De eerste officile IRTA-test draaide voornamelijk uit op een show van Jorge Lorenzo. De regerend wereldkampioen zette op teamgenoot Valentino Rossi na het hele veld op een seconde. Wilco Zeelenberg toonde zich tevreden over de snelheid van Lorenzo waarbij vooral het goede gevoel met de nieuwe Michelin banden eruit springt.
Jorge Lorenzo was tijdens de eerste officiële IRTA test bijzonder snel. Lorenzo reed tijdens de derde dag een snelste tijd van 1’59.580 en die tijd was tweede man Valentino Rossi zelfs bijna een seconde te machtig. De regerend wereldkampioen reed zelfs vier ronden onder de 2’00 grens terwijl de concurrentie moeite genoeg had om de 2’01 grens te doorbreken. Rossi gaf na afloop van de test toe dat zijn teamgenoot tijdens deze test op alle fronten de betere was geweest. <p><br /> </p> <p>De tijden van de derde dag zijn het meest representatief over de huidige stand van zaken omdat op die laatste dag iedereen zijn tijden reed met de harde achterbanden. De zachtere optie achterband werd in de ochtend van de tweede dag door Michelin in de ban gedaan na de crash van Loris Baz wiens zachte achterband het op het rechte stuk van Sepang begaf. Het mag duidelijk zijn dat Lorenzo met de nieuwe Michelin banden uitstekend uit de voeten kan.</p> <p><br /> </p> <p>Wilco Zeelenberg, die binnen het Movistar Yamaha Factory Racing team te boek staat als 'rider performance analist', vertelde na afloop van de test tegenover speedweek.com dat hij uiteraard tevreden was over de Sepang test zonder daarbij al te optimistisch te worden.</p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Ja, Jorge had een heel goed gevoel hier. Dat goede gevoel werd veroorzaakt door de nieuwe Michelin banden. Tijdens de test in Valencia direct na afloop van het seizoen hadden we nog andere banden. De banden zijn gedurende de winter door Michelin duidelijk verbeterd waardoor de motor anders reageert dan in Valencia het geval was. Jorge reed daar ook wat meer op zeker omdat hij direct na het behalen van de wereldtitel geen gekke dingen wilde doen.”</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>De grote kracht van Lorenzo is het rijden van een hoge bochtensnelheid waarbij hij de motor zeer plat legt. Met de Michelin banden is die grote hellingshoek (nog) niet haalbaar.</p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“De maximale hellingshoek is ten opzichte van de Bridgestone banden inderdaad wat afgenomen. De Bridgestone banden boden heel veel grip op de zijkant van de band. De Michelin banden zijn daarentegen weer beter in de handelbaarheid bij het accelereren. In het midden van de bocht verliezen we met de Michelin band, ondanks de geringere hellingshoek, maar weinig snelheid ten opzichte van de Bridgestone banden. Bij het uitaccelereren winnen we daarentegen de nodige tijd. In de vergelijking met vorig jaar is dat echter niet heel veel. In vergelijking met de rest van het veld zijn we nu heel goed. In vergelijking met de tijden gereden met de Bridgestone banden valt het wel mee.”</p> </blockquote>
Zoals gezegd reed Lorenzo tijdens de Sepang test een beste tijd van 1’59.580. De pole tijd van Pedrosa bij de 2015 GP van Maleisië lag op 1’59.053. De snelste raceronde bedroeg toen 2’00.606 en kwam op naam van Jorge Lorenzo. Tijdens de IRTA-test van 2015 op het Sepang circuit draaide Marquez echter nog een snelste ronde van 1’58.867 met de zachte Bridgestone band. Hoewel het trekken van conclusies op basis van op verschillende tijdstippen gereden tijden moeilijk is lijkt hier toch de conclusie gerechtvaardigd dat de Michelin banden inmiddels al aardig op het Bridgestone niveau zitten. <p><br /> </p> <p>Zeelenberg werd verder gevraagd of Yamaha het motorvermogen had weten te verbeteren op basis van de twee liter extra brandstof die men in 2016 ter beschikking heeft.</p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Dat is niet zo duidelijk te stellen. Natuurlijk zijn er dingen veranderd omdat we meer benzine ter beschikking hebben. We zullen daardoor in elk geval met meer zekerheid aan de finish kunnen komen. In het verleden moesten we het brandstofverbruik nog wel eens aanpassen om zeker te zijn dat we aan de finish konden komen. Dat zal nu niet meer nodig zijn.”</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>Tot op dit moment loopt alles op rolletjes voor Jorge Lorenzo. Hij heeft een goede motor die de concurrentie aankan, een team waarmee hij al vele jaren samenwerkt en een nieuwe vriendin. Dat laatste kan goed maar ook slecht uitpakken.</p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>"Dat is altijd zo met vrouwen,” lacht Zeelenberg. “Ze zijn inmiddels sinds augustus vorig jaar samen maar hij is daardoor niet veranderd. Jorge is bijna 29 en dan wordt het ook onderhand tijd om eens een serieuze relatie aan te gaan. Een beetje rondspelen in je jonge jaren is niet erg maar op enig moment ontmoet je iemand waarmee het anders is. We hebben tot op heden alleen nog maar testwerk gedaan maar Jorge is heel gefocust.”</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>Naast een nieuwe vriendin heeft Lorenzo vanaf dit jaar ook een nieuw merk helm. Vorig seizoen leverde de HJC helm een paar keer problemen op door een losgelaten binnenwerk en een beslagen vizier. Is Lorenzo tevreden met zijn huidige Shark helm?</p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Hij is daarmee zeker tevreden. Tot op heden ziet hij geen negatieve bij de Shark helm. De helm is aerodynamisch goed en de helm beweegt niet onder het rijden wat heel belangrijk is. De helm zit goed en biedt een voortreffelijk gezichtsveld. Het neuskapje tegen het beslaan van het vizier bij natte omstandigheden heeft hij echter nog niet gebruikt.”</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>Het Movistar Yamaha Factory Team gaat nu samen met de rest van het MotoGP veld richting Australië waar van 17 t/m 19 februari de tweede IRTA test op het programma staat. Plaats van handeling is uiteraard het circuit van Philip Island.</p> <div><br /> </div> <p > <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> </p> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>