Carmelo Ezpeleta verwacht Kawasaki in 2009 aan de start in de MotoGP. De Dorna baas heeft laten weten alleen onder deze voorwaarde geen gerechtelijke stappen te zullen ondernemen tegen de Japanse motorenfabrikant- Kawasaki heeft een contract getekend met Dorna waarin men zich heeft verplicht om tot en met het seizoen 2011 actief te blijven in de MotoGP klasse.
Volgens de website autosport.com werkt Ezpeleta momenteel aan een deal waarin het team nog een seizoen lang blijft bestaan als semi-privéteam met aan het roer huidig Kawasaki teammanager Michael Bartholemy.
"Ik heb Kawasaki gezegd dat ik niet zal instemmen met feit dat het contract eenzijdig wordt verbroken en omdat men aangaf dat de lopende kosten en de salarissen wel betaald zullen worden heb ik ze voorgesteld om in 2009 te blijven racen. In ruil hiervoor zullen we instemmen met een verbreking van onze geldende verbintenis voor het seizoen 2010 en 2011.
"Het probleem, wat men mij in ieder geval liet weten, is dat ze alleen motoren hebben voor het eerste kwart van het seizoen en dat ze geen blokken willen ontwikkelen voor de rest van het seizoen. Dus heb ik gezocht naar een structuur, gehuisvest in Frankrijk, die dit goed zou kunnen doen. Het laatste obstakel voor de Japanners is dat zij hun ontwikkelingsprogramma dan moeten overdragen. Ik denk dat dan alles kan worden opgelost. Het team zal worden beheerd door Michael Bartholemy en het is ons doel om de door Kawasaki gecontracteerde coureurs,John Hopkins en Marco Melandri, te laten rijden voor dit team."
Een leuke bijkomstigheid, toevallig of niet, is dat de Franse Kawasaki testcoureur Olivier Jacque inmiddels al is begonnen aan een test op het circuit van Eastern Creek.
Of de soep zo heet zal worden gegeten als ze wordt opgediend valt nog te betwijfelen, wat in ieder geval wel duidelijk is dat Dorna, en dus ook Ezpeleta, er alles aan is gelegen om haar, toch al zorgelijk kleine, MotoGP startveld in tact te houden. De laatste dagen duiken er in diverse media steeds vaker geruchten op dat de Dorna baas het op de startgrid houden van de Kawasaki machines zo goed als zeker zelf (privé) zal financieren.