In de aanloop naar het komende seizoen vroeg motogp.com naar de mening van voormalig Grand Prix rijder Randy Mamola over hoe de verwachte hoofdrolspelers er voor staan.
Randy Mamola is al jaren een van de vaste gezichten in het MotoGP paddock en de voormalig coureur – hij werd in de jaren tachtig drie keer tweede en twee keer derde in het wereldkampioenschap – heeft een aardig zicht op hoe de onderlinge verhoudingen liggen. Met nog een kleine maand te gaan voor de start van het 2009 seizoen zijn mening over de rijders die waarschijnlijk een van de hoofdrollen zullen vertolken.
Mamola is er van overtuigd dat Casey Stoner door het beperken van de trainingstijd en testsessies een belangrijk voordeel heeft mits zijn pols hem niet te veel problemen gaat geven.
"We moesten eerst zien hope Stoner het zou doen na de operatie aan zijn pols maar het lijkt beter te gaan," begint Mamola. "Tijdens de laatste test in Qatar deed hij het goed en begon al langere runs te rijden. Er was eigenlijk geen grote verrassing voor wat betreft de eerste twee, Valentino en Casey."
"De echte vraag komt pas als we in Japan bij de tweede race van het seizoen zijn aanbeland en de rijders maar drie sessie van 45 minuten hebben om de machine af te stellen en niet de vijf of zes uur die ze tijdens een test hebben. De twee sterkste rijders in het kampioenschap zijn Valentino en Casey en Casey is op dat vlak de favoriet want hij heeft zijn motor altijd zo snel goed voor elkaar."
"Voor wat betreft het een merk banden hebben we gehoord dat de rijders voor zijn en dat ze het fijn vinden maar het gaat wel meer druk op de rijders en de teams leggen om te zorgen dat die banden voor hun goed uit zullen pakken. Valentino vertelde voor 2008 dat hij zijn Yamaha aan de hand van de band die Casey in 2007 het meest gebruikt had wilde ontwikkelen. Toen hoorden we dat Suzuki ook hetzelfde had gedaan, een aantal rijwielgedeeltes bouwen om te zorgen dat de banden goed bij de motor zouden Pasen. Dat werk lijkt nu zijn vruchten af te gaan werpen want Suzuki deed het erg goed tijdens de eerste twee tests van het jaar. Nu iedereen op dezelfde banden rijdt is het nog belangrijker om er voor te zorgen dat je rijwielgedeelte en je afstelling goed bij je banden passen. Het is niet zo makkelijk als het er uit ziet."
Op de vraag of de blessures van Dani Pedrosa nadelig zullen zijn voor de titelaspiraties van de Spanjaard reageerde Mamola met:
"Hij mag zijn been vier weken niet bewegen. Wat gebeurt er als je een spier vier weken niet mag gebruiken, die wordt minder sterk. Dani heeft dus een achterstand of hij nu gaat racen of niet. Dani kan naar Qatar gaan en punten proberen te pakken, als hij kan rijden zal hij waarschijnlijk wel in de punten kunnen rijden maar het zou niet fijn zijn als zijn blessure daardoor minder snel herstelt."
Over Jorge Lorenzo, die in Qatar eindelijk wat verder naar voren kwam, was Mamola positief.
"Het was fijn om Lorenzo op de laatste avond naar de tweede plaats te zie komen maar hij heeft er lang over gedaan om op de nieuwe banden op snelheid te komen. Hij zat de hele tijd zo rond de tiende plaats maar op die laatste dag reed hij een lange run en het was zeer bemoedigend want hij reed zijn beste ronde in zijn laatste ronde."