Moto3: Interview: Scott Deroue, op zoek naar de limiet

95

Hij is een geboren racer. Zodra de rode lichten uit floepen, is Scott Deroue op zijn best. Maakt niet uit of hij van achteraan moet starten: hij knokt zich een weg naar voren.

Hij deed als 8-jarige mee aan zijn eerste echte wedstrijd, op een pocketbike. Nu, na drie jaar in de Red Bull Rookies Cup, staat de 18-jarige uit Nijkerkerveen aan de vooravond van zijn Moto3 Grand Prix-debuut in Qatar, als fulltime racer bij RW Racing GP.<br /> <blockquote> &ldquo;Ik heb er zo&rsquo;n zin in. Qatar is een nieuw circuit voor mij en ik heb nog nooit in het donker gereden, maar ik sowieso nog nooit een Grand Prix gereden. Wat voor resultaat er ook uit rolt, het wordt hoe dan ook geweldig.<br /> Ik heb wel eerder de kans gehad om een Grand Prix te rijden, met een wildcard, maar omdat ik in de Rookies Cup reed heb ik dat niet gedaan. Het kampioenschap was belangrijker dat een eenmalig avontuur. Ik denk dat het een goede keuze is geweest: er was daar niets te winnen voor mij. In de Rookies Cup heb ik geleerd wat het is om op internationaal niveau te rijden. Ik heb vier races gewonnen, eindigde in 2012 als tweede. Maar het niveau in de GP&rsquo;s is veel hoger dan in de Rookies Cup. Dat merkte ik meteen bij de eerste test al.&rdquo;<br /> </blockquote> Hoewel Scott Deroue in de Rookies Cup liet zien veel in zijn mars te hebben, was het geen vanzelfsprekendheid dat hij de stap naar de Grand Prix zou maken. Dat was uiteindelijk zelfs een grote verrassing.<br /> <blockquote> &ldquo;Ik was er op ingesteld dat ik in het het Spaanse CEV-kampioenschap zou gaan rijden met het RW Racing GP Junior Team. Sponsoring was het belangrijkste obstakel. Het valt niet mee om sponsors te vinden, zeker in Nederland. Ik had er helemaal niet meer op gerekend totdat op een zondagmiddag de telefoon ging en RW Racing GP-teammanager Jarno Janssen me vertelde dat ik Grand Prix ging rijden. Het was nu of nooit, zei hij.<br /> We hebben nog steeds geld en sponsors nodig, maar teameigenaar Roelof Waninge vond dat ik de kans moest krijgen. Ik ben hem de rest van mijn leven dankbaar voor deze kans en ik zal me een slag in de rondte werken om te bewijzen dat ik het verdien.&rdquo;<br /> </blockquote> Deroue weet dat het moeilijk wordt. Hij zal heus niet meteen in de top 10 rijden, hoewel hij het zeker wel zal proberen.<br /> <blockquote> &ldquo;Ik wist niet goed wat ik moest verwachten toen we begonnen met testen. Ik wist dat het verschil met de Rookies Cup groot was, maar ik was toch nog verbaasd over de snelheid. Ik heb nog nooit zo hard gereden. Ik ben nu twee seconden sneller in Jerez dan vorig jaar. Dat is best veel.<br /> Ik probeer aan te klampen bij jongens die een seconde sneller rijden dan ik, om te zien wat ze doen en ervan te leren. Ik weet niet of ik zo hard kan rijden. Soms is het best eng. Ik ben op zoek naar de limieten en als je dat doet, is er altijd kans dat je crasht. Dus ik houd er rekening mee dat ik wel een paar keer zal crashen dit jaar.<br /> Op zich heb ik het vrij aardig gedaan tot nu toe bij het testen. Ik dacht dat ik ergens rond de 30ste plaats zou zitten, maar ik zat het grootste deel van de tijd rond de 25ste plaats. Dat was een aangename verrassing. Nu richt ik me op de 20ste plaats.&rdquo;</blockquote>







Er zijn veel ogen op Deroue gericht. De testreeks in het voorseizoen zijn veelbelovend, maar hij wordt scherp in de gaten gehouden. Criticasters weten altijd wat te vinden.<br /> <blockquote> &ldquo;Daarvan ben ik me bewust. Nadat ik tweede was geworden in de Rookies Cup, had ik een lastig jaar. De verwachtingen waren hemelhoog en ik kon daar niet aan voldoen. De verandering van motorfiets was niet gemakkelijk en ik had te veel tijd nodig om me aan te passen. Ik werd ongeduldig, was te gretig, wilde het te graag goedmaken en daardoor heb ik te veel fouten gemaakt.<br /> De critici stonden meteen klaar om me af te branden. Het punt is alleen dat zij het zijn die de lat hoog leggen. Als mensen teleurgesteld zijn, betekent dat dat ze te veel verwachtten. Ik weet niet wat mensen nu van me verwachten, maar dat beschouw ik als hun probleem.<br /> Het team en ik hebben onze eigen doelen en verwachtingen. Er is geen druk, er zijn geen specifieke richtpunten. Wat niet betekent dat ik hier voor de lol rijd. Mijn missie is leren, aanpassen en verbeteren.<br /> Ik probeer om niet te veel naar anderen te kijken, maar de andere rookies zijn wel een graadmeter. We zijn met negen debutanten dit jaar. Karel Hanika is een klasse apart, net als vorig jaar in de Rookies Cup. Hij zal zeker in de top 10 rijden. Maar als je hem niet meetelt, was ik wel de beste rookie in de tests. Dat is wat voor mij telt.&rdquo;<br /> </blockquote> Deroue begrijpt dondersgoed dat hij veel moet leren. Maar de vooruitgang die hij tot nu toe laat zien, is veelbelovend.<br /> <blockquote> &ldquo;Ik weet niet wanneer ik tevreden mag zijn. Ik wil zeker hier en daar een puntje pakken dit jaar. Dat is ook mogelijk, denk ik, als alles meezit en ik een beetje geluk heb.<br /> Ik ken ongeveer de helft van de circuits vanuit de Rookies Cup. Sommige banen liggen me goed, andere niet. Op lange circuits met ruime bochten ben ik doorgaans wel goed. Austin is een circuit dat me goed ligt, maar ook Silverstone, Aragon, het laatste deel van de Sachsenring. Jerez is ook wel ok&eacute;, behalve de eerste bochten. Ik moet werken aan de krappere bochten. Ik moet leren om eerder te remmen, zodat ik met meer snelheid uit de bocht kan. In de race is dat geen probleem, maar wel als ik alleen rijd of met maar &eacute;&eacute;n of twee anderen. Ik moet de knop omzetten. Ook dat is een kwestie van de limieten verkennen.<br /> E&eacute;n van de dingen die ik moet verbeteren is kwalificeren. In de race heb ik geen problemen. Op Silverstone won ik vorig jaar vanaf de 16de plaats &ndash; wat zeker geen goede kwalificatie was. Maar op de 16de plaats op de startgrid in de Moto3 te komen, is een heel ander verhaal.<br /> Goede coaching is belangrijk voor mij. Ik heb veel profijt gehad van de aanwijzingen van Joan Veijer vorig jaar. Ik hoop dat hij dit seizoen naar een aantal Grand Prix kan komen. Maar ook de coaching van het team helpt me. Er zit zo veel ervaring bij RW Racing GP.<br /> Ik ben heel blij met de mensen met wie ik werk. Met mijn monteur Gerald Perdon heb ik al eerder gewerkt en ook Rob van de Braak en Hans Spaan kende ik al. Ik was echt blij toen ik hoorde dat ik met hen zou werken. Het is belangrijk dat je het goed kunt vinden met je monteurs. Het is een van de goede dingen in deze nieuwe wereld en aan goede dingen hoef je niet te wennen. Er is al meer dan genoeg waar ik aan moet wennen.&rdquo;<br /> </blockquote> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a fb:like:layout="button_count" class="addthis_button_facebook_like"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a g:plusone:size="medium" class="addthis_button_google_plusone"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;" href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a title="Meld je hier aan" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>