Het MotoGP testseizoen staat op het punt van beginnen. Maandag 1 februari barst het gebrul van de MotoGP motoren weer los. De voorbereiding op het seizoen 2016 gaat dan van start in Maleisi waar op het Sepang International Circuit gedurende drie dagen de nodige actie te zien zal zijn.
Het 2016 seizoen gaat met deze eerste officiële IRTA test echt beginnen. De focus zal voor deze test vooral liggen bij de nieuwe Michelin banden en de nieuwe elektronica van Magneti Marelli. Kijkend naar alle veranderingen in het technisch reglement worden de komende testen cruciaal. <p><br /> </p> <p>Met het verdwijnen van de Open klasse, de nieuwe Magneti Marelli elektronica, 22 liter benzine voor iedereen en voor iedereen hetzelfde bandenpakket lijkt de MotoGP klasse meer homogeen te worden dan ooit tevoren. De teams en rijders starten eigenlijk allemaal vanaf het nulpunt en het is uiteraard de vraag wie er het eerst de zaken goed op orde heeft.</p> <p><br /> </p> <p>Ten opzichte van de fabrieksmotoren van afgelopen seizoen zullen er voor de rijders de nodige veranderingen te testen zijn. Yamaha heeft inmiddels twee nieuwe frame’s gebouwd waarbij onder andere wordt geëxperimenteerd met de positie van de benzinetank. De gewichtsbalans van de motoren wordt sowieso voor alle fabrikanten een hot item bij het vinden van een goede afstelling voor de Michelin banden. Yamaha heeft vorig jaar februari al op Sepang gereden met Michelin banden maar sindsdien zijn de Franse banden behoorlijk doorontwikkeld waardoor de gegevens van die test weinig nut meer zullen hebben.</p> <p><br /> </p> <p>Honda kende een moeizaam 2015 seizoen waarin Marc Marquez en Dani Pedrosa te maken hadden met een te agressief karakter van het motorblok. Honda claimt dat men inmiddels de nodige verbeteringen heeft gevonden voor de vermogensafgifte. De nieuwe elektronica gaat echter een cruciale rol spelen bij het vermogen en motormanagement. Honda zal daarom tijdens de Sepang test veel tijd investeren in het leren doorgronden van de elektronica.</p> <p><br /> </p> <p>De afgelopen seizoenen ging het met Ducati op en af. In 2015 openden de 'roden' uit Bologna sterk waarna met name Andrea Dovizioso door het seizoen heen steeds meer moeite kreeg om in de voorste gelederen mee te kunnen doen. Andrea Iannone toonde zich over het gehele seizoen gezien de sterkere en finishte het seizoen op de vijfde plaats in de eindstand van het kampioenschap.</p>
<p>Ducati toonde wel aan dat er ten opzichte van bijvoorbeeld 2014 duidelijk progressie geboekt was. Het werk houdt voor de Ducati technici daarmee zeker niet op. De Italiaanse motorenfabrikant komt naar Sepang met de nieuwe GP16 die daar aan de tand gevoeld gaat worden door Dovizioso en Iannone. Voorafgaand aan de officiële test zal de nieuwe Ducati al stevig aan de tand gevoeld worden door de nieuwbakken testrijder Casey Stoner. De voormalig MotoGP wereldkampioen kan tijdens deze privé-test al de nodige data verzamelen met de nieuwe elektronica en de Michelin banden waardoor Ducati de eerste dagen mogelijk wat voordelen zal hebben ten opzichte van de rest. </p> <p><br /> </p> <p>Yamaha, Honda en Ducati mogen geen gebruik meer maken van de zogenaamde concessies waardoor zij voor elke rijder slechts zeven motorblokken ter beschikking hebben en zij gedurende het seizoen de motorblokken ook niet verder mogen ontwikkelen. Suzuki en Aprilia beschikken wel over deze concessies waardoor zij de motor tijdens het seizoen ongelimiteerd kunnen doorontwikkelen. Dat kan gedurende het komende seizoen wel eens verrassend gaan uitpakken.</p> <p><br /> </p> <p>Suzuki kende afgelopen seizoen al een behoorlijk goed debuut en hebben de nieuwe GSX-RR gedurende de winter op diverse punten weten te verbeteren. Met name wordt er door Maverick Viñales en Aleix Espargaró uitgekeken naar de nieuwe naadloze versnellingsbak. Afgelopen seizoen waren topsnelheid en topvermogen de minder sterke punten van de Suzuki en de Japanners zullen bij de ontwikkeling van het 2016 model zeker aandacht aan bovengenoemde punten hebben geschonken.</p> <p><br /> </p> <p>Aprilia had de komende test graag gebruik gemaakt van de totaal nieuwe MotoGP machine die de fabriek uit Noale heeft gebouwd. De bouw van de nieuwe motor heeft echter wat vertraging opgelopen waardoor deze nog niet gereed is tijdens deze eerste test. Alvaro Bautista en Stefan Bradl zullen deze Sepang test daarom afwerken met de 2015 RS-GP motor. De nieuwe motor krijgt binnenkort een zogenaamde shakedown test waarna Aprilia middels privé-testen op, in elk geval, het Losail circuit in Qatar gaat werken aan het verder competitief krijgen van de 2016 motor.</p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>