MotoGP: Gemengde gevoelens bij Movistar Yamaha na Misano

52

#SanMarinoGP – Met 92000, vooral Rossi, fans op de tribunes van het Misano World Circuit Marco Simoncelli leek de MotoGP race tijdens de GP Tim di San Marino e della Riviera di Rimini uit te gaan draaien op een geweldig Italiaans feest. Helaas gooiden de weersomstandigheden zondagmiddag roet in het eten.

Het werd een vreemde race op Misano. Na een prachtige zonnige ochtend betrok, net na de middag, de hemel en kwamen er vlak voor de start van de MotoGP race druppels naar beneden. Het leverde een prachtige chaos op met dubbele motorenwissels en veel spektakel. <p><br /> </p> <p>Voor Valentino Rossi en Jorge Lorenzo leek er tot halverwege de race geen vuiltje aan de lucht. De Movistar Yamaha rijders lagen &eacute;&eacute;n en twee en het publiek ging uit zijn dak toen Valentino Rossi in de 15e van 28 te rijden ronden de leiding over nam van zijn teamgenoot.</p> <p><br /> </p> <p>Het mocht echter niet zo zijn. Het circuit droogde weer op en het werd gokken wanneer de slicks het weer gingen winnen van de regenbanden. Zowel Rossi als Lorenzo dachten te lang na over die gok en gingen te laat naar binnen. Beiden negeerden meerdere ronden op rij het advies van het team dat via de pitborden duidelijk het woord &ldquo;IN&rdquo; aan de rijders liet zien.</p> <p><br /> </p> <p>Lorenzo ging een ronde eerder naar binnen dan Rossi en de Spanjaard leek daarbij de beste papieren te hebben omdat op dat moment de slicks al meer dan 10 seconden per ronde sneller waren dan de regenbanden. Lorenzo was echter te gehaast om verloren terrein goed te maken en ging, door nog niet volledig op temperatuur zijnde slicks, hard onderuit.</p> <p><br /> </p> <p>Rossi deed het wat dat betreft iets beter en wist nog een vijfde plaats uit het vuur te slepen. Als de Italiaan echter direct gereageerd had op het advies van zijn team had hij zeker op het podium gestaan en ook een grote kans op de overwinning gehad.</p> <p><br /> </p> <p>Na afloop werd er in de, bij het persbericht, meegestuurde quotes van, zowel teamleiding als rijders, met geen woord gerept over de misrekening van de rijders in deze. Enigszins vreemd omdat juist dat de oorzaak was van het missen van het podium.</p> <p><br /> </p> <p> Onderstaand hetgene wat rijders en team na afloop communiceerden:</p> <p><br /> </p> <p><strong>Valentino Rossi, Movistar Yamaha Factory Racing, vijfde:</strong><em><br /> </em></p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Het is waar dat het kampioenschap zwaarder telt dan het winnen van deze race. Het blijft het belangrijkste doel voor mij. Jorge crashte jammer genoeg voor hem en ik heb 11 punten weten te behalen zodat het voor mij een goede race was gezien de stand in het kampioenschap.</p> <p><br /> </p> <p>Het is echter jammer dat ik het podium gemist heb want dat wilde ik hier graag halen voor al mijn fans op de tribunes. Het was een gekke race en als je van motor moet wisselen, in deze race zelfs twee keer, moet je geluk hebben en vooral snel denken om de situatie op de baan te begrijpen. Vijfde is een goed resultaat en we kijken uit naar de volgende race in Aragon.</p> <p><br /> </p> <p>Er zijn nog vijf races te gaan en Lorenzo heeft de mogelijkheid om elke race te winnen. Marquez is ook erg sterk en er zijn dus nog genoeg punten om voor te vechten. Aragon is altijd een moeilijk circuit maar we hebben er een paar tests gedaan waarin mijn rondetijden zeker niet slecht waren. We moeten proberen daar een goede race te rijden en op het podium te finishen.&rdquo;</p> </blockquote>







<strong>Jorge Lorenzo, Movistar Yamaha Factory Racing, DNF:</strong><br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;">&ldquo;Twee races op rij met behoorlijke pech voor mij omdat de omstandigheden nat en abnormaal waren. Op Silverstone miste ik het vertrouwen en hier had ik niet de pace om de banden goed op te warmen. Ik ging de bocht in met nog koude banden en verloor de achterkant. Ik denk dat ik in het algemeen dit jaar veel pech heb gekend maar zeker in de laatste twee races.</blockquote><blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"><br /> <p>Onder normale omstandigheden had ik ze beiden kunnen winnen maar dat is racen. In voorgaande jaren crashten mijn tegenstanders en nu ben ik het. Het kampioenschap is echter zeker nog niet verloren. Als ik alle nog te rijden wedstrijden weet te winnen kan ik nog steeds wereldkampioen worden. Het maakt dan verder niet uit wat Valentino voor uitslagen weet te behalen.&rdquo;</p> </blockquote> <p><strong><br /> </strong></p> <p><strong><br /> </strong></p> <p> <strong>Massimo Meregalli (Teammanager):</strong><em><br /> </em></p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p><em>&ldquo;</em>Het was bij de start duidelijk dat het weer een grote invloed zou gaan hebben op het verloop van deze race. Zoals altijd deed het team geweldig werk om Valentino en Jorge de best mogelijke set-up te geven voor deze race. Het weer veranderde echter vlak voor de start waardoor de bandenkeus en racestrategie een grote gok werden.</p> <p><br /> </p> <p>Valentino verloor in het begin van de race wat tijd maar hield goed het hoofd koel in de chaos. Het is altijd moeilijk kiezen wanneer binnen te komen als je de wedstrijd leidt zeker als je ook het kampioenschap in je achterhoofd hebt. Hij gokte om een ronde later te wisselen naar slicks dan Jorge waardoor het een uitdaging voor hem werd om terug te komen richting de kop van het veld.</p> <p><br /> </p> <p>Het was jammer dat Jorge uitgeschakeld werd door de moeilijke omstandigheden omdat hij het hele weekend wist te imponeren. Gelukkig is hij niet geblesseerd geraakt gezien de hoge snelheid waarmee hij onderuit ging.</p> <p><br /> </p> <p>Ik ben er zeker van dat hij in perfecte vorm zal zijn over twee weken. De resultaten van deze race waren beneden onze mogelijkheden, zeker als de omstandigheden goed gebleven waren. We laten dit weekend achter ons en richten ons vizier nu op Aragon."</p> <p><span style="font-family: helvetica, arial, sans-serif;"><br /> </span></p> </blockquote><span style="font-family: helvetica, arial, sans-serif;">Naar buiten toe dus pais en vree binnen het team maar intern zullen er zeker nog enkele stevige noten gekraakt zijn/worden over het verloop van de race op Misano.</span> <p><br /> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <div><br /> </div> <p><strong> Handige links&nbsp;Gran Premio TIM di San Marino e della Riviera di Rimini:</strong></p> <p> </p> <ul> <li><a href="http://bit.ly/1EOXsN7" target="_blank">Volledig tijdschema en uitslagen</a></li> <li><a href="http://bit.ly/1L124R0" target="_blank">Waar te volgen op TV</a></li> <li><a href="http://bit.ly/1QuFtMS" target="_blank">Fotoverslag</a></li> </ul> <p> </p> <p><br /> </p> <p> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> </p> <p> </p> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <p> </p> <p> <!–nieuwsbrief link einde –></p>