De Oostenrijkse motorenfabrikant KTM heeft plannen om vanaf het seizoen 2017 opnieuw actief te worden in het MotoGP wereldkampioenschap, de raceafdeling schijnt al te werken aan de 1000cc V4 machine die tot KTM RC16 is gedoopt.
We moeten nog een aantal jaar wachten maar als we KTM directeur Stefan Pierer mogen geloven dan komt KTM in 2017 weer terug in de MotoGP klasse. Nu is KTM niet als volwaardig fabrikant actief geweest in de koningsklasse maar er is in 2005, in de 990cc tijd, wel met KTM blokken in een door het team van Kenny Roberts ontwikkeld chassis gereden tot KTM er zo halverwege het seizoen plotsklaps de stekker uit trok.<br /> <br /> KTM acht de tijd rijp om tot het MotoGP wereldkampioenschap toe te treden nu er in 2016 met verplichte standaard ECU’s zal moeten worden gereden, zo blijkt uit een interview met het Duitse Speedweek. <br /> <blockquote>“Als in 2016 het nieuwe reglement met standaard elektronica in zal gaan, en als Suzuki en Aprilia terugkeren, dan moeten we bij KTM ook stappen gaan ondernemen en meerijden in de koningsklasse. Er moet meer oranje in het paddock komen,” aldus Pierer in een exclusief interview met het Duitse Speedweek. “Met de nieuwe regelgeving zal de MotoGP vergelijkbaar zijn met zoals het nu in de Moto3 klasse gaat. Ik denk dat het een eerlijke aanpak is. Voor wat betreft het motorblok, het chassis en de mechanische kant, kunnen we het aan, dat hebben we in de Moto3 klasse aangetoond. MotoGP is de logische volgende stap voor ons.”</blockquote>
De raceafdeling is inmiddels begonnen met het ontwerpen van de opvolger van de RC8 die het typenummer RC16 zal krijgen. De machine zal gebouwd worden aan de hand van het MotoGP reglement en zal dus een cilinderinhoud van 1000cc meten. De nieuwe ‘Superbike’ zal niet voor de openbare weg bestemd zijn maar zal wel voor geïnteresseerden te koop worden aangeboden voor gebruik op circuits.<br /> <br /> In mei 2015 zal het V4 motorblok getest gaan worden en de verwachting is dat het RC16 model in het najaar van 2015 voor het eerst zal kunnen rijden. 2016 zal dan gebruikt worden om de machine met een testrijder verder te ontwikkelen waarna de RC16 eind 2016 beschikbaar zal zijn. Wellicht zal er in het najaar van 2016 middels een wildcard voor het eerst mee geracet gaan worden. <br /> <br /> Het is overigens niet de bedoeling dat KTM een eigen team in zal gaan zetten, net als in de Moto3 klasse willen ze samenwerken met gerenommeerde teams. KTM zal wel op zoek gaan naar een ontwikkelingspartner, een soort onofficieel fabrieksteam zoals het team van Aki Ajo nu in de Moto3 klasse is, maar elk team dat met KTM gaat rijden krijgt identiek materiaal.<br /> <br /> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>