MotoGP: Einde van een tijdperk voor Fausto Gresini

102

Na 18 jaar komt er zo goed als zeker een einde aan de samenwerking tussen Fausto Gresini en Honda, de Italiaanse teameigenaar stapt voor zijn MotoGP project namelijk over naar Aprilia en zal daarnaast in de Moto3 klasse KTM machines gaan inzetten.

Het gonst de laatste tijd van de geruchten omtrent de toekomst van het Go&amp;Fun Honda Gresini team van voormalig 125cc coureur Fausto Gresini. Leek er een maand geleden nog geen vuiltje aan de lucht, met Scott Redding had het Italiaanse MotoGP team immers iemand in huis die komend seizoen de Honda RC213V zou gaan bemannen, maar toen een paar weken bekend werd dat titelsponsor Go&amp;Fun na dit seizoen af ging haken bleken de financi&euml;le middelen ineens niet meer aanwezig om de peperdure Honda RC213V voor het seizoen 2015 te bekostigen.&nbsp; <p >&nbsp; </p> <p>Voor Redding een flinke tegenslag aangezien de Brit een jaar geleden bewust koos voor het team en de afspraken zwart op wit had staan dat hij na een jaar op een productie Honda in 2015 kon beschikken over de zo gewilde satelliet Honda. Voor Alvaro Bautista, de Spanjaard die dit seizoen actief is binnen het team op de satelliet Honda en wiens contract na dit seizoen afloopt zou dan geen plaats meer zijn.<br /> Echter de zaken lopen momenteel heel anders en het is inmiddels dan ook zo goed als zeker dat Gresini komend, na 18 jaar, niet meer in zee zal gaan met Honda maar in 2015 de overstap maakt naar Aprilia dat na een aantal jaren afwezigheid als officieel team zal terugkeren in de MotoGP klasse.&nbsp;</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p> Voor zowel Aprilia als ook voor Fausto Gresini lijkt de samenwerking als geroepen te komen. Zo was het in eerste instantie de bedoeling dat de Italiaanse motorenfabrikant de start zou kopen van het Paul Bird Motorsport Team. Hiervoor zou Aprilia ten eerste een flink aankoopbedrag moeten betalen en ten tweede zou men een compleet nieuw team vanaf niets op moeten bouwen aangezien het huidige Paul Bird Motorsport MotoGP team het komende seizoen de overstap zal maken naar het British Superbike kampioenschap. Daarentegen komt de aanbieding van Aprilia Fausto Gresini ook heel erg gelegen aangezien hij als officieel Aprilia fabrieksteam geen dure lease kosten hoeft te betalen voor de in te zetten motoren maar kan beschikken over materiaal van de fabriek.<br /> <br /> </p>







Hoewel de deal nog niet officieel bekend gemaakt is wijzen alle tekenen erop dat Gresini en Aprilia hun overeenkomst tijdens de eerstvolgende Grand Prix, &nbsp;welke op het circuit van Misano verreden zal worden, wereldkundig zullen maken. Saillant detail is ook nog eens dat het circuit van Misano op een steenworp afstand is gelegen van de thuisbasis van het Gresini team. <p >&nbsp; </p> <p>Wat coureurs betreft ontstaat er ook een vreemde situatie aangezien Redding ondanks zijn nog lopende contract in 2015 niet meer voor het team uit zal komen omdat de Brit inmiddels een bevestiging van Honda op zak heeft dat hij komend seizoen &eacute;&eacute;n van de coureurs zal zijn die de beschikking zal krijgen over een Honda RC213V machine. Bij welk team is nog niet duidelijk, hierover zal de komende weken meer duidelijkheid komen (LCR Honda, het Aspar Team of het Marc VDS Racing Team).&nbsp;</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Voor Baustista daarentegen liggen de kaarten heel anders. De Spanjaard was al enige tijd in gesprek met Aprilia om komend seizoen &eacute;&eacute;n van de twee machines te bemannen, vreemd genoeg zal dat dus nu zijn huidige team waar hij eerder te kennen had gekregen dat er voor hem geen plaats meer was. Naast Bautista zal huidig World Superbike coureur Marco Melandri de tweede coureur worden voor het team.<br /> <br /> </p> <p> </p> <p> <strong>Moto3 en Moto2&nbsp;</strong></p> <p> </p> <p>Naast de MotoGP klasse is het team van Fausto Gresini ook actief in de twee overige klasses van het MotoGP wereldkampioenschap. Wat betreft de toekomst plannen voor het Moto2 team zijn er nog geen details bekend, wat betreft de Moto2 klasse zal het team komend seizoen opnieuw met KTM in zee gaan.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p><strong>Honda&nbsp;</strong></p> <p> </p> <p>De samenwerking tussen Gresini en Honda begon in 1997 toen Alex Barros een NSR 500 V2 tot zijn beschikking kreeg, later volgden Marco Melandri, Sete Gibernau, Colin Edwards, Daijiro Kato, Toni Elias, Shinya Nakano, Alex de Angelis, Marco Simoncelli, Alvaro Bautista en Scott Redding. Met Gibernau en Melandri behaalde de Italiaanse teambaas de grootste successen door drie keer tweede te worden in de eindstand van het MotoGP wereldkampioenschap. Gresini was ook enige jaren actief in de 250cc klasse, met Kato werd Gresini in 2001 wereldkampioen waarna de Japanner de overstap naar de MotoGP klasse maakte om vervolgens in 2003 tragisch om het leven te komen. &nbsp;</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Tussen 2003 en 2009 was Gresini alleen actief in de MotoGP klasse maar toen de Moto2 klasse in 2010 zijn intrede deed was de Italiaan ook van de partij. In dat eerste jaar van deze nieuwe klasse wist Toni Elias wereldkampioen te worden.</p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> </p> <p> </p> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <p> <!–nieuwsbrief link einde –></p>