Het onderscheidende karakter en de variërende secties van het circuit in Indianapolis is voor bandenleverancier Bridgestone een unieke uitdaging. Het beroemde Amerikaanse circuit bestaat namelijk uit tien linkerbochten en slechts zes rechterbochten.
Daarom zal Bridgestone aankomend weekend tijdens de Red Bull Indianapolis Grand Prix medium en harde voorbanden beschikbaar stellen, terwijl er harde en een extra harde (asymmetrische) achterbanden geleverd zullen worden.
Indianapolis wordt gezien als een circuit waarbij duurzaamheid de grootste uitdaging is, terwijl de remstabiliteit ook heel belangrijk is door het aantal bochten die in de eerste en tweede versnelling genomen moeten worden."
Tohru Ubukata, Bridgestone’s Motorcycle Tyre Development Manager legt uit:
"Indianapolis is eigenlijk een circuit waarin drie circuits samenvallen; de eerste sectie is voor de MotoGP machines, de baan heeft een binnengedeelte voor de Formule 1 en het heeft de traditionele ovale vorm. Mede hierdoor zijn er tijdens een en dezelfde ronde diverse verschillende oppervlaktes en krijgen onze banden te maken met deze verschillende omstandigheden.
"Het binnengedeelte biedt een aantal langzame bochten, die gevolgd worden door een snelle acceleratie en het circuit vraagt ook erg veel van de voorbanden doordat er een aantal punten zijn waar heel hard geremd moet worden. We hebben voor de asymmetrische achterbanden gekozen voor deze race omdat het circuit veel meer van de linkerkant van de banden vraagt dan van de rechterkant – er zijn meer linkerbochten en over het algemeen zijn de snelste bochten ook linkerbochten."
Bridgestone’s Motorsport Department Manager Hiroshi Yamada vertelde verder:
"Bridgestone heeft een geweldige ervaring op het circuit van Indianapolis omdat we ook betrokken zijn bij de IndyCar Series en het Formule 1 wereldkampioenschap en Valentino Rossi heeft vorig seizoen op onze banden de eerste MotoGP race op deze baan gewonnen, dus we hebben goede herinneringen hier."