De eerste MotoGP test in Sepang verliep voor het Ecstar Suzuki team behoorlijk moeizaam. Na afloop van de test liet Aleix Espargar ook nog eens duidelijk merken niet gelukkig te zijn met de opstelling van teamgenoot Maverick Viales tijdens de test.
<p>De nieuwe Suzuki kende tijdens de eerste test van dit jaar talrijke problemen. Alex Espargaro omschreef de test als de moeilijkste test in zijn carrière. De Spanjaard kreeg tijdens de test twee keer te maken met een kapot motorblok waardoor hij in drie dagen niet verder kwam dan in totaal 125 ronden.</p> <p><br /> </p> <p>Hoewel de Suzuki rijders heel veel problemen kenden waren ze beiden wel te spreken over de kracht van het nieuwe motorblok. Afgelopen seizoen was juist dat motorblok de achilleshiel omdat het duidelijk vermogen tekort kwam ten opzichte van de concurrentie. Het nieuwe chassis daarentegen kon niet op veel bijval rekenen van de beide Spaanse Suzuki coureurs. Beiden geven de voorkeur aan het chassis van vorig seizoen.</p> <p><br /> </p> <p>Tijdens de laatste testdag reed Aleix Espargaró een persoonlijk snelste tijd van 2’01.623. Hij vond zichzelf daarmee terug op een dertiende plaats in de rangschikking. Positieve aan die rondetijd was wel dat Espargaró die kon rijden zonder te pushen.</p> <p><br /> </p> <p>Tegenover crash.net verhaalt Espargaró over zijn belevenissen van deze eerste test waarin hij en passant teamgenoot Maverick Viñales een stevige veeg uit de pan geeft.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Ik ben op zich positief gestemd. Het was nog maar de eerste test maar het was wel een zeer moeizame test. Zowel tijdens de eerste als tijdens de tweede testdag kreeg ik te maken met een stukgelopen motorblok. Ik moest daarnaast nog een keer twee uur gedwongen pauzeren door een probleem met de elektronica. We hadden veel problemen tijdens deze test. Ik heb minder dan 100 snelle ronden kunnen rijden in drie dagen en dat is een afgang.”</p> <p><br /> </p> </blockquote> <p> Espargaró klaagde ook over problemen bij het insturen van de bochten die veroorzaakt werden door de motorrem. De elektronica viel bij tijd en wijlen uit wat zorgde voor een blokkerend achterwiel.<br /> <br /> <br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Dat was lastig. Ik had die problemen niet verwacht. Tijdens de tweede dag hebben we anderhalf uur verloren omdat we maar niet konden uitvinden waarom het achterwiel bij slechts één bocht steeds compleet blokkeerde bij het aanremmen. De verbinding met de elektronica werd verbroken. Gelukkig konden we in de middag van de laatste dag de motorrem en de tractioncontrole duidelijk verbeteren. De manier waarop de motor zijn vermogen afgeeft is echter zeker nog niet ideaal. De elektronica functioneert nu in elk geval een stuk beter waarmee ik tevreden ben.”</p> </blockquote>
<p>Vervolgens ging Espargaró in op het feit dat teamgenoot Maverick Viñales weigerde om tijdens de laatste testdag nog met het 2016 chassis te rijden. Hierdoor moest Espargaro in zijn eentje het testwerk en de dataverzameling voor zijn rekening nemen. Dat zorgde voor duidelijke ergernis bij Espargaro die zelf ook de voorkeur geeft aan het 2015 chassis. Met het nieuwe chassis zijn er veel problemen met de grip van de achterband wat bij het 2015 chassis niet of nauwelijks speelt. </p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Tijdens de laatste testdag wilde mijn teamgenoot in de middag niet meer met het nieuwe chassis rijden. Hij ging verder met het 2015 chassis wat ik eigenlijk ook wilde doen. Ik kon dat echter niet. Ik ben een fabrieksrijder en kreeg de opdracht om in de middag van de laatste dag het 2016 chassis te gebruiken om daarmee data te verzamelen voor de Japanse ingenieurs. Viñales kon zijn tijd aanzienlijk aanscherpen en dat lukte mij niet. Dat geeft aan dat het 2015 frame duidelijk beter is. Met het 2016 chassis was ik een halve seconde langzamer. Dat is nog al wat,” stelde Epargaro na afloop van de test.</p> </blockquote> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Er zitten zeker goede dingen in het 2016 chassis. Het is heel handelbaar maar we krijgen te weinig grip vanuit de achterband met dat chassis. Op deze baan heb je altijd al last van een gebrek aan grip doordat het asfalt relatief oud is. In combinatie met de harde achterband werd dat nog eens flink versterkt. We gaan het één en ander in Australië echter opnieuw testen.”</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>Het wordt nog interessant om te zien hoe de sfeer binnen het team zich verder zal ontwikkelen. Viñales is de meest gewilde jonge rijder in de MotoGP klasse en wordt voor het seizoen 2017 nu al in verband gebracht met zowel Repsol Honda als Movistar Yamaha.</p> <p><br /> </p> <p>Viñales staat daarnaast niet bekend als het meest makkelijke jongetje van de klas en lijkt duidelijk bezig zijn positie binnen het Ecstar Suzuki team af te bakenen en zich meer te richten op succes dan ontwikkeling. Teammanager Davide Brivio is echter ervaren genoeg om de rijders in het gareel te houden maar lijkt die ervaring ook nodig te gaan hebben.</p> <p><br /> </p> <p> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> </p> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>