MotoGP: Hayate wil graag actief blijven in de MotoGP

63

Met of zonder Kawasaki, Hayate’s belangrijkste ingenieur Andrea Dosoli hoopt dat hij met zijn team ook in 2010 aan de start zal staan van het MotoGP seizoen.

Het uit het Kawasaki fabrieksteam voortgekomen Hayate- team met rijder Marco Melandri mag tot op dit moment worden gezien als de verrassing van het seizoen 2009. Melandri behaalde in Le Mans een sensationeel podium en wist in alle wedstrijden punten te behalen, zelfs in Assen waar hij reed met een pijnlijke blessure. De Italiaan bezet de achtste positie in het klassement maar desondanks is de toekomst van het Hayate team nog steeds onzeker.







Kawasaki lijkt namelijk nog steeds van plan om haar MotoGP programma, ook in 2010, geen nieuw leven in te blazen . Zelfs het ontwikkelen van een klanten machine, zoals eigenlijk dit jaar het geval is, lijkt volgens de laatste geruchten ondenkbaar voor de Japanners. Daarmee geven ze eigenlijk toe dat hun besluit om zich terug te trekken uit de MotoGP niet de juiste is geweest. Sterker nog, de laatste geruchten geven aan dat Kawasaki zelfs zou overwegen haar betrokkenheid bij het Superbike wereldkampioenschap te stoppen, aangezien de resultaten ondanks de inzet van meer technici vanuit Japan uitblijven.

Voor Marco Melandri lijkt de toekomst wel wat meer zekerheid te bieden, de Italiaan zou na zijn tot nu toe goede seizoen, meerdere aanbiedingen hebben waaronder een terugkeer naar het team van Fausto Gresini, die daarmee dan voor het komende seizoen een complete Italiaanse bezetting zou hebben, iets dat voor het aantrekken van sponsoren een duidelijke meerwaarde kan hebben.

Hayate ingenieur Andrea Dosoli zou in ieder geval graag ook volgend jaar door willen gaan met het onverwacht redelijk succesvolle team.

"Ons team is momenteel sterk genoeg maar ik weet niet of we ook voor het komende seizoen weer kunnen rekenen op de steun van Dorna. In ieder geval wil het management van het Hayate team een poging wagen om in gesprek te komen met Kawasaki ontwikkelingschef Ichiro Yoda om deze over te halen om opnieuw een doorontwikkeling van de Ninja ZX-RR beschikbaar te stellen. "

Of dit inderdaad zal lukken is nog maar zeer de vraag en daarnaast valt te betwijfelen of ook het komende seizoen de spirit van het team dan op eenzelfde hoog niveau zal blijven. Dit seizoen had niemand iets verwacht van het team maar ook niemand binnen het team had iets te verliezen. Of dit ook voor 2010 voldoende naar voren kan komen lijkt twijfelachtig