MotoGP: Column: Weeinks waarheid

118

Journalist en motorsportcommentator Frank Weeink zal speciaal voor Racesport.nl na afloop van de Grand Prix weekenden zijn licht laten schijnen over de gebeurtenissen van het weekend. In onderstaande column de bwin Grand Prix Ceske republiky.

Een paar dagen nadat in Brno nog weer eens betwijfeld werd of Jack Miller de stap van de Moto3 naar de MotoGP wel zou moeten maken, kwam in Nederland het nieuws dat megatalent Max Verstappen volgend jaar op zijn zeventiende debuteert in de Formule 1. Verstappen reed vorig jaar nog kartraces. De Limburger wint momenteel op grootse wijze als rookie wedstrijden in de Formule 3, en gaat niet eerst van 280 pk in die Formule 3 vervolgens wennen aan 550 pk in de GP2, maar gaat meteen vol gas door de Formule 1, naar 700 pk in een bolide van zo'n 600 kilo.&nbsp;<br /> <br /> <strong>REGELS EN UITZONDERINGEN</strong><br /> Helemaal in het diepe wordt 'de zoon van' niet gegooid, want Formule 1-teams beschikken over simulatoren waarin je wagenziek kunt worden, zo 'echt' voelen ze aan. Kilometers 'maken' in een simulator wordt alom gezien als een nuttig deel van je opleiding als Formule 1-coureur. Bovendien vertelde Kevin Magnussen, die dit jaar als 21-jarige zijn Formule 1-debuut maakte bij McLaren, dat de Formule 1-auto's van tegenwoordig zo goed uitgebalanceerd zijn, dat sturen in een GP2-auto bijna harder werken is. Om te starten in de Formule 1 moet je beschikken over een Superlicentie. Die krijg je als je op een testdag minimaal 300 testkilometers hebt gemaakt en &ndash; bijvoorbeeld &ndash; ervaring hebt opgedaan in de Formule 3. Goede simulatoren zijn er &ndash; nog &ndash; niet in de motorsport en een Superlicentie kennen we evenmin. Zouden we met dat laatste veel opschieten? Misschien. Maar wie zouden de criteria opstellen? En hoe snel zouden er dan weer uitzonderingen voor regels worden verzonnen? Afgelopen zondag kwam bijvoorbeeld de zotte uitzondering die Fabio Quartararo volgend jaar op zijn vijftiende toegang gaat geven tot de Moto3-GP's. Omdat hij vorig jaar al Spaans Open-kampioen was (en omdat zijn manager toevallig Emilio Alzamora heet?).&nbsp;<br /> <br /> <strong>CRITERIA</strong><br /> Vergelijkingen tussen sporten gaan vaak mank, maar het gaat mij om het aloude principe van 'wat goed is, komt snel'. Maar: waarheen, waarvoor? In het verleden maakten Garry McCoy en Pierfrancesco Chili de switch van de 125 naar de 500 cc &ndash; Chili zelfs als Europees 125 cc-kampioen zonder noemenswaardige GP-ervaring. En hoewel beiden nooit in de top 3 van het WK finishten, werden ze gerespecteerd en kenden ze bovendien een zeer lange carri&egrave;re in klassen buiten de Grands Prix. Het bewijs dat het &ndash; met vallen en opstaan &ndash; kan, al was het in andere, niet per se makkelijker tijden. De vraag blijft hoe je criteria vaststelt die bepalen dat een coureur rijp is voor de MotoGP. Moet hij een minimaal aantal GP's hebben gereden? Podiums hebben behaald in het WK Supersport of WK Superbike? Moet hij met goed gevolg een MotoGP-machine hebben getest? Moet hij een minimum leeftijd hebben? Freddie Spencer was 18 toen hij in Zolder in 1980 zijn GP-debuut maakte en dat meteen op een 500 cc-Yamaha deed. Randy Mamola (met pakweg een handvol 250 cc-GP's in zijn bagage) en John Hopkins (zonder GP- of WSB-ervaring) reden hun eerste 500 cc-Grand Prix op hun negentiende. McCoy was bijna 26 toen hij zijn Aprilia 125 verruilde voor een Honda 500-V2. Regels bepalen voor een dergelijke overstap is een precaire aangelegenheid en dat terwijl er al zoveel gereguleerd wordt. Bovendien vraag ik mij af of teams en fabrieken er veel in zien. Fabrieken vangen niet graag bot, iets wat bijvoorbeeld Yamaha eind 2002 overkwam toen het dacht een deal te hebben met Nicky Hayden. De 21-jarige Amerikaanse Superbike-kampioen koos toch voor Honda. En als een dergelijke Superlicentie er zou komen: een voorcontractje voor over twee jaar is snel gemaakt.&nbsp;







<strong>'THANKS, BUT NO THANKS'</strong><br /> Motocrosser Jeffrey Herlings wordt in september 20 en rijdt ook in 2015 nog een jaar in de lichtste klasse. KTM (dat troef Herlings niet graag kwijt wil uit de MX2) en Herlings vinden dat de coureur ook met een overstap in 2016 nog jaren genoeg voor de boeg heeft in de meer prestigieuze MXGP. Bovendien vertrouwt Herlings er, vast terecht, op dat zijn tijd in de zwaarste klasse sowieso wel komt. Natuurlijk kan een getalenteerd Moto3-coureur de stap naar de MotoGP maken en natuurlijk is het verdraaid verleidelijk als een team of fabriek bij een je aanklopt met een fraai aanbod. Maar wat zou ik het stoer vinden als hij dan zegt 'thanks, but no thanks'. Dat vraagt om zowel zelfvertrouwen als zelfbeheersing. Als ze je willen hebben, weten ze je een jaar later ook wel te vinden. Als hij had gewild, was er in 2012 vast een plek geweest in de MotoGP voor Marc Marquez. Hij &nbsp;reed nog een extra seizoen Moto2 en werd er niet slechter van. Maar misschien denkt Jack Miller uiteindelijk wel net als Valentino Rossi toen die &ndash; met veel meer ervaring &ndash; inging op de aanbieding van Yamaha in 2004: 'What if I hadn't tried it?'&nbsp;<br /> In de Formule 1 kun je ook een Superlicentie krijgen als Le Mans-winnaar. Aha… Miller won dit jaar de wedstrijd in Le Mans. Maar misschien is dat toch iets anders.&nbsp;<br /> <br /> <br /> Weeinks waarheid hoeft niet de jouwe te zijn. U kunt reageren op deze column via de Racesport.nl Facebook pagina: <a href="https://www.facebook.com/Racesport.nl/photos/a.174729125902900.31624.131428220232991/754910591218081/?type=1&amp;theater" target="_blank">bwin Grand Prix Ceske republiky</a><br /> <br /> Frank Weeink @frankweeink<br /> Frank Weeink werkt als motorsportcommentator voor Sport1, Motors TV en RTL7 en als journalist onder meer voor MotoPlus, Noppennieuws en Classic Racer <p><br /> </p> <p><br /> </p> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>