MotoGP: De top drie over hun MotoGP race in Argentini‘

67

#ArgentinaGP -Veranderende weersomstandigheden, crashes, een losgelaten loopvlak van de achterband van Scott Redding en een veelvuldig gewijzigd programma zorgden voor chaotisch verlopen MotoGP weekend in Argentini‘. Uiteindelijk werd er geracet en onderstaand volgt een vertaling van wat onder andere de top drie na de race te melden had.

Het was een chaotisch MotoGP weekend in Argentini&euml;. Op vrijdag, tijdens de eerste trainingen, was de baan nog dermate smerig dat er nauwelijks fatsoenlijk te rijden viel.&nbsp;<br /> <br /> Op de zaterdag liet het loopvlak van een achterband van Scott Redding los waarna een flinke discussie ontstond met Michelin omtrent de veiligheid. Michelin stelde voor de tot dan toe beschikbare banden in te nemen en te vervangen door een harder veiliger exemplaar. De MotoGP klasse kreeg om aan de band te wennen een half uur extra training op zondagmorgen.<br /> <br /> Helaas was het op zondagmorgen nat waardoor dat scenario weer de kast in moest. De warm-up training werd met 10 minuten verlengd en werd volledig gereden op regenbanden. Voor de race werden diverse scenario&rsquo;s opgesteld waarbij uiteindelijk het volledig droge scenario uitgevoerd werd.<br /> <br /> Dat scenario hield in dat de rijders gebruik moesten maken van de banden die zij tijdens de trainingen ter beschikking hadden met dien verstande dat de race werd ingekort tot 20 ronden en de rijders halverwege, om de veiligheid te garanderen, verplicht werden om van motor te wisselen.<br /> <br /> Ondanks al dit gerommel kende de race de terechte winnaar. Marc Marquez was het hele weekend de snelste en sterkste en won de race zonder al te grote problemen.<br /> <br /> Marquez startte heel behoorlijk en sloot aan op de derde plaats. In de tweede ronde passeerde de Spanjaard Rossi en Dovizioso en nam de leiding over. In het eerste deel van de race volgde een pittig gevecht met Rossi maar na de motorwissel liep Marquez weg en reed de zege ogenschijnlijk moeiteloos naar huis.<br /> <br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;">&ldquo;Ik ben erg blij met deze overwinning want we hebben er hard voor gewerkt in het voorseizoen. Zowel in Qatar als hier heeft Honda goed werk geleverd en voel ik de steun van fabriek en team. We zitten op dezelfde lijn en dat is het allerbelangrijkste ding. Het is een speciale overwinning, niet zozeer omdat het de eerste van het seizoen is maar juist omdat we als team de veranderende omstandigheden uitstekend hebben weten aan te pakken. We hadden in 2013 in Australi&euml; een vergelijkbare race en toen gingen we in de fout. Het was dus belangrijk dat hier te voorkomen. Ik wist dat het eerste deel van de race moeilijk zou worden omdat de baan nog her en der nat was. Daarnaast voelde de eerste motor, ook tijdens de trainingen, niet zo goed aan als de tweede motor. Ik wist dat het tweede deel van de race de sleutel zou zijn naar de overwinning en heb de eerste vijf ronden na de wissel alles gegeven. Ik opende daarin een gaatje naar mijn tegenstanders en daarna kon ik dat consolideren.&rdquo;</blockquote>







Valentino Rossi kwam als tweede over de finish. De Italiaan streed de hele race mee om de podiumposities maar leek in de laatste ronde buiten de boot te gaan vallen. De onbezonnen actie van Andrea Iannone op teamgenoot Andrea Dovizioso leverde Rossi echter onverwacht alsnog de tweede plaats op.<br /> <br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;">&ldquo;Ik keek uit naar het tweede deel van de race omdat ik in het eerste deel een prachtig gevecht had met Marc Marquez. Ik voelde me sterk maar met de tweede motor was het gevoel duidelijk minder. Ik had een flink probleem met de achterband en weinig gevoel tijdens het remmen. De omstandigheden waren lastig na de regen en alles bij elkaar had ik in het tweede deel het gevoel terug te zijn bij de vrijdag toen we ook veel problemen hadden met de motor. Ik ben daarom heel blij met de 20 punten zowel voor mezelf als voor het team en Yamaha. Het is mijn eerste podium van het seizoen en dat voelt goed. Na de wat te agressieve passeeractie van Iannone kon ik niet meer counteren en dacht ik wederom genoegen te moeten nemen met de vierde plaats. Vervolgens zag ik Iannone en Dovizoso onderuit gaan waardoor ik de tweede plaats in de schoot geworpen kreeg.&rdquo;</blockquote><br /> <br /> Hetzelfde gold uiteraard voor alle rijders achter Rossi die door de val van de beide Ducati rijders allemaal twee plaatsen cadeau kregen. Voor Dani Pedrosa betekende dat alsnog een podiumfinish en daar had de Spanjaard gedurende de race geenszins rekening meer mee gehouden.<br /> <br /> Pedrosa kwam direct na de start in de eerste bocht in het gedrang en moest de nodige plaatsen inleveren. Pedrosa knokte zich terug naar de zesde plaats maar door de crashes van eerst Vi&ntilde;ales en vervolgens de beide Andrea&rsquo;s mocht Pedrosa tot zijn eigen verbazing alsnog de gang naar het podium maken.<br /> <br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;">&ldquo;Ik had een goede start maar moest in de eerste bocht wijd door toedoen van een andere rijder. Als ik mijn lijn had gehouden waren we zeker weten beiden gecrasht. Ik vond mezelf toen terug in het middenveld. De lijnen die in de groep gereden werden waren behoorlijk maf en ik verloor daardoor ook veel tijd. De eerlijkheid gebied te zeggen dat ik ook geen geweldige racesnelheid had en dat was teleurstellend. Aan het einde was het misschien wel mijn gelukkigste dag ooit. Door het uitvallen van diverse rijders kwam ik alsnog op het podium terecht. We moeten vooruit blijven kijken en vooral hard blijven werken om de motor te verbeteren en sneller te worden.&rdquo;</blockquote><blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"><br /> </blockquote><br /> <p><br /> </p> <p><strong><em>Handige links&nbsp;Gran Premio Motul de la Rep&uacute;blica Argentina:</em></strong></p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <ul> <li><a href="http://bit.ly/1UVHfMf" target="_blank">Volledig tijdschema en uitslagen</a></li> <li><a href="http://bit.ly/1qkLSmm" target="_blank">Waar te volgen op TV</a></li> <li><a href="https://www.flickr.com/photos/97893391@N07/albums/72157664367957244" target="_blank">Fotoverslag</a></li> </ul> <p><br /> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> <!–nieuwsbrief link einde –></p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <div><br /> </div> <div><br /> </div>