Thomas Lthi heeft er komend seizoen een baantje bij. De Zwiterse Moto2 coureur zal komend seizoen ook het nodige testwerk gaan doen voor KTM in de voorbereiding op de MotoGP instap van het Oostenrijkse merk in 2017.
Zoals bekend stapt KTM in 2017 de MotoGP klasse binnen. De Oostenrijkers worden daarmee de zesde fabrikant in de MotoGP klasse. Komend seizoen staat uiteraard in het teken van de voorbereiding op die instap. KTM heeft daarvoor een aantal testrijders aangetrokken. Mika Kallio en Alex Hofmann stonden al op de loonlijst en daar komt Thom Lüthi nu bij. <p><br /> </p> <p>Daniel Epp, manager van Lüthi, verklaarde tegenover motorsport-magazin dat er inderdaad een getekende overeenkomst ligt tussen de Oostenrijkse fabrikant en de Zwiterse rijder. Op welk moment en welke circuits Lüthi de KTM RC16 aan de tand gaat voelen is nog niet bekend.</p> <p><br /> </p> <p>De hoofdfocus van Lüthi blijft uiteraard liggen in het Moto2 wereldkampioenschap waarin de Zwitser, op een Kalex, uitkomt met het Derendinger Interwetten Team.</p> <p><br /> </p> <p>KTM motorsport chef Pit Beirer gaf eind vorig jaar al aan dat als KTM ergens drie dagen zou testen er een mogelijkheid was om de laatste dag één van de motoren ter beschikking te stellen aan een Moto2 rijder. Met deze overeenkomst wordt die uitspraak nu ingevuld.</p> <p><br /> </p> <p>Beirer is van mening dat KTM bij de ontwikkeling van de RC16 ook rekening gehouden moet worden met bijvoorbeeld een rijder met een andere rijstijl, set-up voorkeuren en grootte om op die manier beter beslagen ten ijs te kunnen komen. Dat hij voor die rol bij Lüthi is uitgekomen is voor Beirer logisch. Lüthi is qua rijden vergelijkbaar met een Zwitsers uurwerk volgens de KTM chef.</p>
Het contracteren van Lüthi heeft ook een ander doel. KTM heeft voor het seizoen 2017 twee rijders nodig en men kijkt daarbij nadrukkelijk naar toprijders uit de Moto2. Lüthi is al vanaf de introductie van de Moto2 actief in deze klasse en heeft daarin met zowel Moriwaki, Suter als Kalex de seizoenen altijd in de top zes weten te finishen. Daarnaast boekte Lüthi in de afgelopen zes seizoenen vijf zeges in de Moto2 klasse. Lüthi kan daarmee het toppunt van constantheid genoemd worden. <p><br /> </p> <p>Zwitserland is op racegebied een buitenbeentje in Europa. Na het zwaarste ongeluk ooit in de auto- en motorracegeschiedenis, waarbij tijdens de 24 uren van Le Mans voor auto’s 84 doden vielen, werd er door de Zwitserse regering een verbod afgekondigd voor het houden van motor- en autoraces. Dat verbod is tot op heden nog steeds van kracht.</p> <p><br /> </p> <p>Ondanks dat verbod bracht het land door de afgelopen decennia heen steeds topcoureurs voort. Luigi Taveri won in zijn carrière 30 Grand Prix’s en werd in de jaren 60 drie keer wereldkampioen. Taveri werd opgevolgd door Stefan Dörflinger die in de eerste helft van de 80’er jaren 4 keer wereldkampioen werd in de lichtste klassen (50cc/80cc) en 18 GP’s wist te winnen. Naast de genoemde twee zijn uiteraard Bruno Kneubühler en Jacques Cornu ook bekende namen en GP winnaars. Zij werden echter geen wereldkampioen.</p> <p><br /> </p> <p>Thomas Lüthi werd dat wel. Hij pakte in 2005 de 125cc wereldtitel en heeft tot op dit moment 10 Grand Prix overwinningen op zijn naam staan. De enige Zwitserse overwinning in de koningsklasse staat op naam van, de in 1983 in Le Mans dodelijk verongelukte, Michel Frutschi. Een jaar eerder won de Sanvenero rijder de Franse Grand Prix die toen werd verreden op het circuit van Nogaro.</p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <p><span style="line-height: 16px; font-family: arial;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?</span><strong style="font-family: arial; line-height: 16px; font-style: italic;"> </strong><em style="font-family: arial; line-height: 16px;"><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-family: arial; line-height: 16px; font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" title="Meld je hier aan" style="font-family: arial; line-height: 16px; font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>