MotoGP: Het blijft moeilijkÉ..

75

18-11-2013 Racesport.nl is vanaf 2001 de snelste en met afstand de best bezochte motorsport website van Nederland met dagelijks het laatste motorsport nieuws. Met veel plezier, met veel enthousiasme, met tomeloze inzet staan een aantal vrijwilligers en vaste medewerkers zeven dagen per week, 365 dagen per jaar klaar om de Nederlandse motorsportfan op de hoogte te houden met leuke nieuwtjes en wetenswaardigheden.

Veel verhalen hebben we al mogen schrijven, veel trainingen en wedstrijden hebben we bij mogen wonen, veel (top) coureurs hebben we mogen ontmoeten en veel talenten hebben we zien komen en (helaas) ook weer zien gaan.&nbsp;<br /> <br /> Met name dat laatste houdt ons steeds meer bezig. Sinds een aantal jaren zijn we in Nederland bezig met een prachtig initiatief om jonge wegracetalenten op te leiden en ze middels een KNMV selectie te begeleiden op weg naar de top. Prachtige initiatieven zijn er de laatste jaren ontplooid in de vorm van een aantal leuke jeugdcompetities zoals, Race kids, Molenaar NSF 100 Cup, Moriwaki GP 250 Junior Cup, kortom allemaal prachtige idee&euml;n om in de toekomst weer een rol te kunnen spelen op internationaal niveau.<br /> <br /> <p>Men is er nog niet eens zo lang mee bezig en de plannen beginnen hun eerste vruchten al af te werpen. Michael van der Mark (World Supersport), Team Streuer (WK zijspannen) en Jasper Iwema (Moto3) acteren al op het hoogste niveau, Scott Deroue mocht de laatste jaren zijn talent bewijzen in de Red Bull MotoGP Rookies Cup en inmiddels hebben Bryan Schouten (Moto3), Bo Bendsneyder en Robert Schotman (Red Bull Rookies Cup) en Tony Cove&ntilde;a (World Supersport) voor het komende seizoen een goed zitje weten te bemachtigen. Maar naast al deze euforie hebben we helaas moeten constateren dat we in Nederland ook heel goed zijn in het afbreken van deze prachtige initiatieven, heel goed zijn om onze talenten de grond in te trappen, ongefundeerd commentaar te geven en haantje de voorste te zijn met het leveren van commentaar als het even niet gaat zoals we met ons allen graag zouden willen. Commentaar leveren is niks mis mee, daar kunnen mannen als Iwema, Van der Mark, Schouten, Deroue en andere talenten heel goed mee omgaan, maar om het op de man te spelen, de achtergronden niet wetende, geen enkel besef te hebben hoe de racerij er op het hoogste niveau aan toe gaat, wat het werkelijke niveau is, wat de politieke spelletjes zijn in de huidige racerij, is niet netjes en dat verdienen onze (veelal jonge) talenten niet.</p> <br /> <p> Al meer dan tien jaar mogen we ons als nieuwsmedium begeven in de wereld van de racerij, gaan er deuren open die voor vele gesloten blijven, mogen we van dichtbij meemaken hoe de racerij werkelijk in elkaar zit en hebben we een groot netwerk op weten te bouwen die ons soms iets meer inzicht geeft dan de gemiddelde motorsport fan. Allemaal zaken waarmee we ons heel gelukkig prijzen en waarmee we ons wel eens in een bevoorrechte positie bevinden. Ja ik moet eerlijk toegeven dat het ook wel eens lastig is, en het ons soms in een vervelende positie brengt.</p> <br /> We hoeven maar in de spiegel te kijken en terug te blikken op het afgelopen Moto3 seizoen, een seizoen dat niet het gewenste resultaat heeft gebracht voor RW Racing GP en Jasper Iwema. Natuurlijk waren we voorafgaand aan het seizoen allemaal opgetogen, zagen we Jasper al regelmatig in de top tien finishen en het RW Racing GP Team af en toe een podiumplaats scoren. We waren allemaal vol lof, de enige Nederlandse Grand Prix coureur rijdend bij het enige Nederlandse Grand Prix Team dat actief is binnen het MotoGP wereldkampioenschap. Het kon allemaal niet op, een prachtige sponsor in naam van GAMMA, met ons allen de laatste zaterdag naar de Dutch TT in Assen want stel je eens voor misschien konden we wel een feestje gaan vieren, misschien kon Iwema wel op het podium eindigen, misschien zat er wel een overwinning in voor Deroue in de Red Bull MotoGP Rookies Cup. We keken er met ons allen naar uit, we hoefden alleen nog maar een toegangsbewijs te kopen en Iwema en Deroue zouden het wel ff doen.

Helaas, het liep allemaal even iets anders&hellip;.het niveau in de Moto3 klasse was ineens een heel stuk hoger, er reden ineens zestien van die snelle Kalex KTM motoren mee, veel meer teams hadden hun zaakjes goed voor elkaar, de ronde-, circuit- en polerecords werden bijna op elk circuit aangescherpt. Tot overmaat van ramp zat het Iwema persoonlijk ook even niet mee, kwam hij zwaar ten val in het begin van het seizoen en kreeg hij te maken met lichamelijk ongemak. De druk van het moeten presteren liep per wedstrijd op, de kritiek van de fans was niet van de lucht en werd af en toe op een bijna misselijk makende manier op de man gespeeld. Gedurende het seizoen hebben we vaak een compleet uit het veld geslagen coureur gezien, een coureur die zich bijna niet meer kon verdedigen, een sportman die niet zijn ware potentieel kon tonen maar bijna niet meer eerlijk kon zeggen waarom het niet ging, een team dat er alles aan deed om het lek boven te krijgen, een management dat probeerde te redden wat er te redden viel en zich probeerde te weren tegen alle ongenuanceerde kritiek en soms wel heel erg onterechte verwijten. &nbsp;<br /> <br /> <p> In de schaduw van Iwema presteerde ook Deroue ineens onder de maat, het jonge talent uit Nijkerkerveen moest erg wennen aan de voor hem nieuwe viertakt KTM, kon geen potten breken en reed ineens niet van podium naar podium. Ja en dan valt het allemaal even tegen, gelukkig kon de Red Bull Rookies Cup coureur nog redelijk in de schaduw acteren van Iwema maar ook hier moest er het nodige gedaan worden om alles in goede banen te leiden, iets dat misschien wel beter gelukt is dan bij Iwema maar iets waarvan we ook eerlijk moeten bekennen dat het een iets makkelijkere opgave was.</p> <br /> Na afloop van de raceweekenden hebben we vaak een discussie moeten voeren als we eens te negatief schreven over onze landgenoten, we iets te kritisch waren of juist andersom als we van de neutrale wegracefan het verweet kregen te positief te zijn, ondanks dat het allemaal brandhout was en we in hun ogen teveel Iwema of Deroue fans waren. Tja&hellip;..het blijft moeilijk.<br /> <br /> Het afgelopen weekend hebben we tijdens de voorlaatste ronde van het CEV Repsol de bevestiging gekregen dat het allemaal niet zo eenvoudig is en dat het ook voor Schouten weleens even een weekend tegen kan zitten en dat het huidige Moto3 niveau op dit moment voor Deroue misschien wel te hoog gegrepen is. We hebben als redactie hierbij een kritische noot geplaatst, tja en dan zien we ineens dat er mensen zijn die zich aangevallen voelen, ons van alles verwijten, we het opnemen voor Iwema, we belangen hebben, ineens onze mening gaan ventileren en ons maar bij de feiten moeten houden.<br /> <br /> Nee motorsportfans, we hebben geen enkele voorkeur, we kunnen het goed vinden met Iwema, we hebben heel goed contact met Schouten en gunnen hem het allerbeste, vinden Deroue nog steeds een heel groot talent en hopen net als jullie dat Van der Mark en Cove&ntilde;a komend seizoen de sterren van de hemel rijden in het World Supersport kampioenschap, dat Team Streuer het goed doet in het WK zijspannen, dat Bendsneyder en Schotman ons gaan verrassen in de Red Bull MotoGP Rookies Cup of dat er een niet genoemd talent ons kippenvel gaat bezorgen en ineens boven komt drijven.<br /> <br /> <p> Wat we gemeend hebben zondag te moeten schrijven is dat het niet vanzelfsprekend is dat Schouten komend seizoen constant in de top vijftien te vinden zal zijn, het voor hem makkelijk zal worden als hij met het CIP Moto3 Team van start gaat op het hoogste niveau, dat hij het ook moeilijk zal krijgen en dat we moeten waken voor eenzelfde scenario als we afgelopen seizoen gehad hebben met Iwema. Ook hebben we durven schrijven dat de stap voor Deroue naar de Grand Prix&rsquo;s op dit moment misschien nog wel te groot is als je in het CEV Repsol tijdens de wedstrijd, en daar zeggen we niet mee dat Deroue een slechte race gereden heeft, op bijna dertig seconden achterstand gereden wordt, integendeel zelfs want ook wij weten echt wel hoe hoog het niveau momenteel is in het Spaans kampioenschap.&nbsp;</p> <br /> Hetgeen wat ons de meeste zorgen baart is dat als we in de spiegel kijken en constateren wat er afgelopen seizoen allemaal is gebeurt, dit niet de schoonheidsprijs verdient, dat je dit niemand gunt en als we dit vertellen in een gesprek met onze internationale media collega&rsquo;s niemand iets begrijpt van deze af en toe wel heel laag bij de grond mentaliteit. Laten we er met ons allen voor zorgen dat we niet weer in dezelfde val trappen, dat we volgend seizoen rond deze tijd niet weer een nieuw slachtoffer hebben gevonden, dat we ons niet weer verlagen tot het bedenkelijk niveau van kritiek waar we ons in mijn ogen dit jaar toe hebben laten verleiden.&nbsp;<br /> <br /> <p> Menig keer hebben we hierover een discussie gevoerd met de mensen van Dorna, het management van RW Racing GP, de mensen achter Jasper Iwema, de mensen achter Bryan Schouten, een aantal Nederlandse sponsoren en andere heel dichtbij de sport betrokken mensen. Velen maken zich hierover net als ons zorgen, zorgen waarom we als fans afgedaald zijn naar zo&rsquo;n bedenkelijk niveau en hoe we het tij kunnen.&nbsp;</p> <br /> Tot op heden is Schouten komend seizoen de enige Nederlandse coureur die verzekerd is van een start in de Moto3 klasse van het MotoGP wereldkampioenschap, prachtig en een verdiende kans voor de huidige Dutch Racing team coureur. Aan de andere kant mogen we niet uit het oog verliezen dat GAMMA zich inmiddels heeft teruggetrokken, dat er een aantal andere belangrijke sponsors zijn afgehaakt en dat er nog geen zekerheid is voor zowel Iwema, Deroue maar ook het RW Racing GP Team is er nog niet uit en heeft nog geen rijder weten te contracteren voor komend seizoen. Ik durf hier hardop te stellen dat dit echt niet alleen komt vanwege het feit dat dit jaar de prestaties iets tegenvielen of de economisch moeilijke tijden. Hiervoor zijn ook andere redenen aan te wijzen, het is niet aan mij om hier voor mijn beurt te spreken en op de stoel te gaan zitten van deze sponsors, maar ik denk dat we ons met ons allen eens heel goed moeten afvragen hoe dit allemaal mogelijk is in een land als Nederland en waarom we nu met zovelen staan te pissen in de zandbak waarin we met ons allen ook zo graag mogen spelen en waaraan we met ons allen zoveel plezier kunnen beleven.<br /> <br /> <p> Echt waar, het is ons als Racesport.nl redactie om het even als we de komende jaren nu mogen juichen voor Jasper, Bryan, Scott, Michael, Tony, Bennie, Bo, Robert of welk ander talent dan ook. Het zijn allemaal fantastische kerels die stuk voor stuk hun stinkende best doen en allemaal maar &eacute;&eacute;n ding willen; namelijk maximaal presteren, en niet alleen voor jou en mij maar bovenal voor hun zelf. Dat dit soms even een keer of voor een langere periode even niet lukt geeft ons echter nog niet het recht om deze jongemannen tot op het bot toe af te branden en de grond in te trappen. Dit gun je niemand, ook niet als men toevallig luistert naar de naam Jasper, Bryan, Scott&hellip;&hellip;..</p> <br /> <p> &bdquo;Ja,ja dit is jou mening,&rdquo; ik hoor het een aantal van jullie al roepen na het lezen van dit verhaal. &bdquo;Houden jullie het bij Racesport.nl nu maar bij de feiten,&rdquo; dat is mooi, dat mag maar ik wilde dit toch graag even met jullie delen, niet als ondernemer, journalist, verslaggever of teammanager maar gewoon als liefhebber van de wegracesport, de sport waar ik gelukkig al heel veel jaren van heb mogen genieten en waar ik in de toekomst nog heel veel plezier aan hoop te beleven. </p> <p><br /> </p> <p>Maar ja, ik weet het inmiddels…………het blijft moeilijk.<br /> <br /> <br /> Met sportieve groet,<br /> <br /> Evert Slager,<br /> racesport.nl<br /> Ondernemer, journalist, verslaggever, teammanager maar vooral motorsportliefhebber.</p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <p> </p> <p> </p> <p><br /> </p> <div class="fb-comments" data-href="https://www.racesport.nl/MotoGP/MotoGP/het-blijft-moeilijk%E2%80%A6-/tabid/63/iNews_ID/33632/Default.aspx" data-width="468" data-num-posts="100"></div>