijdens zijn debrief, werd hem gevraagd over de staat van het circuit (oud asfalt en hobbels) en gaf hij verdere uitleg over de oorzaak van zijn problemen:

Andrea Dovizioso: “De hobbels op dit circuit zorgen voor een heel slecht gevoel. Als je kijkt naar de trainingen kun je zien dat vrijwel iedereen het er lastig mee heeft. Ik weet niet of wij het beter of slechter hebben [met de Ducati] vergeleken met de concurrentie, We moeten flinke aanpassingen maken want het is heel lastig om om te gaan met de beweging van de motor. Een run van vijf ronden gaat nog wel maar als je er dan nog eens vijftien ronden aan moet plakken wordt het een compleet ander verhaal. Ik zag geen enkele coureur echt comfortabel zijn. Het is een lastige situatie en in de middag wordt het alleen maar erger. Ik verwachtte dat de baan in de middag sneller zou zijn omdat er dan meer rubber op lag maar het bleek slechter dan verwacht. De situatie met de banden is heel vreemd en iedereen probeert van alles en iedereen heeft het moeilijk.”

Het lijkt nu misschien wel allemaal heel negatief voor Ducati maar zoals altijd zijn de verschillen in de MotoGP klasse klein. Ongetwijfeld kunnen de Ducati’s zaterdag een stap maken en zullen ze zondagmiddag meestrijden voor het podium, zoals dat ook in de laatste jaren het geval was. De druk zal er echter wel flink op staan want nog meer punten verliezen aan de Yamaha coureurs, en in het bijzonder Fabio Quartararó, is geen optie.

De MotoGP coureurs komen zaterdagochtend om 09:55 uur weer in actie voor de derde vrije training op het Automotodrom Brno met om 13:30 uur de vierde vrije training en aansluitend beide kwalificatiesessies.

 

Handige links Monster Energy Grand Prix České republiky 2020:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u ons werk mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Middels een vrijwillige bijdrage van minimaal € 15,00 mag u zich met recht een trouwe Racesport.nl supporter* noemen. Als Racesport.nl supporter ondersteunt u niet alleen het werk van de Racesport.nl redactie maar dingt u ook nog eens regelmatig mee naar fantastische prijzen. De acties hiervoor en uitslagen hiervan worden vanaf nu uitsluitend en exclusief middels een speciale Racesport.nl supporters nieuwsbrief gepubliceerd en bekend gemaakt.
Ook Racesport.nl supporter worden? Dat kan via de volgende betaallink:  ING – Betaalverzoek 

* Racesport.nl bezoekers betalen minimaal € 15,00 en zijn daarmee een seizoen lang als Racesport.nl supporter verbonden aan de site. In januari ontvangt u automatisch een e-mail met de vraag of u zich opnieuw voor een seizoen wilt aanmelden.
Bij betaling graag uw e-mailadres vermelden waarop u de nieuwsbrief wenst te ontvangen. Een e-mail sturen naar office@racesport.nl kan ook.

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App