Na een voor zijn begrippen wat moeizame eerste dag wist Fiat Yamaha rijder Jorge Lorenzo in de tweede vrije training de snelste tijd te noteren waarbij hij sneller was dan Dani PedrosaÕs snelste tijd van de vrijdagmiddag.
Het eerste kwartier van de sessie was het nog erg rustig op de baan, er waren maar enkele rijders die de hier en daar nog vochtige Sachsenring op gingen waarbij Dani Pedrosa het als eerste met slick banden ging proberen en dat ging goed want de Spanjaard was de eerste twintig minuten de snelste man op de baan.<br /><br />Daarna was het Jorge Lorenzo die even naar de kop kwam voordat ook Andrea Dovizioso, Marco Simoncelli en Casey Stoner, wiens Ducati voorzien was van kleine spoilers aan de zijkant ter hoogte van het voorwiel, snelle tijden gingen noteren. Nadat zoÕn beetje iedereen halverwege de sessie naar binnen waren gegaan voor aanpassingen was het wederom Stoner die naar de snelste tijd wist te komen met in zijn kielzog Pedrosa die natuurlijk weer een fractie sneller was.<br /><br />Enkele minuten later was het echter weer Lorenzo en dat bleef lange tijd zo. Lorenzo verbeterde zijn tijd nog drie maar voordat Stoner nog twee ronde lang sneller was maar in de laatste twee minuten was het toch weer Lorenzo die met twee opeenvolgende snelste ronden Stoner het nakijken gaf door 0,140s sneller te zijn, met deze tijd was Lorenzo ook 0,268s sneller dan PedrosaÕs snelste tijd van de vrijdagmiddag wat duidelijk aantoont dat de baan inmiddels helemaal droog moet zijn geweest, Pedrosa zelf wist zijn tijd overigens niet te verbeteren.
Derde werd Valentino Rossi nadat hij zich het merendeel van de sessie enigszins gedeisd had gehouden. Rossi was een kleine drie tienden langzamer dan zijn teamgenoot Lorenzo. Dani Pedrosa werd vierde voor Randy de Puniet, Dovizioso, Ben Spies, Nicky Hayden, Hector Barbera en Marco Simoncelli.<br /><br />De Gresini Honda rijder maakte overigens nog een hoge snelheidschuiver mee toen hij bovenaan Ôde watervalÕ de voorkant van zijn Honda kwijtraakte. Simoncelli bleef ongedeerd en kon nog op zijn eigen motor naar de pitstraat komen dus de schade viel ook mee.<br />