MotoGP: Burgess teleurgesteld over terugkeer naar 1000cc

81

Voormalig 500cc rijder Daryl Beattie kreeg recentelijk de kans om Valentino RossiÕs chefmonteur Jeremy Burgess in diens huiselijke omgeving te interviewen en de Australi‘r deed enkele opmerkelijke uitspraken.

De Australische televisiecommentator Daryl Beattie, tussen 1992 en 1997 als fabriekscoureur actief in de 500cc klasse, kreeg recentelijk de kans om voor het Australische Network 10 de in hoog aanzien staande chefmonteur Jeremy Burgess in de omgeving van diens huis in Adelaide te interviewen.<br> </br> <br> </br> Beattie begon met te vragen wanneer Burgess denkt dat het Ducati Marlboro team niet meer achter de feiten aan zal lopen.<br> </br> <blockquote>ÒWe zullen een achterstand hebben tot we de anderen ingehaald hebben,Ó antwoordde Burgess. ÓEr zijn bepaalde dingen die we dit seizoen kunnen doen om de motor te verbeteren maar er zijn ook dingen die we kunnen doen om het ontwikkelingsproces voor de motor van volgend jaar te versnellen. Er op een gegeven moment een beslissing moeten worden genomen welke kant het team op moet.Ó<br> </br> </blockquote>Vervolgens vroeg Beattie of Burgess zich, nu hij het reilen en zeilen van het Ducati team kende, wel eens afvroeg hoe Casey in hemelsnaam met deze machine races wist te winnen.<br> </br> <blockquote>ÒKijk, Casey is een geweldige rijder en heeft het fantastisch gedaan op die motor, er waren echter te veel DNFÕs. Ducati heeft zich op dat vlak te kort gedaan door alleen de successen te analyseren, ze hebben nooit de mislukkingen geanalyseerd. Ze behandelden de DNFÕs van Casey meer als iets dat aan Casey lag, het was wat hun betrof meer een kwestie van pech hebben dan dat er iets niet goed was aan de motor. Misschien moest Casey wel te veel op de limiet rijden om te kunnen winnen. De marge die Casey had was veel kleiner dan die we willen hebben op de motor waar Valentino nu mee rijd. We hebben in ieder geval de elektronica al veel weten te verbeteren en dat is doorgespeeld naar de satelliet teams en die bevestigen dat het beter is.Ó</blockquote>







Hierna richtte Beattie zich op de toekomst, over hoe het racen er in 2011 uit gaat zien. Burgess verwacht weinig verandering en onthulde het jammer te vinden dat het technisch reglement weer veranderd. <br> </br> <blockquote>ÒEr zal volgend jaar niet veel verandering zijn, we zullen dezelfde top drie, vier of vijf rijders voorin zien. Het is verder jammer dat we terug gaan naar 1000cc. Suzuki en de anderen willen stabiliteit in het reglement zodat de competitie op den duur gelijkwaardiger kan worden. Er gaan geruchten dat Suzuki niet begonnen is aan een 1000cc MotoGP motor en zich aan het einde van het 2011 seizoen als fabrieksteam zal terugtrekken. Ik weet van gesprekken met Yamaha vorig jaar dat ze een V4 wilden bouwen maar als het reglement blijft veranderen dan hebben ze er de mankracht niet voor om dat te doen.Ó<br> </br> </blockquote>Tot slot vroeg voor voormalig 500cc racer naar Burgess mening over de Claiming Rule Teams die volgend seizoen hun intrede zullen doen waarbij Beattie vroeg of hij dacht dat deze teams competitief konden zijn.<br> </br> <blockquote>ÒNee, totaal niet. Het is een onbezonnen plan om zo proberen het startveld groter te maken. Ik begrijp niet dat iemand zoveel geld zou willen betalen om 16e te worden.Ó  <br> </br> </blockquote> <iframe src="http://www.facebook.com/plugins/like.php?app_id=108821625872273&amp;href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FMotoGP%2FMotoGP%2Fburgess-teleurgesteld-over-terugkeer-naar-1000cc%2Ftabid%2F63%2FiNews_ID%2F26427%2FDefault.aspx&amp;send=true&amp;layout=standard&amp;width=450&amp;show_faces=true&amp;action=like&amp;colorscheme=light&amp;font&amp;height=80" frameborder="0" scrolling="no" style="border: currentcolor; width: 450px; height: 80px; overflow: hidden;" allowtransparency="true"></iframe>