Moto3: Interview: Ana Carrasco, het snelste meisje op twee wielen

480

Ze is nog maar net 17 jaar, maar nu al een ster. Ana Carrasco, uitkomend in het wereldkampioenschap Moto3, is zonder enige twijfel het snelste meisje op twee wielen. Deze week begint in Qatar het nieuwe seizoen, waarin Ana uitkomt voor het Nederlandse team RW Racing GP. De verwachtingen zijn hoog gespannen.

Ze kreeg haar eerste motorfiets toen ze 4 jaar oud was. Hij was niet eens van haar, maar van haar oudere zus. Ana genoot van het rijden op het motortje en bleek er goed in te zijn. Heel goed. In 2005 ging ze in wedstrijden rijden en vorig jaar was ze de eerste vrouw die in de Moto3-GP&rsquo;s punten pakte. Zo goed dus.<br /> <blockquote>&ldquo;Mijn familie is altijd met motorfietsen bezig geweest. Mijn vader was monteur en had die minibike voor mijn zus. Zij was er niet echt in ge&iuml;nteresseerd, maar ik vond het gaaf. Het was een spel voor mij. Ik wilde harder en ik wilde de beste zijn. Ik kreeg de mogelijkheid om te gaan racen en klom stapje voor stapje steeds een niveau hoger.<br /> Tegen die tijd vond mijn pa het al een stuk minder leuk: een dochter die met poppen speelt is veel goedkoper en minder gevaarlijk, haha. Maar hij is ook hartstikke trots op me. Hij weet dat dit is wat ik wil en steunt me op iedere mogelijke manier.<br /> Voor mij is er niets vreemds aan om het enige meisje te zijn. Ik weet niet beter. Maar in iedere klasse moet ik mezelf weer bewijzen. In een nieuwe klasse racen, op een hoger niveau, is al lastig zat, maar voor mij is het nog moeilijker. Jongens vinden het nog verschrikkelijker om door een meisje te worden ingehaald dan door iemand anders, dus ik moet er harder voor werken dan een ander. Niet alleen op de baan, ook tussen de races door. Ik train vijf tot zes uur per dag.&rdquo;<br /> </blockquote>In 2013 maakte Ana Carrasco haar debuut in de Moto3 Grand Prix. Ze eindigde het seizoen met een verbluffende achtste plaats in de GP van Valencia, maar zonder contract voor 2014.<br /> <blockquote>&ldquo;Het was vreemd en moeilijk. In het begin van het seizoen moest ik aan alles wennen. Ik reed op een nieuwe motor, in een nieuw team, in een nieuwe klasse en op nieuwe circuits: voor het eerst buiten Spanje. Het niveau is ontzettend hoog. Het verschil met het Spaans CEV-kampioenschap is echt groot.<br /> Er wordt zo hard gereden. Het is niet gemakkelijk om twee, drie seconden per ronde harder te rijden dan je gewend was. Het is moeilijk om aan die rondetijden te komen.<br /> Ik heb hard gewerkt en mijn resultaten werden per race beter. Halverwege het seizoen begon het echt goed te gaan. Vooral vanaf Misano. Maar vanaf daar&nbsp; werd het ook steeds vreemder: iedereen tekende nieuwe contracten. Ik werd er erg ongemakkelijk van en ging nog harder werken om te bewijzen dat ik het verdiende. Maar zelfs nadat ik punten pakte in Maleisi&euml;, als eerste meisje in de Moto3, mezelf naar de zevende startplaats knokte in Australi&euml; en achtste werd in Valencia, werd het alleen maar moeilijker.<br /> De winter was ingewikkeld. Het gevoel met RW Racing GP was vanaf de eerste contacten goed, maar ik moest sponsors vinden. Dat is moeilijk, maar ik heb goede mensen om me heen die in me geloven. Het contract tekenen was een grote opluchting.&rdquo;<br /> </blockquote>Haar debuutjaar in de Moto3 was niet eenvoudig, met zo veel nieuwe dingen om aan te wennen. Voor een Spaans team rijden, maakte het een beetje gemakkelijker. Maar nu rijdt Ana in een Nederlands team, met mensen die een taal spreken die zij niet spreekt en andersom.<br /> <blockquote>&ldquo;Mijn Engels gaat op deze manier met sprongen vooruit, haha. Ik moet wel, maar het is wel goed zo. Iedereen spreekt Engels en is geduldig met me. Ik ben blij dat ik Miguel kon meenemen, mijn Spaanse monteur met wie ik al drie jaar werk. Het is fijn om iemand bij me te hebben die ik goed ken, die Spaans spreekt en wiens Engels beter is dan het mijne.<br /> We passen goed binnen dit team, geloof ik. Ik heb erover gesproken met Luis Salom, die twee jaar in dit team heeft gereden, en hij verzekerde me dat het een prima keuze was. RW Racing GP was voor Luis als een familie en hij mist het team nog steeds. Ik begrijp inmiddels wat hij bedoelt: iedereen is zo aardig en doet zijn best om mij het naar de zin te maken. Dat is heel fijn. Ik kan ook goed opschieten met mijn teamgenoot Scott Deroue. We trainen vaak samen en als we aan het rennen zijn, praten we veel.&rdquo;</blockquote>







Niet alleen het team is nieuw voor Ana, ook haar motor. Vorig jaar zat ze op de KTM, nu op de Kalex KTM, wat toch een heel andere machine is.<br /> <blockquote>&ldquo;Het is een prima motor, maar heel anders. Je moet er anders mee rijden, veel agressiever. Het is een moeilijkere motor, denk ik, vooral als er veel wind staat. We hebben er best mee geworsteld, maar mijn team heeft hard gewerkt om het voor mij in orde te maken. Ik was in de eerste test in Jerez als meer dan een seconde sneller dan vorig jaar en in de laatste test was ik nog sneller. Als we de juiste afstelling kunnen vinden, kan ik er heel hard mee rijden.&rdquo;<br /> </blockquote>Gedurende haar eerste jaar racen op het hoogste niveau, groeide Ana&rsquo;s populariteit enorm. Ze is inmiddels in heel Spanje bekend en gezien de meer dan 90.000 volgers op Facebook en Twitter ook ver daarbuiten. Het ligt niet alleen maar aan het feit dat ze het enige meisje is. Ze is snel en bovendien een hartstikke leuke meid. Hoewel ze nog maar net 17 is, is ze als professioneel coureur nu al een rolmodel.<br /> <blockquote>&ldquo;Ik ben er aan gewend dat iedereen op mij let. Dat hoort er nu eenmaal bij als je het enige meisje bent. Maar soms is het moeilijk te bevatten dat ik zo veel fans heb op Facebook en Twitter. Ik voel mezelf helemaal niet zo speciaal. Ik voel me er niet ongemakkelijk bij, hoor. Integendeel: ik beschouw het als een eer en een stimulans en ik hoop dat ik mijn fans blij kan maken.<br /> De meeste fans zijn jongens en ja, ik krijg een heleboel liefdesbrieven. Maar er zijn ook veel meisjes bij en ik hoop dat ik hen kan aanmoedigen om hoog in te zetten en iets te bereiken in het leven. Ik hoop dat ze iets kunnen doen waar ze goed in zijn en wat ze het liefste doen en dat ze daar net zo hard voor willen werken als ik.<br /> Ik mis wel mijn echte vrienden. Die zitten niet in het rennerskwartier, maar thuis in Murcia. Zij zitten nog op school, terwijl ik de wereld rondreis om te racen. Voor mij is school min of meer klaar. Ik hoop dat mijn vrienden kunnen komen kijken als ik in Spanje moet racen.&rdquo;<br /> </blockquote>Nu ze een jaar ervaring heeft op het hoogste niveau, stijgen de verwachtingen. Ook bij Ana Carrasco zelf.<br /> <blockquote>&ldquo;Ik hoop een paar keer in de top 10 te kunnen rijden dit jaar. Ik weet dat het niet gemakkelijk zal zijn, want iedereen gaat harder en de verschillen zijn klein. Je kunt het ene moment voor plaats 8 strijden en twee bochten verder zestiende liggen&hellip; Maar er zijn veel circuits die ik leuk vind en waar kansen liggen.<br /> Qatar is een circuit dat ik erg leuk vind. Het past bij mijn rijstijl. Vorig jaar had ik er wat problemen in de trainingen en eindigde ik als twintigste in de race. Op deze voor mij nog nieuwe motor is mijn eerste doel om beter te eindigden dan vorig jaar.&rdquo;</blockquote><!– AddThis Button BEGIN –><br /> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a fb:like:layout="button_count" class="addthis_button_facebook_like"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a g:plusone:size="medium" class="addthis_button_google_plusone"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;" href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a title="Meld je hier aan" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>