MotoGP: Eugene Laverty: ÔOp deze kans zat ik te wachtenÕ

26

Met een bak ervaring middels zes relatief succesvolle seizoenen in het World Supersport – en World Superbike kampioenschap keert Eugene Laverty in 2015 terug naar het Grand Prix paddock waar hij samen met Nicky Hayden het Drive M7 Aspar team zal vormen.

<p>In 2007 en 2008 was Eugene Laverty actief in de 250cc klasse, eerst voor LCR Honda, het seizoen daarna voor Blusens Aprilia. Het tweede seizoen maakte de Ier door tegenvallende resultaten niet af om vervolgens als invaller in het World Supersport kampioenschap aan de slag te gaan.</p> <br /> <p> Laverty maakte indruk en wist een contract te bemachtigen voor het 2009 seizoen. Dat jaar werd hij op de Parkalgar Honda tweede in de eindstand, iets wat ook in 2010 gebeurde voordat hij met 12 overwinningen op zak de overstap naar het World Superbike klasse maakte.&nbsp; Daar reed hij eerst op Yamaha, vervolgens twee seizoenen op Aprilia en het afgelopen seizoen op Suzuki. In totaal pakte Laverty 13 overwinningen in de World Superbike categorie.</p> <br /> <p> Het komende seizoen keert de Ier terug naar de Grand Prix, nu als MotoGP rijder voor het Drive M7 Aspar team waar hij de teamgenoot van Nicky Hayden zal zijn. Laverty vertelt in een interview met het team over deze stap.</p> <blockquote><strong>Als eerste, wat is het grootste verschil tussen het rijden met een Superbike en een MotoGP machine?</strong><br /> &ldquo;Voornamelijk de banden. Pirelli en Bridgestone zijn heel anders. Er zijn andere dingen, de Honda is smaller en lichter en je kan je er makkelijk op bewegen. Met je elleboog over de grond glijden is niet eist wat je bij Superbikes veel ziet gebeuren.&rdquo;<br /> <br /> <strong>Waarom tekende je voor het Drive M7 Aspar Team?</strong><br /> &ldquo;Het waren twee redenen. In de eerste plaats wilde ik alleen naar de MotoGP komen als ik zeker wist dat ik op een goede motor en bij een competitief team zat. Daarnaast was ik me er het afgelopen seizoen bewust van dat Honda een veel betere motor voor de Open klasse zou gaan maken voor 2015. Toen ik wist dat het team doorging met Honda werd het een prioriteit voor mij om bij hen te tekenen. Dit is een top team, iets wat ze de afgelopen jaren bewezen hebben, en de motor zal een stap voorwaarts zijn vergeleken met afgelopen jaar, ik hoefde er dus niet al te veel over na te denken. Ze gaven me de kans waar ik al lang op zit te wachten.&rdquo;<br /> <br /> <strong>Hoe gaat het met het aanpassen aan je nieuwe team?</strong><br /> &ldquo;De eerste test was fantastisch, ook al verloren we wat tijd door de regen. Ik reed met de oude Open Honda maar dat was ook niet zo belangrijk. Waar we naar op zoek waren was een goed gevoel van de motor te krijgen en om het team te leren kennen. Ik was heel erg welkom en dat zorgde ervoor dat ik me thuis voelde. Het was een succesvolle test voor ons.&rdquo;<br /> <br /> <strong>Was het wat je verwacht had?</strong><br /> &ldquo;Zeker. Ik spreek al sinds vorig jaar met het team. Het eerste contact was er toen het team nog met Aprilia reed. Ik had een tijdje contact met Jorge (Martinez) en Gino (Borsoi). Het is een zeer professioneel team dat me totaal niet onder druk zette en waar ik me vanaf het begin comfortabel bij voelde. Het elektronica pakket is redelijk simpel vergeleken met de Superbikes. Het is een systeem dat het aantal aanpassingen beperkt en we moeten uit zien te vogelen hoe we er het beste uit kunnen halen. Verder is de Honda fantastisch.&rdquo;</blockquote>







<blockquote><strong>En je teamgenoot, in hoeverre kan hij je helpen?</strong><br /> &ldquo;Ik ken Nicky nog van de tijd dat ik in de 250cc reed. Hij was altijd aardig en vriendelijk. Hij is een gefocust individu die hard werkt maar tegelijk is hij charmant en oprecht. We komen allebei uit een familie van racers en we zijn opgegroeid in een competitieve omgeving, wat dat betreft lijken we op elkaar. De beste manier om me te helpen is het delen van data. Nicky is al geruime tijd een MotoGP rijder dus ik zal veel van hem kunnen leren.&rdquo;<br /> <br /> <strong>Wat was je eerste indruk van de Honda?</strong><br /> &ldquo;De eerste keer dat ik met de Honda reed kon ik merken dat het een echt prototype was. Ik vond de zitpositie fijn en de afmetingen en het gewicht zijn perfect voor mij, ik pas echt goed op de motor.&rdquo;<br /> <br /> <strong>Wat denk je dat de sterkste punten zijn?</strong><br /> &ldquo;Vanaf naast het circuit gezien kon ik zien dat de acceleratie vanuit bochten goed was. Toen ik er zelf mee reed voelde ik me goed maar het is nog te vroeg om over sterke punten te praten. Mijn eerste indruk is dat ik het fijn vind om snel op de bochten af te komen, de motor dan afremmen, de motor weer oppikken en snel uit de bocht komen. Je kan wel zeggen dat je de bochten met de Honda goed kunt aanvallen.&rdquo; &nbsp;<br /> <br /> <strong>Is het MotoGP paddock zoals je het herinnert uit 2007 en 2008?</strong><br /> &ldquo;Ik ben sinds mijn vertrek altijd in contact geweest met het MotoGP paddock en er zijn nog veel bekende gezichten. Het voelt alsof het gisteren was maar het is zeven jaar geleden sinds ik in de 250cc klasse reed. Het is fijn om terug te kunnen keren en dat dan in de beste klasse en met een top team, ik heb veel geluk gehad.&rdquo;<br /> <br /> <strong>Honda, Suzuki, Yamaha, Aprilia&hellip; je hebt met alles gereden, je moet je dus makkelijk aan kunnen passen.</strong><br /> &ldquo;Ja, ik denk dat dat een van mijn sterkste punten is. Ik heb in mijn carri&egrave;re met veel verschillende motoren gereden. Zo nu en dan hoor je rijders zeggen dat een bepaalde motor bij hen past maar bij mij pas ik me aan de motor aan. Het rijden met verschillende motoren heeft er voor gezorgd dat ik geen gewoontes heb kunnen aanleren en dat ik nooit ben gestopt met leren.&rdquo; <br /> <br /> <strong>Een nieuwe motor, een nieuwe teamgenoot, een nieuwe uitdaging voor 2015 &hellip; wat zijn je doelen?</strong><br /> &ldquo;In de eerste plaats wil ik vooraan in de Open klasse mee vechten en op bepaalde circuits zou ik de strijd met de fabrieksrijders aan willen kunnen gaan. De kwalificaties zouden voor ons goed kunnen gaan vanwege de zachte banden, hopelijk kunnen we daarvan profiteren.&rdquo;<br /> <br /> <strong>Wat ben je van plan in de winterpauze?</strong><br /> &ldquo;Ik ga voornamelijk trainen. Ik vind het leuk om Supermoto te rijden dus ik ga daar zoveel mogelijk mee aan de slag voor de start van het seizoen in Maleisi&euml;. Twee weken geleden was ik nog in Wales voor de bruiloft van mijn broer, dat was een leuk familie uitje. Met kerst ga ik naar Ierland en ga ik tijd doorbrengen met mijn familie want het zal moeilijk zijn om ze te zien als het seizoen eenmaal van start gaat.&rdquo;</blockquote><br /> <br /> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>