MotoGP: Bimota terug in de motorsport

136

Het Italiaanse Bimota is van plan zich weer op het wereldtoneel te laten zien door rijwielgedeeltes te gaan ontwikkelen voor de nieuwe Moto2 600cc klasse die vanaf 2010 de 250cc klasse zal gaan vervangen.

Bimota bouwt sinds 1973 redelijk exclusieve en soms wat exotische rijwielgedeeltes die dan voorzien zijn van een motorblok van andere fabrikanten zoals Yamaha en Suzuki. Het door BIanchi, MOrri en TAmburini opgerichte merk richtte zich na een tijdje ook op de racerij waarmee men in de beginjaren van het WK Superbike nog enkele races wist te winnen.







Na jaren niet actief te zijn geweest keerde het merk met rijder Anthony Gobert in 2000 weer terug in het WK Superbike met de SB8R, welke door een tweecilinder Suzuki TL1000 motorblok werd aangedreven. Gobert verbaasde vriend en vijand door op een zeer nat Phillip Island, de tweede race werd zelfs afgelast, met de SB8R de race te winnen. Het team was door financiële problemen genoodzaakt om al snel de stekker uit het project te trekken en sindsdien is er op racegebied niets meer vernomen van Bimota.

Maar nu zijn er dus plannen om rijwielgedeeltes voor de nieuwe 600cc viertakt Moto2 klasse te gaan ontwikkelen. Hiermee keert Bimota in feite terug naar waar ze begonnen, namelijk de bouw van componenten voor de GP machines.

"Dit is een belangrijke stap voor Bimota en hiermee keren we terug naar de essentie van Bimota, daar waar we mee begonnen," vertelde Bimota medewerker Anacleto Bernabei.