MotoGP coureurs unaniem tegen voorstel om minimale bandenspanning te reguleren

4848
MotoGP Argentinië 2022 | © Michelin Motorsport

MotoGP coureurs zijn niet blij met het voorstel om vanaf de vierde Grand Prix van 2023 een nieuwe regel in te voeren waarmee minimale bandenspanning verplicht wordt. Tijdens de officiële MotoGP test in Sepang werd er uitvoerig over gesproken.

Tijdens een doorsnee MotoGP weekend zijn de banden regelmatig het meest besproken onderwerp. De banden zijn immers het enige contactpunt tussen de motorfiets en het asfalt en een bepaalde keuze kan het verschil maken tussen winnen of buiten de top tien eindigen, vooral in de huidige MotoGP klasse waarin de verschillen ontzettend klein zijn.







In tegenstelling tot vrijwel alle andere kampioenschappen (Moto2, Moto3, WorldSBK, WorldSSP, WorldSSP 300, BSB, etc.) wordt in de MotoGP klasse de bandenspanning niet gereguleerd. Michelin, sinds 2016 de officiële en exclusieve bandenleverancier in de MotoGP klasse, geeft wel een minimale bandenspanning aan (1,88 bar voor de voorband en 1,7 bar voor de achterband) maar er staan geen straffen op als een coureur rondrijdt met een lagere spanning.

Dat leidde afgelopen mei tot een flinke discussie toen Engelse journalist Mat Oxley een lijst in handen had gekregen met daarop de bandenspanning van alle coureurs in iedere ronde van de race op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto. Daaruit bleek dat onder andere racewinnaar Pecco Bagnaia vrijwel de hele race met banden reed die onder de minimale spanning zaten. Daarmee had hij dus een voordeel ten opzichte van de coureurs en teams die zich wel aan de gestelde limieten hielden. In andere klassen en kampioenschappen zou het diskwalificatie betekenen maar in de MotoGP is er momenteel een gentlemen’s agreement van kracht waardoor er geen straffen op staan.

De minimale bandenspanning stelt Michelin natuurlijk niet zomaar, een te lage bandenspanning kan risico’s opleveren voor niet alleen de desbetreffende coureur zelf maar ook alle andere coureurs op de baan. Vandaar dat de teams, Dorna en Michelin bij elkaar zijn gaan zitten om dit probleem op te lossen.

Het eerste probleem was dat teams nog allemaal verschillende sensoren gebruikten om de bandenspanning te meten (TPMS, Tyre Pressure Monitoring System) maar die is inmiddels al getackeld. Vanaf 2023 is het voor alle teams verplicht om het TPMS van de Franse firma LDL te gebruiken, waardoor de data in ieder geval allemaal met dezelfde sensoren wordt verzameld.

Het tweede probleem is echter veel groter en dat is mede dankzij de opkomst van de aerodynamische ontwikkelingen in de MotoGP klasse. De grote vleugels, sidepods en diffusers zorgen ervoor dat er veel neerwaartse druk (downforce) wordt gegenereerd en daardoor ook veel meer belasting op de voorbanden terechtkomt. Voeg daaraan toe dat de verschillen in de MotoGP klasse de laatste jaren veel kleiner zijn geworden en de coureurs veel dichterbij elkaar rijden, waardoor de hitte die afkomstig is van de motoren voor nog verder oplopende bandenspanning zorgt. Het kwam dan ook vaak voor dat coureurs na afloop van de race klaagden over de hoge bandenspanning in de voorband waardoor ze veel grip aan de voorkant verloren.

Michelin heeft al een aantal seizoenen aangegeven dat men bezig is met het ontwikkelen van een nieuwe voorband die om kan gaan met de extra eisen die worden gesteld dankzij de aerodynamica. Echter wordt deze band iedere keer uitgesteld en zal deze er sowieso niet voor 2024 komen. Dit betekent dat er gauw een oplossing moet worden gevonden voor dit probleem om ook de races spannend te houden, want als een coureur een andere coureur niet kan volgen zal het lastig worden om gevechten op de baan te zien.

In Sepang werd een voorstel gedaan om vanaf de vierde Grand Prix van 2023 (Spanje, op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto) een nieuw reglement in te voeren. De limiet van 1,88 bar in de voorband is dan leidend: als een coureur in de vrije training of kwalificatie een rondetijd rijdt met te lage bandenspanning wordt deze rondetijd ongeldig verklaard, als de voorband tijdens de race in meer dan de helft van de ronden onder de spanning zit wordt de desbetreffende coureur gediskwalificeerd. Een strenge regel die door alle coureurs werd afgekeurd.

Het is voor de teams namelijk ook gokken met de bandenspanning van de voorband voor een race. Verwacht je dat de rijder aan de leiding rijdt en niemand voor zich heeft, dan zorg je voor meer bandenspanning dan wanneer je verwacht dat de rijder in een groep komt te rijden. Klopt de verwachting niet, dan rijdt de coureur met óf teveel óf te weinig bandenspanning rond en kan een crash of diskwalificatie het gevolg zijn.

Kortom, het is niet simpel op te lossen en de verwachting is dan ook niet dat deze regel vanaf Jerez ingevoerd gaat worden. Met de komst van de aerodynamica hebben de fabrikanten zichzelf eigenlijk in de voet geschoten, want in een kampioenschap met maar één bandenleverancier is het natuurlijk zaak dat je de machine dusdanig ontwikkelt dat deze zo goed mogelijk met de banden om kan gaan.

Dat we er de komende weken nog veel over gaan horen moge duidelijk zijn, tijdens de test kwam het vaak voor dat coureurs achter een ander gingen rijden om zo informatie te verzamelen. Naast de doorlopende discussie over de sprint races zullen ook de banden wederom een hot item zijn.

Handige links Sepang MotoGP Official Test 2023

Tijdschema en volledige uitslagen

  • 93 Marc Marquez
  • 89 Jorge Martin
  • 72 Marco Bezzecchi
  • 73 Alex Marquez
  • 49 Fabio Di Giannantonio
  • 44 Pol Espargaro
  • 42 Alex Rins
  • 43 Jack Miller
  • 41 Aleix Espargaro
  • 37 Augusto Fernandez
  • 33 Brad Binder
  • 36 Joan Mir
  • 30 Takaaki Nakagami
  • 23 Enea Bastianini
  • 25 Raul Fernandez
  • 21 Franco Morbidelli
  • 20 Fabio Quartararo
  • 06 Stefan Bradl
  • 10 Luca Marini
  • 12 Maverick Vinales
  • 01 Francesco Bagnaia
  • 05 Johann Zarco
  • 93 Marc Marquez
  • 41 Aleix Espargaro
  • 73 Alex Marquez
  • 23 Enea Bastianini
  • 35 Cal Crutchlow, 43 Jack Miller
  • 36 Joan Mir
  • 01 Francesco Bagnaia
  • 20 Fabio Quartararo
  • 01 Francesco Bagnaia
  • 21 Franco Morbidelli
  • 12 Maverick Vinales
  • 23 Enea Bastianini
  • 23 Ducati GP23
  • 33 Brad Binder
  • 30 Takaaki Nakagami
  • 43 Jack Miller
  • 42 Alex Rins
  • 41 Aleix Espargaro
  • 37 Augusto Fernandez
  • 36 Joan Mir
  • 73 Alex Marquez
  • 49 Fabio Di Giannantonio
  • 44 Pol Espargaro
  • 93 Marc Marquez
  • 72 Marco Bezzecchi
  • 93- Marc Marquez
  • 93- Marc Marquez
  • 93- Marc Marquez
  • 93- Marc Marquez
  • 93- Marc Marquez
  • 89 - Jorge Martin
  • 88 - Miguel Oliveira
  • 89 - Jorge Martin
  • 73 - Alex Marquez
  • 48 - Fabio Di Giannantonio
  • 72 - Marco Bezzecchi
  • 72 - Marco Bezzecchi
  • 43 - Jack Miller
  • 44 - Pol Espargaró
  • 42 - Alex Rins
  • 41 - Aleix Espargaró
  • 42 - Alex Rins
  • 36 - Joan Mir
  • 33 - Brad Binder
  • 25 - Raul Fernandez
  • 30 - Takaaki Nakgami
  • 23 - Enea Bastianini
  • 23 - Enea Bastianini
  • 21 - Franco Morbidelli
  • 12 - Maverick Viñales
  • 21 - Franco Morbidelli
  • 21 - Franco Morbidelli
  • 01 - Francesco Bagnaia
  • 05 - Johann Zarco
  • 05 - Johann Zarco
  • 12 - Maverick Viñales
  • 01 - Francesco Bagnaia
  • Sepang International Circuit