Maria Herrera en Lorenzo Dalla Porta verkeren sinds een kleine week in grote onzekerheid. Volgens Speedweek.com en het Spaanse planetadeporte.es verkeert het team in zodanig grote financile problemen dat zij zich inmiddels teruggetrokken hebben uit het 2016 Moto3 wereldkampioenschap.
Het LaGlisse team kende in enkele jaren een stormachtige ontwikkeling in de Moto3 klasse. Het team werd bekend doordat teameigenaar, Jaime Fernández-Avilés, voor aanvang van het seizoen 2013 een forse afkoopsom betaalde om Maverick Viñales los te weken bij zijn toenmalige Blusens Team. <p><br /> </p> <p>Aan het einde van het seizoen 2012 ontstonden er problemen tussen Viñales en zijn Blusens team. Viñales had in de Spanjaard Richard Jove zijn persoonlijk manager. Halverwege het seizoen had Viñales, geadviseerd door Jove, een nieuw contract getekend met het Blusens Team voor de seizoenen 2013 en 2014. Jove had in deze situatie echter twee petten op aangezien hij ook teammanager was van het Blusens Team. Op de achtergrond speelden diverse, betere, aanbiedingen die manager Jove voor Viñales had ontvangen en waarvan hij zijn pupil niet op de hoogte zou hebben gesteld.</p> <p><br /> </p> <p>Eén en ander escaleerde voor de tweede overzeese race in Sepang. Op donderdag maakte Viñales bekend direct te breken met het Blusens Team wegens het niet nakomen van afspraken en een daardoor ontstane vertrouwensbreuk. Er volgde nog een lijmpoging van Dorna baas Carmelo Ezpeleta maar de jonge Spanjaard hield voet bij stuk en nam het eerste vliegtuig richting Spanje. Zijn team bleef met veel onbegrip achter in Maleisië.</p> <p><br /> </p> <p>Er volgden enkele weken van koortsachtig overleg en er werd op diverse niveaus flinke druk uitgevoerd op Viñales. Dit zorgde voor een terugkeer van de Spanjaard in Valencia waar hij de laatste race van het seizoen alsnog aan de start verscheen op de Blusens FTR Honda. Viñales sloot het seizoen af met een achtste plaats in de laatste race en een derde plaats in de eindstand.</p> <p><br /> </p> <p>De soap en het moddergooien ging daarna verder. Viñales had een contract getekend voor de seizoenen 2013 en 2014 en het Blusens Team wilde hem daaraan houden. Viñales wilde echter, ingegeven door mensen om hem heen, niets meer met het team en Jove te maken hebben. Na het nodige touwtrekwerk volgde er een forse schikking in den minne, betaald door Jaime Fernández-Avilés en stapte Viñales in 2013 over naar het Calvo JHK KTM Team zoals het huidige LaGlisse team toen heette.</p> <p><br /> </p> <p>Teameigenaar Fernández-Avilés was en is echter niet van onbesproken gedrag. Tegen de Spanjaard liep in eigen land een rechtszaak wegens verduistering en valsheid in geschrifte. Fernández-Avilés had in het verleden een vrachtauto gehuurd voor een raceseizoen en had de huur voor die vrachtwagen niet betaald. Daarnaast had de Spanjaard ook nog eens met vervalste papieren de vrachtauto op zijn eigen naam weten te zetten. In 2013 leidde die zaak tot een definitieve veroordeling voor Fernández-Avilés.</p> <p><br /> </p> <p>Gezien die perikelen was de teamleiding voor het seizoen 2013 in handen gegeven van Pablo Nieto. De zoon van veelvuldig oud-wereldkampioen Angel Nieto had een goed netwerk en ook goede contacten binnen KTM waarmee hij zelf in 2008 nog uitkwam in het 125cc wereldkampioenschap. Vanuit het netwerk van Nieto werd, middels Calvo, voldoende sponsoring gegenereerd en kreeg het team de beschikking over topmateriaal van KTM.</p>
<p>Het 2013 seizoen werd een succes voor het team dat met Viñales de wereldtitel in de Moto3 klasse wist te veroveren. In het seizoen 2014 verscheen het team wederom met KTM aan de start met als rijders Isaac Viñales en Jakub Kornfeil. Het succes van 2013 kon niet worden geëvenaard maar met een zevende plaats in de eindstand voor Viñales en een twaalfde plaats voor Kornfeil deed het team wel behoorlijk mee. Ook in 2014 zorgde sponsor Calvo voor het benodigde budget.</p> <p><br /> </p> <p>Voor de start van het afgelopen seizoen veranderde er het nodige. Pablo Nieto vertrok naar het VR46 Racing team van Valentino Rossi en hoofdsponsor Calvo trok de financiële stekker uit het team. De naam werd veranderd naar het LaGlisse Racing team en het team kreeg een officiële fabrieksstatus door de overstap naar Husqvarna. Isaac Viñales bleef bij het team dat verder Maria Herrera als tweede rijder contracteerde. De snelle Spaanse dame was uiteraard goed voor de nodige publiciteit waarmee teameigenaar Fernández-Avilés de nodige sponsoring hoopte binnen te halen.</p> <p><br /> </p> <p>De gehoopte hoofdsponsor bleef echter uit en ook Isaac Viñales kon of wilde halverwege het seizoen niet meer aan zijn financiële verplichtingen voldoen. De Spanjaard werd aan de kant gezet en vervangen door de Italiaan Lorenzo Dalla Porta. Herrera liet gedurende het seizoen enkele aardige dingen zien en finishte drie keer in de punten. Dalla Porta toonde in de tweede helft van het seizoen aan het nodige talent te hebben en wist ook nog in twee races punten te pakken.</p> <p><br /> </p> <p>Voor het komende seizoen werden de contracten met beide rijders verlengd. Door het terugtrekken van het merk Husqvarna werden eind vorig jaar weer KTM motoren besteld. Zoals de vlag er nu bij hangt zullen zowel Herrera als Dalla Porto echter niet aan de start van het Moto3 wereldkampioenschap verschijnen omdat het team het benodigde budget niet rond heeft. Het team moest voor 5 februari een voldoende financiële onderbouwing voorleggen aan IRTA en is daar niet in geslaagd.</p> <p><br /> </p> <p>De enige optie voor Herrera en Dalla Porta om alsnog aan de start te verschijnen is, volgens IRTA directeur Mike Trimby, het vervangen van een rijder bij een ander startgerechtigd team. Of het zover komt valt te betwijfelen. De MotoGP wereld is echter een aparte wereld waarin niets is wat het lijkt en rijders soms sneller vervangen worden dan kapotte schoenen.</p> <p><br /> </p> <p>Na het wegvallen van Ana Carrasco lijkt nu dus ook het doek, in elk geval voorlopig, te vallen voor de andere dame in het veld. Inmiddels duiken er geruchten op dat het LaGlisse team met Dalla Porta en Herrera een stap terug wil doen naar het Spaans Open wat tegenwoordig als Junioren Moto3 wereldkampioenschap door het leven gaat. In hoeverre dat ook daadwerkelijk doorgang gaat vinden is maar de vraag. De tijd dat Spaanse sponsoren in de rij stonden is inmiddels ook al weer even voorbij en wil je voorin meedoen in dat kampioenschap is een flink budget ook een vereiste.</p> <p><br /> </p> <p>Wordt ongetwijfeld vervolgd…….</p> <p><br /> </p> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>