Molenaar Racing Team: Snelle tijden, gemiddelde resultaten bij IDM Supersport 300 thuisrace

416
thom-molenaar
Thom Molenaar | foto© Henk Teerink

Gemengde gevoelens voor het Molenaar Racing Team na de vierde ronde van het IDM. Bij de thuiswedstrijd in Assen scherpten Thom Molenaar en Sven Doornenbal wel hun PR aan maar dat werd in de competitieve Supersport 300 klasse niet vertaald naar de klasseringen waarop het team gehoopt had.

Voor de tweede keer binnen een maand kwam het Molenaar Racing Team in actie op hun thuiscircuit in Assen voor de vierde wedstrijd van het IDM Supersport 300 seizoen. Eind juli kwamen Molenaar en Doornenbal met een wildcard uit in de World Supersport 300 klasse tijdens het WorldSBK weekend in Assen, dat samenviel met het IDM in Schleiz. Waar er in dat weekend op de ‘snelle lay-out’ van het circuit werd gereden met een korte versie van de Ruskenhoek-bocht, werd er met het IDM weer op de langzamere lay-out gereden. Het weekend zou worden verreden onder droge weersomstandigheden maar met een harde wind. Molenaar en Doornenbal waren erop gebrand de nodige punten voor het kampioenschap te verzamelen en hun PR verder aan te scherpen. Molenaar was daar goed naar op weg tijdens de eerste kwalificatietraining op vrijdagmiddag, waarbij hij de zevende tijd noteerde en de snelste Nederlander was. In de tweede kwalificatietraining op zaterdagochtend kon hij geen goede slipstream vinden om zijn tijd te kunnen verbeteren maar hij hield wel zijn fraaie zevende startpositie vast. Ook Doornenbal zocht naar een slipstream om aan een goede tijd te komen, omdat het door de harde wind lastig was om op eigen kracht een snelle tijd op de klokken te zetten. De rijders waar hij bij aanhaakte braken echter hun snelle ronde af en Doornenbal moest genoegen nemen met de zeventiende startplaats.







Race 1
Molenaar nam een gok door zijn tandwielverhouding aan te passen, wat hem strijdend in een groep met een slipstream van een rijder voor hem voordeel op zou moeten leveren. Het leek goed uit te pakken na een prima start en al in de tweede ronde zette hij zijn snelste rondetijd van de race op de klokken. Zijn tijden waren goed genoeg om bij de top vijf te kunnen eindigen, maar na een klein foutje waarbij hij wijd ging verloor hij de aansluiting met de groep. Het lukte hem niet meer om die nog terug te krijgen en kwam als twaalfde over de finish. Doornenbal had ook een goede start en won een paar plekken in de eerste ronde. Na zich te hebben verremd voor de Haarbocht verloor hij die weer en begon opnieuw aan zijn inhaalrace. Hij leek dertiende te worden maar de Hongaar Suranyi snoepte die positie op de finishlijn nog net van hem af en Doornenbal eindigde als veertiende. De race werd gewonnen door gastrijder Booth-Amos, die ook al won tijdens het  WorldSBK evenement in Assen. Tweede gastrijder Sasha de Vits werd zesde. Gezien de gastrijders geen kampioenschapspunten krijgen, verzamelden Molenaar en Doornenbal respectievelijk 6 en 4 punten voor het kampioenschap.

Race 2
Molenaar had opnieuw een goede start en behield zijn startpositie in de eerste ronden. Hij wist in de derde ronde, op het moment dat de eerste 5 weg wilden rijden, het kleine gaatje dat ontstond dicht te rijden en scherpte daarbij zijn PR op Assen aan. Daarna verloor hij langzaam maar zeker de aansluiting met de steeds groter wordende groep en bij het ingaan van de laatste ronde lag hij dertiende. Doornenbal had een matige start en kwam in een groep terecht waar hij wel voorin mee kon komen, maar zich niet los kon rijden. Ook hij scherpte zijn PR aan en ging als eerste van de groep, op een veertiende positie, de laatste ronde in. In de laatste ronde kwamen in de GT-bocht Geiger en Svendsen samen ten val, waardoor Molenaar en Doornenbal nog twee plaatsen wonnen en als elfde en twaalfde over de streep kwamen. Opnieuw won Booth-Amos de race en viel hij voor de punten weg uit de eindklassering.

Beide coureurs verbeterden zichzelf op Assen met strakke rondetijden en nieuwe PR’s, maar gingen met gemengde gevoelens naar huis.

Thom Molenaar: ‘De rondetijden waren waar ik op gehoopt had, maar de klasseringen niet. Het zit hem misschien ook een beetje in het feit dat ik door mijn gescheurde enkelbanden, die ik bij de crash tijdens het WorldSBK weekend opliep, de afgelopen weken rustig aan heb moeten doen en niet kon trainen. Ik had geen pijn tijdens het rijden maar ben niet topfit. Dat wil ik over twee weken wel weer zijn. Ik ga dan ook volop trainen en me volledig concentreren op de volgende race, ik ben vastberaden daar te gaan vlammen!’

Sven Doornenbal: Ook ik wil me nu concentreren op de volgende wedstrijd in Oostenrijk op de Red Bull Ring. Het circuit is nieuw voor me, maar waarschijnlijk ook voor veel andere rijders, dus kunnen we daar een nieuwe start maken. Ik wil vanaf het eerste moment scherp zijn en ga er alles aan doen om daar een mooi resultaat neer te zetten!’





Teamberichten
Bovenstaand bericht is een door het genoemde team of coureur ingezonden teambericht. Hiervoor hebben we als Racesport.nl redactie afspraken met het betreffende team of coureur. De geplaatste teksten zijn 1 op 1 overgenomen van het door het team of de coureur ingezonden teambericht. Als Racesport.nl redactie zijn we dan ook niet verantwoordelijk voor zowel de inhoud alsmede ook de tekst.

Ook jouw teambericht op de snelste Nederlandstalige motorsport website en met afstand het best bezochte wegrace medium van Nederland en België? Voor meer informatie en de voorwaarden neem contact met ons op via [email protected]



Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter