MotoGP 2020: Roddels, geruchten, nieuwtjes en binnenkort weer races

423
motogp-race-sachsenring
MotoGP race Sachsenring 2019 | foto© Michelin Motorsport

Het is nog even wachten alvorens het 2020 MotoGP seizoen halverwege juli in Jerez weer van start gaat, maar dat wil niet zeggen dat er op dit moment niets gebeurt. Onderstaand een aantal van de huidige ontwikkelingen, geruchten en op stapel staande verrassingen binnen de MotoGP paddock.

De afgelopen week kwam er dan eindelijk het verlossende woord. Donderdag 11 juni maakte Dorna Sports namelijk de hernieuwde 2020 MotoGP kalender bekend. Vooralsnog staan er 13 Grand Prix weekenden op het programma welke op negen verschillende circuits in Europa zullen worden verreden. Alle dertien Grand Prix weekenden worden vooralsnog zonder media en publiek en met een minimaal aantal personeelsleden in de paddock verreden. Naast deze dertien Grand Prix weekenden bestaat er nog een mogelijk dat er na afloop van de genoemde Europese wedstrijden eind november en begin december nog een aantal Grand Prix weekenden buiten Europa verreden zullen worden. Dit zal echter alleen gebeuren – dit vanwege kostenoverwegingen – als er deze weekenden toegankelijk zullen zijn voor publiek en media. Dorna hoopt hierover eind juli meer duidelijkheid te kunnen geven. Lees ook: Officieel: de hernieuwde 2020 MotoGP kalender

Nadat Dorna eerder al aankondigde begin juni de hernieuwde MotoGP kalender te kunnen en willen presenteren moesten de fans er tot donderdag 11 juni op wachten. De belangrijkste reden hiervoor is dat er achter de schermen de nodige discussie was en nog steeds is.

Met name de Japanse fabrikanten (Honda, Suzuki en Yamaha) maar ook andere belangrijke toeleveranciers als Moto2 chassis fabrikant NTS, de veringsspecialisten Showa en KYB, remblokken fabrikant Nissin zijn nog steeds in het ongewisse of men van de Japanse overheid toestemming zal krijgen om hun personeel naar Europa te mogen laten reizen. Op dit moment is dat nog niet het geval – vanuit de overheid wordt het de grote Japanse bedrijven zelfs ten strengste verboden om medewerkers naar het buitenland te laten reizen – en de komende tijd zal er dan ook nog het nodige papierwerk nodig zijn om dit te kunnen bewerkstelligen. Iedere Japan kenner weet dat dit in Japan heel anders is dan in Europa.

Met name Yamaha heeft haar zorgen hier inmiddels al over uitgesproken. Normaalgesproken is het Yamaha fabrieksteam van Valentino Rossi en Maverick Viñales met 55 personeelsleden vertegenwoordigd tijdens een Grand Prix weekend. Vanwege de beperkende (corona) maatregelen en het strenge protocol die er voor de 13 komende wedstrijdweekenden tellen mag een MotoGP fabrieksteam maar bestaan uit maximaal 45 personeelsleden. (MotoGP satellietteam 25, en de Moto2 en Moto3 teams mogen slechts met 12 teamleden afreizen).

Lin Jarvis: “We zijn bang dat onze deelname aan het WK aanzienlijk zal worden beïnvloed. Het is daarom erg belangrijk dat dit probleem wordt opgelost. We zijn op zoek naar oplossingen voor dit probleem, maar dat is nog zeker geen gedane zaak. In het bedrijfsbeleid van Yamaha (dat geldt ook voor andere Japanse bedrijven) heeft naleving van de wet de hoogste prioriteit. Een bedrijf als Yamaha wil en doet daarom ook niets dat niet in overeenstemming is met de wet. Punt.”

Niet alleen het vertrek uit hun land is voor de Japanse (maar ook Aziatische en Australische) ingenieurs het enige probleem. Gezien de veelal korte tijd tussen de races door kan men tussendoor niet naar hun land terugkeren. Ze zullen met deze hernieuwde kalender dus lange tijd in Europa moeten blijven. Het Schengen-akkoord bepaalt echter dat buitenlanders in een periode van zes maanden slechts 90 dagen kunnen blijven. Al met al dus zijn er nog wel een paar zaken die opgelost moeten worden alvorens de eerste Grand Prix van de hernieuwde MotoGP kalender half juli in Jerez van start zal gaan.

Geen media
Een ander discussiepunt die op dit moment speelt en voor veel onrust zorgt is de afwezigheid van de media tijdens de komende 13 Grand Prix weekenden. Inmiddels is het duidelijk dat er uitsluitend een aantal mediavertegenwoordigers welkom zijn – om precies te zijn 40 – maar uitsluitend vertegenwoordigers van de tv-zenders die beschikken over een riant betaald tv-contract met Dorna. Hieronder vallen niet de commentatoren maar uitsluitend de pitreporters en andere vertegenwoordigers van deze commerciële tv-zenders.

Op zich natuurlijk wel begrijpelijk, maar aan de andere kant heeft Dorna nu precies hetgeen ze al jaren heel graag willen – monopolie en al hun actuele nieuws via de betaal website motogp.com. Om de overige ‘vaste media’ met een permanente accreditatie nog enigszins tegemoet te komen zullen de gebruikelijke ‘media debrief’ momenten plaatsvinden middels een soort van persconferentie welke uitsluitend via een videoverbinding toegankelijk is voor deze selecte groep mediavertegenwoordigers. Het is in ieder geval beter dan niets, maar met name de Italiaanse en Spaanse media kan zich hier nog moeilijk bij neerleggen.

Transfer perikelen & dopingnieuws
Niet alleen op organisatorisch gebied was er de afgelopen week nieuws, ook een aantal MotoGP coureurs zorgden voor nieuws en de nodige geruchten. Bij de familie Espargaró zal de telefoon ongetwijfeld het vaakst zijn overgegaan. Zo verlengde Aleix Espargaró zijn aan het einde van dit seizoen aflopende contract met Aprilia met nog eens twee jaar, terwijl jongere broer Pol in het nieuws kwam als de potentiële nieuwe teamgenoot van Marc Marquez binnen het Repsol Honda Team. Een getekend contract is er volgens partijen nog niet, maar nadat KTM bevestigde dat de Spanjaard hun te kennen heeft gegeven dat Espargaró zijn aflopende contract niet zal verlengen en Repsol Honda teambaas Alberto Puig om de hete brei heen draaide en de komst van Pol Espargaró nog bevestigde nog ontkende kunnen we er genoeglijk vanuit gaan dat hier het nodige aan de hand is en het nog slechts een kwestie van tijd is alvorens het nieuws officieel bevestigd zal gaan worden.

Met deze overstap ontstond er op verschillende plaatsen ineens paniek, namelijk bij KTM, Ducati, het LCR Honda Team maar ook bij de familie Marquez en de zogenaamde Emilio Alzamora clan (manager van de broers Marquez).

KTM
Ten eerste bij KTM die met deze beslissing hun huidige MotoGP boegbeeld ziet vertrekken en met Brad Binder, Miguel Oliveira en Iker Lecuona voor komend seizoen uitsluitend nog over de diensten van een drietal jonge en relatief onervaren coureurs kan beschikken. Meteen dook de naam Andrea Dovizioso hier op, maar de Italiaan lijkt toch overstag te gaan en zijn huidige werkgever Ducati ook na dit seizoen trouw te blijven. Een andere naam die vervolgens opdook was Danilo Petrucci, de Italiaan die onlangs van Ducati te horen kreeg dat er voor hem na dit seizoen geen plaats meer zal zijn binnen het MotoGP project van Ducati. De Italiaan lijkt echter ook in beeld bij Aprilia als vervanger van de nog steeds geschorste Andrea Iannone. Ook de naam Dani Pedrosa viel regelmatig, maar de kleine Spanjaard heeft KTM nogmaals laten weten het te willen houden bij MotoGP testwerk en geen trek heeft in MotoGP wildcards, laat staan een volledige terugkeer als actief MotoGP coureur. Wordt vervolgd….

Ducati
Voor Dovizioso kwam het vertrek van Pol Espargaró bij KTM bijna als een geschenk uit de hemel. De inmiddels 34-jarige Italiaan had immers zijn contractbesprekingen met Ducati afgebroken, dit vanwege het feit dat men het niet eens kon worden over de duur van een nieuw MotoGP contract en de daarbij behorende financiële vergoeding. Het feit dat er ineens een plek vrijkwam bij KTM – de fabrikant waar Dovi de afgelopen tijd al veelvuldig in verband werd gebracht – maakte zijn onderhandelingspositie ineens een klap sterker. Dit leek Ducati ook in te zien en inmiddels is bekend dat Ducati Dovizioso een vernieuwd aanbod heeft gedaan waarin niet meer gesproken wordt over een één- maar een tweejarig contract. Hoewel er nog niets bekend is gemaakt lijkt Dovi hiermee toch te kiezen voor een langer verblijf bij Ducati i.p.v. een lucratief Oostenrijks aanbod met back-up van Red Bull.

Marquez familie
Ook bij de familie Marquez lijkt het spelletje van Alberto Puig als een flinke verrassing te zijn aangekomen. De sluwe zakenman zet met het aantrekken van Pol Espargaró namelijk de voor dit seizoen aangetrokken Alex Marquez alweer op een zijspoor, dit nog zonder dat de regerend Moto2 coureur nog één wedstrijd heeft gereden in de Repsol Honda kleuren. Met name het feit dat Puig deze beslissing zonder overleg met en nadat hij onlangs Marc Marquez over wist te halen met een zeer lucratief vierjarig nieuw Honda contract, schijnt met name bij het management van de gebroeders Marquez flink in het verkeerde keelgat te zijn geschoten – en er zat in Spanje nogal een klein beetje oud zeer vanwege het feit dat Puig nog niet zolang geleden zijn ‘persoonlijke’ gram haalde en eenzelfde streek flikte met Dani Pedrosa. Een botsing tussen de machtige Puig en de machtige Alzamora clan kan zomaar eens verstrekkende gevolgen hebben voor de relatie Marquez – Honda. Diverse Spaanse bronnen wisten ons de afgelopen dagen al te melden dat als Marc Marquez dit allemaal geweten had dan was er onlangs geen nieuw vierjarig contract getekend. Andere Spaanse bronnen weten ons zelfs te melden dat het nog maar de vraag is of Marquez het nieuwe vierjarige Honda contract al getekend heeft. Het laatste lijkt ons echter zeer onwaarschijnlijk gezien hetgeen Honda vorig jaar is overkomen met het vertrek van Lorenzo (een flinke afkoopsom mee en enkele maanden later aan de slag gaan als Yamaha MotoGP testcoureur). Hoe dan ook, hier zal intern het laatste woord nog niet over gesproken zijn, dit ondanks dat Honda deed overkomen dat men Alex Marquez voor komend seizoen onder wil brengen bij het LCR Honda Team en hem binnen dit team in alle luwte wil laten wennen aan het grote werk.

LCR Honda Team
Met name dit laatste zorgde ook voor de nodige onrust binnen het LCR Honda Team. Immers als Alex Marquez in 2021 door Honda ondergebracht gaat worden bij het team dan zal er voor Takaaki Nakagami of voor Cal Crutchlow komend seizoen geen plaats meer zijn. Wie van de twee het veld zal moeten ruimen is nog niet bekend, Cal Crutchlow is volgens teambaas Lucio Cecchinello in een vergevorderd stadium met HRC voor het verlengen van zijn na dit seizoen aflopende contract. Nakagami daarentegen is voor Honda ook een belangrijke speler dit vanwege het feit dat men graag in Japanner actief ziet in de koningsklasse. Daarnaast is Nakagami een belangrijke coureur voor Idemitsu, de Japanse olieproducent die nauw verbonden is aan Honda en de start van Nakagami binnen LCR Honda grotendeels financiert. De laatste geruchten zijn echter wel dat Honda misschien andere plannen heeft met Nakagami en hem vanaf komend seizoen samen met Idemitsu wil onderbrengen bij het nieuwe Honda World Superbike project, het project in het op productiemachines gebaseerde wereldkampioenschap waar de Japanners heel veel aan gelegen is om goed te presteren. Saillant detail…………het bedrijf van Alberto Puig is verantwoordelijk voor het runnen van het nieuwe Honda WorldSBK project. Zal de Spanjaard hier ook al zijn macht doen laten gelden?

Valentino Rossi
Positief nieuws kwam er deze week vanuit het VR46 kamp van Valentino Rossi. Nadat de negenvoudig wereldkampioen lang na had gedacht over het wel of niet voortzetten van zijn actieve MotoGP carrière besloot hij en zijn management deze week de persoonlijke gesprekken te openen met Petronas Yamaha SRT. Ondanks dat er positieve signalen kwamen van zowel Rossi zelf als ook van teambaas Razlan Razali en Rossi persoonlijke vriend en jarenlange rechterhand Alesio ‘Uccio’ Salucci zelfs al op de Italiaanse tv verkondigde dat we Rossi komend seizoen ook aan de start zullen zien staan als coureur in het MotoGP wereldkampioenschap blijken er de afgelopen dagen toch de nodige scheurtjes te zijn ontstaan in de onderhandelingen.

Lees ook: Alesio ‘Uccio’ Salucci: ‘Valentino gaat door in 2021’

Het feit dat Petronas Yamaha SRT hoe dan ook vasthoudt aan de afspraak dat Rossi slechts twee van zijn huidige crewleden mee mag nemen en Razali niet zijn hele Petronas Yamaha SRT-teamstructuur voor slechts één seizoen op de kop wil zetten lijkt nu een moeilijk te nemen drempel en struikelblok voor de negenvoudig wereldkampioen. Aan Rossi’s kant zeker begrijpelijk – met nagenoeg de gehele huidige crew werkt Rossi al 20 jaar samen – maar vanuit het oogpunt van Petronas Yamaha SRT ook meer dan begrijpelijk.

Rossi heeft inmiddels dan ook aangegeven hoe dan ook zijn volledige crew mee te willen nemen en Yamaha gevraagd om hierin te bemiddelen, iets dat de komende dagen ook zal gebeuren. Yamaha heeft echter wel al aangegeven dat zijn geen partij zijn in deze patstelling en hierin slechts te kunnen bemiddelen.

Mocht Rossi alsnog bereid zijn om na dit seizoen afscheid te willen nemen van een groot deel van zijn huidige crew – de kans dat Razali van zijn standpunt af zal wijken lijkt nihil – en partijen er onderling uitkomen dan is één ding inmiddels wel al duidelijk en beklonken; er zal in dat geval een contract getekend worden voor slechts één seizoen. Met andere woorden, zien we ‘the Doctor’ in 2021 aan de start verschijnen dan wordt dit meteen zijn afscheidstour langs de circuits waar hij in het verleden zoveel successen heeft weten te behalen, een hele grote schare trouwe fans heeft opgebouwd en het publiek menig keer op de banken wist te krijgen.

Tot slot, het wordt tijd om weer te gaan racen………wij op de Racesport.nl redactie kunnen in ieder geval niet wachten totdat de MotoGP machines weer gestart worden en we jullie weer mogen verblijden met talloze trainings-, kwalificatie, wedstrijdverslagen en de meest spectaculaire actiefoto’s vanaf de verschillende circuits in Europa.



Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App