De oorzaak van de brand op het circuit van Jerez, waarbij in de nacht van woensdag op donderdag de complete paddock tent en al het materiaal van de nieuwe FIM Enel MotoE Cup in vlammen opging, is vooralsnog onbekend. Wat wel bekend is dat er geen brand is ontstaan tijdens het laden van de elektrisch aangedreven motoren, maar vooralsnog zijn er veel onbeantwoorde vragen of hoe dit allemaal heeft kunnen gebeuren.

Twee jaar geleden kwamen de eerste geluiden over de komst van de nieuwe MotoE World Cup, een nieuwe wegraceklasse waar gereden wordt met elektrisch aangedreven motoren. De plannen waren veelbelovend, zo werden er beloftes gedaan over de duur van de batterijen en de snelheid waarmee deze opgeladen konden worden.

“We gaan niet nachtenlang generatoren laten draaien om de MotoE machines de volgende dag weer raceklaar te krijgen,” waren destijds de woorden van de organisatie.

Zo zouden de batterijen van de MotoE machines in theorie allemaal binnen een uur weer opgeladen moeten kunnen worden door het gebruik van snellaadstations. Tijdens de eerste gezamenlijke test in november en ook afgelopen woensdag tijdens de eerste testdag van de Official MotoE Test bleek de praktijk echter heel anders. Zo konden de coureurs maar hele korte sessie rijden en moest er vervolgens weer lange tijd gewacht worden alvorens de machines weer opgeladen en rijklaar waren.

Zo bleek de vaste stroomvoorziening (220V uit het stopcontact) de afgelopen dagen in Jerez niet eens toereikend om alle 18 machines tegelijk en binnen een uur weer opgeladen te krijgen. Vanzelfsprekend waren de coureurs na afloop van de eerste testdag terughoudend met hun commentaar – je pist nu eenmaal niet in de zandbak waarin je de volgende dag weer moet spelen – maar tussen de bedrijven door was duidelijk te merken dat er nog veel kinderziektes waren. Zo zou men maar slechts 6 tot 8 ronden voluit kunnen rijden alvorens het vermogen minder werd. Vervolgens moesten de motoren weer aan de lading en werd het geduld van de coureurs dusdanig op de proef gesteld, dit omdat de machines meer en langer aan de lading stonden dan er mee gereden kon worden.

In het kader van het ‘groen’ denken en het mee willen doen aan deze ‘groene’ hype wil Dorna geen grote dieselgeneratoren laten draaien om de MotoE machines op te laden. De Energica EGO Corsa machines dienen dus met het op de circuits aanwezige 220V elektriciteit net opgeladen te worden – zo ook woensdag in Jerez – en dus werd en wordt er nog steeds volop geëxperimenteerd met nieuwe prototypes laadstations.

Woensdagavond verlieten de aanwezige teams en coureurs halverwege de avond het Jerez circuit, en volgens een aantal coureurs die we gesproken hebben waren stond op dat moment nog geen van de machines aan de lading of was deze al opgeladen om donderdag aan de tweede dag te kunnen beginnen.

Dit proces zou in de nachtelijke uren plaatsvinden en hiervoor waren een vijftal technici van het Italiaanse energiebedrijf Enel (tevens titelsponsor van de nieuwe serie) verantwoordelijk, zij bleven hiervoor op het circuit en zij waren aanwezig ten tijde dat even na middernacht de brand uitbrak.

De brand greep zo snel om zich heen dat er geen redden meer aan was en zowel de nieuwe MotoE paddock tent, de machines als ook de gehele inboedel in vlammen opging en als verloren kan worden beschouwd.

De eerste berichten uit Jerez waren dat er kortsluiting was ontstaan bij het laden van één van de machines. Dit werd al snel weer ontkend en kwam er een officiële mededeling dat de brand vermoedelijk is ontstaan in een prototype laadstation. Donderdagmiddag werd er vervolgens bekend gemaakt dat de oorzaak van de brand nauwgezet zal worden onderzocht en dat de exacte oorzaak nog niet bekend was.

 

Ondanks dat de oorzaak van de brand nog niet bekend is roept het trieste voorval inmiddels wel al de nodige vragen op. Vragen als, was de brandbeveiliging voldoende, waar was de brandweer, hoe gaat men om met een brand waar zoveel batterijen en laadstations bij elkaar staan kunnen natuurlijk niet uitblijven.

Wonder boven wonder is er dit keer geen persoonlijk letsel, maar de paddock in Jerez was tijdens het ontstaan van deze brand zo goed als leeg en verlaten…..maar wat als dit gebeurt was tijdens een Grand Prix weekend in een paddock met overvolle en dicht op elkaar gepropte racetrailers (met vele vaten benzine) en hospitality-units of als er zich gedurende de dag ook nog eens duizenden mensen aanwezig zouden zijn.

Natuurlijk zal er de komende tijd uitgebreid onderzoek worden gedaan naar de oorzaak van deze verwoestende brand en wie verantwoordelijk gesteld kan worden voor deze enorme schadepost.

Maar misschien is er wel één allerbelangrijkste vraag…….zijn Dorna en alle andere betrokken partijen bij de organisatie van deze nieuwe raceklasse er na dit voorval in Jerez nog steeds van overtuigd dat de nieuwe FIM Enel MotoE Cup klaar is om van start te gaan?

Al na een halve dag melden dat de FIM Enel MotoE World Cup sowieso dit seizoen nog door zal gaan ondanks dat de oorzaak nog niet eens bekend is. Heel vreemd en raar…… groen denken, mee willen liften op en mee willen doen met een wereldwijde hype, prima maar is er niet één ding veel belangrijker…….SAFETY FIRST.

 

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App