Ondanks het feit dat iedereen vanmorgen in Duitsland onder zonnige omstandigheden wakker werd veranderde de situatie rond het middaguur waardoor de MotoGP rijders de eerste vrije training voor de MotoGP op een nat circuit moesten aanvangen. Beide Ducati rijders lieten zich van hun goede kant zien op de daarna snel opdrogende baan.
Vooraf gaf Casey Stoner al aan dat hij graag natte opmstandigheden zou hebben omdat dat beter was voor zijn fysieke conditie. Stoner kreeg in het begin van de sessie even wat hij had gewenst maar daarna droogde de baan snel op. Aaangezien Stoner de snelste tijd – onder het ronderecord – wist te noteren zou je zeggen dat de Australiër het wel prima vondt maar toch had hij de voorkeur aan regen.
"Het zou prettiger zijn geweest als de weersomstandigheden gelijk waren gebleven, want nu droogde het circuit al op na de eerste twee ronden waardoor de feedback gewoon minder goed is. De motor lijkt op dit moment zijn werk goed te doen, we hebben wel een paar kleine dingen moeten veranderden – zoals in mijn geval het zitje, voor een kleine beetje meer comfort – maar over het algemeen gezien heeft de motor in de afgelopen drie wedstrijden ook al goed gewerkt en ik ben redelijk tevreden met de machine op dit circuit . We zijn de GP9 stapje voor stapje aan het verbeteren en ik denk dat dat ook zichtbaar is aan de resultaten van Nicky, waar ik persoonlijk ook erg blij mee ben. Fysiek gezien voel ik mij op dit moment hetzelfde zoals ik mij de afgelopen wedstrijden in deze fase van het weekeinde voelde. Waarschijnlijk zou het voor mij van voordeel kunnen zijn als het morgen opnieuw zou regelen, dan ben ik waarschijnlijk in een betere conditie voor de race van zondag en dan heb ik een grotere kans op de overwinning," aldus Stoner.
Nicky Hayden was vanaf het begin snel. De Amerikaan was vanaf de start van de sessie voorin te vinden en stond meerdere malen als snelste rijder bovenaan de lijst met tijden. In de eindfase zakte Hayden ietwat terug om uiteindelijk achtste te worden.
"Het is prettig om eens op een circuit aan te komen en dan niet alles op de eersre dag radicaal te hoeven veranderen. We zijn hier eigenlijk begonnen met dezelfde afstelling als op Laguna, we hebben in de loop van de sessie maar een paar kleine dingen veranderd. Dat gezegd hebbende zijn we hier wel aan het testen met andere stuurhelften, en dat is eigenlijk niet iets dat je normaal zou doen in dit stadium van het seizoen maar we hebben recentelijk zoveel veranderd aan de achterkant van de machine dat we enkele zaken moeten compenseren aan de voorkant. Tot op dit moment hebben we heel veel data van Casey of andere Ducati coureurs gebruikt om een afstelling voor de vrijdag te vinden. Deze keer ging het al vroeg in de sessie erg goed, vooral in de vochtige omstandigheden, dus hopelijk kunnen we ons nu alleen maar concentreren op mijn eigen data," vertelde Hayden.
"Mijn uiteindelijke klassering van vandaag is niet helemaal geweldig maar gedurende lange tijd stonden we bovenaan, vooral tijdens de natte omstandigheden en dat bewijst dat ik mij steeds beter ga voelen op de machine. Volgens mij stond ik tot en met het begin van de laatste ronde op een derde positie en dat is dus ook het enige dat we moeten verbeteren want als ik er echt voor ga zitten ga ik niet sneller dus daar zullen we aan moeten werken om een betere uitgangspositie voor de wedstrijd te krijgen, maar goed we zijn de vrijdag goed begonnen en we zullen zien waar we in de kwalificatie zullen uitkomen."