Morbidelli (P2) via Q1 naar de eerste startrij: “Het was chaos in de pitbox”

234
Franco Morbidelli - Circuito de Jerez - Ángel Nieto | foto© Petronas Yamaha SRT

Franco Morbidelli wist zich op zaterdagmiddag als tweede te kwalificeren voor de Grand Prix van Spanje op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto. Het was een bewogen dag voor de Italiaan die uiteindelijk via de Q1 sessie naar de eerste startrij wist te komen. 

Waar in 2020 iedereen verwachtte dat Fabio Quartararó het klusje wel even zou klaren voor Yamaha bij de afwezigheid van Marc Márquez was het uiteindelijk Franco Morbidelli die als tweede eindigde in het wereldkampioenschap achter Joan Mir en daarmee natuurlijk ook de best geklasseerde Yamaha coureur was.







Fabio Quartararó vertrok naar het Monster Energy Yamaha fabrieksteam naast Maverick Viñales terwijl Valentino Rossi overkwam naar het Petronas Yamaha SRT team om daar teamgenoot van Franco Morbidelli te worden. Omdat Rossi ook rechtstreeks gecontracteerd is met Yamaha beschikt de 42-jarige Italiaan over de nieuwste versie van de YZR-M1 terwijl Morbidelli, die een contract heeft met Petronas, het moet doen met het inmiddels tweejaar oude model: de 2019 M1.

In 2020 leek dat nog niet zo’n groot probleem te zijn want de machine van Morbidelli werkte in veel gevallen beter dan de recentere versie van de Yamaha. In 2021 lijkt de Japanse fabrikant toch een grote stap te hebben gemaakt met hun nieuwe versie van de M1 en heeft die machine de eerste drie races van het jaar gewonnen met Maverick Viñales en twee keer Fabio Quartararó.

Er is veel gesproken over de beslissing om Morbidelli niet ook te voorzien van het nieuwste model, vooral omdat hij vorig jaar uiteindelijk de best geklasseerde Yamaha coureur was in het kampioenschap en maar liefst drie races wist te winnen. Ook Morbidelli zelf heeft zich daar niet helemaal stil over gehouden en al meerdere malen uitgesproken niet helemaal blij te zijn met dit feit. Hij voelt zich dan ook enigszins achtergesteld door Yamaha.

Hoe dan ook, genomen beslissingen kunnen niet worden teruggedraaid en Morbidelli zal dit hele jaar nog op dezelfde machine in actie komen. Dan is het zaak om maar gewoon het beste uit het materiaal te halen wat je hebt en het lijkt erop dat de vicewereldkampioen besloten heeft om daar al zijn focus op te richten. Dat werkte op zaterdag in Jerez goed en ondanks een aantal hobbels wist hij zich uiteindelijk als tweede te kwalificeren, weliswaar achter voormalig teamgenoot Fabio Quartararó.

In de eerste drie raceweekenden waren het vooral de lange rechte stukken die hem opbraken, het is vooral de topsnelheid die de 2019 YZR-M1 mist. In Jerez zijn de rechte stukken veel korter en is het nadeel daarmee dus kleiner.

Franco Morbidelli: “Het gevoel met de machine was heel goed vandaag en ik wist, dat als ik de kans had, ik iets goed zou kunnen laten zien. Het potentieel was er vandaag maar we moesten langs een hoop obstakels om dat potentieel eruit te halen. Dat is ons gelukt en ik ben daar heel blij mee, ook het team heeft daar heel hard voor gewerkt. Ik wilde alles op alles zetten in die ene ronde in de kwalificatie en ik zat op de limiet, maar helaas verloor ik de voorkant. Gelukkig was ik erop voorbereid kon ik de machine weer rechtop zetten. Ik heb een goed gevoel voor morgen en ik ben in staat om mijn ritme lang vol te houden. Ik heb er vertrouwen in maar we moeten zien wat de andere coureurs war kunnen maken, in ieder geval geeft een startplaats op de rij goede kansen voor een podium morgen.”

Het verloop van de dag van Franco Morbidelli was behoorlijk bizar. In FP3 liet hij al zien één van de snelsten te zijn maar zijn rondetijd werd afgenomen. Toch was zijn op één na snelste rondetijd alsnog goed voor de tiende plaats en zou hij dus deelnemen aan Q2.

Dat bleek toch anders te zijn en werd ook die ronde van hem afgenomen. Dit gebeurde echter pas enkele minuten voor de start van FP4, uitzonderlijk laat voor iets wat normaalgesproken binnen enkele seconden of misschien minuten bekend is. Hoe dan ook liet de Italiaan zich niet van de wijs brengen en knokte hij zich naar de eerste startrij.

Franco Morbidelli: “Het was een drukke dag vandaag. Vanochtend werden mijn twee snelste rondetijden ongeldig verklaard terwijl ik daar echt alles op alles had gezet. Helaas kwam ik net iets buiten de baan maar dat betekende dat ik naar Q1 moest. Gelukkig wisten we ons tempo net daarvoor in FP4 te vinden.

Het was nog even chaos in de pitbox want we hadden niet genoeg banden maar we kwamen er uiteindelijk met een goed resultaat uit. We waren heel snel in Q1 en ook redelijk snel in Q2 dus kan ik zeker blij zijn met deze plaats op de eerste startrij.

De Q1 sessies zijn nu echt een slagveld en je kunt daar zeker je weekend om zeep helpen als het niet lukt. Je moet er in die sessie net zo vol voor gaan alsof je voor pole position rijdt dus het is echt een kwestie van alles geven. Het niveau in MotoGP is nu zo hoog waardoor je niets mag laten liggen. Het is moeilijk maar het is mooi om er deel van uit te maken.”

De MotoGP coureurs komen zondagochtend om 09:20 uur weer voor de twintig minuten durende warm-up sessie op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto. De race over 25 ronden gaat om 14:00 uur van start.

Handige links Gran Premio Red Bull de España:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter